Sillspinn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sillspinn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sillspinn

Hej!

Läste fiskefebers "Predator" tidning. Var en intressant artikel om Sillspinn fiske, dvs vanlig spinn fiske men med en död sill som drag. Man fäster översta kroken i munnen och den understa i ryggen på sillen. Kasta ut och veva in. Jag själv har aldrig testat men tycker att det likar väldigt mycket flötestrolling med dött agn. Lite annorlunda bara
    Är det någon som har testat sillspinn och hur har det gått? Något att tänka på som de har glömt i artikeln?

mvh

Ursprungligen postat av Levve Visa inlägg
    Hej!

Läste fiskefebers "Predator" tidning. Var en intressant artikel om Sillspinn fiske, dvs vanlig spinn fiske men med en död sill som drag. Man fäster översta kroken i munnen och den understa i ryggen på sillen. Kasta ut och veva in. Jag själv har aldrig testat men tycker att det likar väldigt mycket flötestrolling med dött agn. Lite annorlunda bara
    Är det någon som har testat sillspinn och hur har det gått? Något att tänka på som de har glömt i artikeln?

mvh
    Hej Levve

Det var jag som skrev artikeln. Mina personliga erfarenheter är att det är en metod som oftast selekterar bort de allra minsta gäddorna. Det är grymt bra i riktigt kallt vatten, t.ex. vid förleksfiske.

För "rutinerade" gäddor är det ett bra komplement till mete med levande betesfisk, för själv tycker jag att gäddan är en art som är roligast att spinnfiska.

Har du några frågor så skall jag försöka hjälpa dig så gott det går.

Mvh Rassie
    På jakt efter 15+

Kommentera

Blev själv sugen på att testa sillspinn efter att jag läst artikeln. Nåt tips på var jag kan lägga min sillstuga? (Bor mitt i Dalarna)

Kommentera

Ahh, där ser man Intressant artikel, helt klart. Kommer att testa så fort isen släpper. Det är egentligen 1 sak jag undrar över:
        1) Är det meningen att sillen ska snurra runt när man vevar in den?

Sen är jag lite orolig att man ska tappa fisken när man håller på att kasta ut den.....

Tja!

Ursprungligen postat av Rassie Visa inlägg
        Hej Levve

Det var jag som skrev artikeln. Mina personliga erfarenheter är att det är en metod som oftast selekterar bort de allra minsta gäddorna. Det är grymt bra i riktigt kallt vatten, t.ex. vid förleksfiske.

För "rutinerade" gäddor är det ett bra komplement till mete med levande betesfisk, för själv tycker jag att gäddan är en art som är roligast att spinnfiska.

Har du några frågor så skall jag försöka hjälpa dig så gott det går.

Mvh Rassie

Kommentera

Ahh, där ser man Intressant artikel, helt klart. Kommer att testa så fort isen släpper. Det är egentligen 1 sak jag undrar över:

Sen är jag lite orolig att man ska tappa fisken när man håller på att kasta ut den.....

Tja!
          För att inte tappa betet vid kast så är det bra att använda ett spö som har lite mjukare aktion, framför allt i toppen av spöt så att det inte blir så "stötit", men självklart ett spö som har bra ryggrad för at kunna kroka och drilla en stor gädda. Sen behöver du inte kasta lika snärtigt som du annars kanske gör vid vanligt spinnfiske med wobbler tex.

Bra artikel Rassie! Man blir klart nyfiken och jättesugen på att prova när isen går upp om ett par veckor.
          Senast ändrad av Nilsson; 2010-03-17, 11:14.

Kommentera

Inte testat detta med sill utan bara mört och annan vitfisk.Jag har klarat av att kasta mört med mitt jerkspö bara man gör lite mjukare kast så går det men då har jag inte förtyngt mörtarna utan använt dem till långsamt jerkfiske vilket ger bra med fisk på våren.Sill är mjukare i köttet så det är nog bättre med haspelrulle och mjukare spö.Har själv köpt mig ett lf chopper haspel på 9fot för att använda till detta.Ska prova att fiska mer med nerblyade beten med och har även köpt ett par pike oils dvs doftmedel för gädda.Titta på engelska gäddfilmer så kommer du få höra av flera av de mest kända gäddgubbarna att de har fått ca 60% av alla sina landade gäddor på den här metoden vilket är riktigt mycket då de ofta har ett par bottenmeten ute samtidigt som de kör sink and draw

Kommentera

Tja!
              Sillen roterar oftast långsamt vilket gäddorna har visat stort intresse för, vill man ha en kraftigare rotation kan man böja sillen innan man krokar fast den bakre trekroken. Det kan vara hett vid lite varmare temperaturer.

Man kastar bort någon sill då och då, men som Nilson mfl. säger så är det viktigt att inte snärta i kasten utan att vara mer följsam. Då fungerar det kanon. Började fiska med haspelrulle men tycker personligen att man tappar för mycket kontakt med betet pga. alla linviklar som bygeln orsakar.

Ett vanligt jerkspö och en multirulle fungerar kanon, samtidigt är det viktigt att köra ganska stora krokar, då tappar man inte så många beten.
              Har även åsikten att Eagle Claws innåtböjda krokar fäster något bättre i betet, att använda gummiband för att fästa betet tycker jag har alldeles för negativ inverkan på själva krokningen.
              På jakt efter 15+

Kommentera

Att fisken snurrar är inget fel, precis som närman fiskar tex en BullDawg de hugger lika bra även om man fått tag på ett snurrande ex, kanske tom bättre.

Kommentera

Kan inte du som är upphov till detta lägga upp en bild hur man
                  riggar? Vore supersjysst.

Kommentera

Ni kan ju alltid kolla igenom artikeln han har lagt upp på forumet? där ligger bla en bild på "riggen"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    373 036 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo