EON vs PGS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EON vs PGS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tackar för svaret,snabba intreserade killar på det här forumet.Klart bästa fiskeforumet så långt!

mvh Tommy

Kommentera

Allright följe fråga,

Hur står sig en PGS vs en D5 ?

Någon skrev att de hade läst att D5 var plastig skev etc. det var ju inte riktigt mitt intryck, men jag är helt ny på multirullar.

(Funderar allvarligt på att skaffa en tum styrd multi snarare än en haspel. Efter en fingerskada.)

Kommentera

Har kännt lite på d5, men jag skulle föredra en pgs.

Kommentera

"Många ogillar dessa plastrullar men jag måste påstå att min EON är den bästa jag haft,"

Att många ogillar "dessa plastrullar" måste bero på att de inte vet att det är metall under plasten. Eller?

--

Infinispooltekniken är ju rätt praktisk om man vill kasta lätta beten, men frågan är vad som händer om det kommer en vindpust riktad emot en när man kastar lättviktare... Trassel lär vara förnamnet.
          Tänk först - fiska sen!

Kommentera

PGS är skrämmande plastig, blev riktigt besviken när jag såg den på riktigt. Dock har ju ABU så mkt bättre och snyggare rullar än dessa två.

Jag hade hellre sparat nån månad längre och köpt en mörrum, men annars funkar både rocket och C3 utmärkt.

Kommentera

Originally posted by MastaPike
              Har kännt lite på d5, men jag skulle föredra en pgs.
              Var det inte du som hade en fin bild på en eon med enkrona eller så?

Kanske litet biased, hm?

Allright skall kolla in rocket och c3 oxo.
              Men 3000 lägger jag inte,hm, kan jag inte lägga på rullen. Just nu..

Hur är det med andra alternativ?

Kommentera

Ett tag så jerkade jag med en CS 6500 men det slutade i att rullen pajade, det var något kugg och nåt med linspridaren som blev skevt så att rullen gick ojämnt och detta var precis då jag köpt rullen. Men jag tror snarare att det var nåt mindre fabrikationsfel som uppdagades snabbare kanske när jag jerkade än om jag bara spunnit.

Det som jag tycker är viktigt med jerkrullar är att dom ska ha så låg vikt som möjligt, vara varma att hålla och vara greppvänliga. Om dom är av metall så fryser man ofta sönder fingrarna direkt.

Andra alternativ kan t.ex. vara och köpa en klassisk ambassadeur 5000 som du byter lager på och sätter superstop i så blir den som en rocket, annars kan du alltid kolla in shimanos rullar som citica t.ex. har dock ingen aning om kvaliteten på denna rulle.

Kommentera

Originally posted by Bergatrollet
                  "Att många ogillar "dessa plastrullar" måste bero på att de inte vet att det är metall under plasten. Eller?
                  Om man läser på vad som sägs om PGS rullen står det som följer:

/*
                  ABU Ambassadeur PGS
                  Nyhet för 2004! denna rulle är uppföljaren till EON 165 m 0,35 266g 6,2;1 lina/varv 72cm. Planetväxel. Tillverkad i komposit material. Snabb borttagning av gaveln,som dessutom är säkrad med spärr.
                  */

Kommentera

visst det är säkert jätte bra men jag litar inte riktigt på komposit material vill ha metall... den ska ju gärna hålla om man skulle råka tappa den i värsta fall.
                    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Komposit håller ju minst lika bra som metall om man tappar det, metall bucklas dessutom, det gör inte komposit.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                      3 svar
                      2 868 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Swangsta  
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57