jag har planerat att börja fiska med jerkbait. är det nån som har några tips om utrustning? Ska helst vara inom vettig prisklass...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
jerkbaitspö+rulle
Collapse
X
-
Nu var det bara sisådär tio år sedan den här tråden postades men tänkte att det vore onödigt att starta en ny.
Är på jakt efter ett jerkbaitspö till vårfisket men har ingen direkt möjlighet att klämma på något i butik, så det får bli som vanligt, höra sig för på fiskesnack, beställa och provvifta hemma, och returnera om jag inte känner mig nöjd.
Spöt jag är på jakt efter skall kunna kasta bra ner till 60-75g (salmo slider & buster jerk) och kunna jerkas ordentligt med till beten upp mot 125g. Tyngsta betet som kommer att hänga i andra änden blir nog hellhound eller phantom 7,5".
Spöt skall vara delbart och kortare än 7-fot, gärna närmare 6 för att få en ordentlig kontrast mot mitt roots 7´9 som inte är optimalt att jerka med i alla lägen.
Spön jag hittat på nätet som verkar intressanta är:
Gunki Yama CXXH198 - verkar grymt och skall klara av att kasta tungt, men hur tungt pallar det att jerka?
Fox Rage Jerk XH - verkar sjyst men har ett kort bakhandtag, använder helst bägge händerna när jag kastar.
RST / LF 62 JERK - riktigt läckert spö, lästa dock någonstans att det kunde krångla med garantin hos RST, något man behöver oroa sig över eller?
Daiwa Powermesh PMXK66JB
BFT Bandit 6,2?
BFT Roots 6,7
BFT Buster Stiff eller Piglet EVO2?
Strike Pro Connector, Contest eller Contact?
Har väl ingen större lust att lägga mer än en tusing, men tipsa gärna om dyrare så hoppas jag på julrean!
Kommentera
-
Roots spöna är riktigt trevliga & allround ska du dänga beten upp mot 125 gram då kanske du ska titta på 6,9 istället .
Har själv haft 6,9 men bytte till en 6,7 då jag sällan är över 100 gr när jag jerkar , upplever 6,7 lite för svampig när man kommer upp över 100gr .
Kommentera
-
Ok, är kanske svårt att få in viktspannet 60-125g utan att kompromissa, särskillt om man vill ha en kortare pinne.
Har plöjt igenom ytterligare trådar om jerkbait här och på andra forum, finns ju hur många som helst men står mest dravvel i dem.
Verkar dock som att många är nöjda med sitt powermesh och att det skall funka bra till beten mellan 60-120g.
Går detta spö endast att få tag i UK i eu? hittar det inte i vare sig Sverige, Danmark eller i Tyskland.
Läste att det är ett one piece spö, innebär det att det inte är delbart?
För när jag kollar bilderna på google så ser det delbart ut nämligen!
Om någon har en bild på powermeshen så får de gärna posta den här!
Läste även att många tyckte att bakhandtaget var för kort, hade vart intressant att se en bild, för alla bilder jag kollat på hos återförsäljarna tycks vara på både PMXK66JB och PMXK66MB intill varandra, antar att den som ser kort ut är JB´n?
Hittade även detta spö med foam istället för kork, skiljer sig dessa mycket? Det i kort är iof bra mycket snyggare!
Wide range of casting rods and baitcasting rods for pike, zander, perch and sea predators. Lengths, actions and powers for every lure fishing technique.
Ett annat spö som verkar vara likvärdigt? och som finns i svenska butiker, är edge jerkbait men det skiljer en hel del i pris, lär knappast gå för tusingen på julrean!
Så hittills så lutar det emot ett Powermesh!
Kommentera
-
Att Buster Stiff är ett mycket sålt spö beror väl delvis på att det är prisvärt, speciellt tillsammans med exempelvis en JB i en kombo för under 2000 spänn. Men också på att det är ett bra spö. Det korta bakhandtaget är kanon om man föredrar ett spö som är bekvämt att jerka med framför ett som underlättar drillandet av de där tioplussarna som envisas med att attackera våra Bustrar så fort vi slänger dem i sjön. Och personligen vill jag inte jerka med ett spö längre än sex fot. För annat tungt fiske har jag andra grejer...
Om du står i början av din jerkkarriär rekommenderar jag ett besök på Doggers eller Olssons fiskes hemsida. Där hittar du jerkcombos med Buster stiff för under två lakan...
Kommentera
-
Buster Stiffen alltså!?
Är det nya eller gamla modellen som är delbar?
En JB har jag redan som sitter på spinnspöt (7.9") för tillfället, jerkar en del med det också, funkar bra när man står på upphöjda ytor som bryggor, stenar eller i båten, annars blir det lite knepigare, men många utav de få jerkar jag äger idag funkar alldeles utmärkt att vev-jerka också.
Duger Stiffen för atta kasta och styra 60-120g beten tycker ni?
För i sådana fall är det ju rena fyndet och då behöver jag ju inte vänta till rean för billigare lär det väl knappast bli.
Hur ser det ut med kastlängderna med denna påk i jämförelse med andra pinnar i motsvarande klassning?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 856 visningar