Vad gör jag fel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad gör jag fel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad gör jag fel?

Tjenare!
    Har fiskat jerkbait två helger nu och förra helgen fick ja och min bror två fiskar, hans första jerkgädda 8,5 kg o ja fick en 3kilos.
    Idag var vi ute hela dagen och fick inte en enda!
    Problemet är att det nästan jämt är så när vi kör Jerkbait, får inte mer än en eller ett par fiskar varje pass.
    Förstår inte vad felet ligger, betena går fint och vi kör både naturliga och lite ljusare färger, vattnet e klart i sjön. Det måste vara något stort fel vi gör, men kan inte begripa vad
    TACK PÅ FÖRHAND!

Hastighet. Prova göra ovanligt mycket spinnstopp (än du brukar göra resten av året). Eftersom fisken är köldstel efter islossning kan den helst frestas med ett långsamt injerkat bete.

Djup: Fiska inte bara av vikarna, fiska även av djupkanter/branter utanför de klassiska lekvikarna. Detta djupare fiske kan också ge fisk.

Kommentera

Hastigheten växlar ja, men gör dock ej så långa pauser.

Kommentera

Men det är inte bara nu, utan vår och höst...

Kommentera

Ingen som kan hjälpa?

Kommentera

Jag tror inte ni gör så mycket fel?

Jag får inte heller mer än ett par gäddor per pass, små är dom också!

Vet inte om det "normala" är att få massor med gäddor på ett pass? Tror inte det men jag kan ha fel.

Kommentera

rätt vatten och rätt förhållanden ger bra med fisk, men standard för min del har varit efter en hel dag på sjön i snitt 3-4 gäddor i varierande storlekar. Ett tips är att prova beten som går på olika djup. Ibland har man sett gäddor komma rakt underifrån o lite slöa då har man bytt till bete som går djupare med bra resultat o ibland ingen skillnad alls. Ett bra tips är att höra med folket i trakterna vilka färger som fungerar bäst. Vissa drag funkar bra ute i skärgården medans de inte alls fungerar i sjöarna man fiskar i
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Hej.

Det varierar rätt mycke hur många fiskar man får under ett pass.
                Våren 2008 så inledde jag med 3st bompass på raken, i höstas så hade vi 2st dagar där vi fick 211st.
                Med det vill jag visa hur otroligt mycke det kan skilja.

När jag fiskar när det är kallt i vattnet, så kör jag lååååångsamt, med låååååååååånga spinnstopp, här är det viktigt med perfekt balanserade susp. jerkar, typ Wolfcreek jerkar. Va inte rädd för att göra 30sek långa spinnstopp eller längre, flera st sånna på ett kast, det ska ibland kännas som om du metar med jerken.
                Använd också ett bete som har en lugn och sävlig gång, även viktigt att du fiskar det rätt.
                Jag brukar rätt ofta bara veva in jerken (Wolfcreek The Wolf), den simmar då i en sakta S-rörelse, jerkar till lite så den får en oregelbunden gång.
                Detta är speciellt viktigt när man jagar stora fiskar som brukar vara mer försiktiga än de mindre. Mindre gäddor brukar oftare än större attraheras av ett snabbare tempo.
                Ett billigare bete som även funkar rätt ok när det är kallt är Buster Big Bandit susp., den bör man dock modda lite för att få ett riktigt bra häng på i vattnet, den sjunker för fort orginal. Jag byter till ett steg mindre krokar och något lättare fjäderringar, då står den nästan helt still i vattnet vid paus.

Något som vi har märkt är att när det är kallt i vattnet så brukar gäddorna ha en tendens att samlas på mindre ytor i vattnet, när det är varmare så sprider dom ut sig mer.
                Det här gör att det kan bli lite svårare att hitta dom men när du väl gör det kan du få många.

Du får söka runt i sjön efter dom, va inte rädd att bryta mönster, gör tvärtom, testa beten du absolut inte tror på för dagen, testa djupt, grunt, fiska grunt över djupt vatten..........

Hör av dig igen om de ä nå mer du undrar över, helst via pm.

Ett riktigt skitfiske önskar jag er.

Marcus Björkman
                http://fiske.makkes.se
                Senast ändrad av Morti; 2010-04-26, 21:55. Anledning: glömde....
                -------------------------------------------------------------------------------------
                >>> http://fiske.makkes.se <<<

Kommentera

Det är 5 grader i vattnet.
                  Har kollat med ekolod där vi fiska och det står mycket fisk i viken jag kollade i.

Kommentera

... Eller så är gäddorna fortfarande sega efter islossningen, så lämna sjön ifred en vecka (eller två) och prova fiska igen när vädret är rätt ställt
                    -Krusningar i ytan, gärna pålandsvind och 5m/s eller mer.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    375 196 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo