EON vs PGS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EON vs PGS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag menade mer att jag är inte säker på att det är metall under compositen på PGS rullen.

Oavsett för/nackdelar.

Får allt läsa och fundera litet mer..
    Fanns en c5 mag som verkade trevlig oxo. Hm..

Kommentera

Originally posted by MastaPike
      Komposit håller ju minst lika bra som metall om man tappar det, metall bucklas dessutom, det gör inte komposit.
      KK men tänkte typ om man tappade den på en vass kant att den skulle spricka eller nått liknande har ingen erfarenhet av rullar med komposit material.
      Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Alla haspelrullar är ju nästan av något slags kompositmaterial så där har du något att jämföra med.

esobus, ta god tid på dig att bestämm, hör med dom som jobbar på redskapshandlarna, dom har allra bäst koll på vad som ¨håller bäst.

Kommentera

tycker själv inte att varken eonen eller pgsen är någotatt hänga i julgranen... jobbar lite som stand in på berras på helger o mässor å så å då hör man ju hur snacket går bland killarna som jobbar där... dom verkar inte direkt överförtjusta i rullarna till jerk... för tunga beten.. =P jag har ju också kännt på båda två eftersom jag tänkte köpa en pgs till jerk... men ändrade mig och ska nog köpa en ambassaduer jerk istället..
          oskar (ogge) stenberg

Kommentera

Originally posted by linu_z
            KK men tänkte typ om man tappade den på en vass kant att den skulle spricka eller nått liknande har ingen erfarenhet av rullar med komposit material.
            Man bygger/kan bygga riktigt starka grejor med rätt komposit material.
            Plast kan spricka, ett komposit skall hålla. Tänk dig en hård seg plast armerad med kolfiber tex. Det duger till att bygga flygplan av.. Lätt, stark och tål slitage väl så bra som metall.

mastapike, håller helt med skall prata med litet handlare. Problemet är väl mest att pgs och d5 är helt nya. Så det behövs ett par riktiga fiske 'nördar' att testa ut dem / köra dem i botten fort. Men jag undrar om sådana köper vare sig pgs eller d5... de skall ha bättre grejor. Eller så använder de felgrej och då blir ju inte 'testen' rätt heller. Ser det som störra chans att hitta litet 'tyck' här faktiskt. Så än så länge är jag helt och hel nöjd.

Jag tänkte inte på så mycket jerk. Det kanske blir jerk senare men nu vill jag ha en kastrulle som jag kan styra mer med tummen än pekfingret (haspel) som strejkar när det blir kallt.

Så jag söker en bra rulle med bra kast egenskaper samt hanterbar för en nybörjare i multi. Skall klara kanske upp till 40-50g (inte 250g då metar jag nog)
            Attityd i all ära.

Kommentera

Måste faktiskt säga det att min EON är den rullen jag haft som jag varit mest nöjd med av mina multirullar (haft 3, pro 5600, cs 6500, EON 5600). Just varför jag gillar EONen är för att den alltid hållit så bra och för att jag får ett så bra grepp runt rullen samt att jag slipper frysa sönder fingrarna. Jag tycker att bland dom viktigaste sakerna med en rulle är att den ska vara skön att hålla i, man ska ju trotsallt stå och hålla i den timme efter timme, och EONen är skön på så sätt att den är ganska liten så att man får ett bra handgrepp runt den då man palmar den sen så är den av plast också så att det går bra att fiska med den under kalla förhållanden utan handskar (enorm fördel).

Kastegenskaperna är visserligen bättre hos en pro/cs men jag tycker att det utgör en mindre faktor i det här sammahanget, jag resonerar som så att presentation + betesval är allt och det blir lättare att få en bra presentation då man har en rulle som man verkligen trivs med. Då jag fiskar med min rocket kan jag ofta stå och irritera mig på att jag inte får något ordentligt grepp om rullen och därmed sänks genast presentationsattributen.

stenis: Känner henke och olle på berras ganska bra, dom gillar EON (tror t.o.m. att båda kör med en till jerk, i vart fall olle), visst den tjuter ibland men den fortsätter alltid att tugga.

Kommentera

Originally posted by esobus
                Jag menade mer att jag är inte säker på att det är metall under compositen på PGS rullen.

Oavsett för/nackdelar.

Får allt läsa och fundera litet mer..
                Fanns en c5 mag som verkade trevlig oxo. Hm..
                PGS-rullen har jag inte kollat på än (blir att göra det snart ). Däremot VET jag att EON är gjord av metall under det man ser som plast. Möjligtvis [troligtvis] är stativet av komposit, men gavlarna är av metall.

Finns många hyggliga rullar, ABU är bra med på multifronten, men helt slagna av Shimano när det gäller haspel...
                Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Jag står och väger mellan PGS och D5, jag har hittat två paket, ett PGS med ett bra (enligt utsago) spö, och ett D5 med ett rätt ok spö. PGS 1800 vs D5 1400. Jag tror jag gillar D5 rullen bättre men spö spelar ju oxo roll. Man skall ju inte köpa förstärkare utan matchande högtalare sas.

Känner mig som en åsna mellan de berömda HÖtapparna. HÖ är ju ett av målen så..

bergatrollet; Jag har både Abu och Shimano hasplar, min sahara är trevlig men min UL rulle från abu är oxo alltid med på sommar turerna. Det var INTE enkelt att få en extra linrulle till min UL-shimano.

Kommentera

Originally posted by esobus
                    bergatrollet; Jag har både Abu och Shimano hasplar, min sahara är trevlig men min UL rulle från abu är oxo alltid med på sommar turerna. Det var INTE enkelt att få en extra linrulle till min UL-shimano.
                    Saharan är mycket fin - funkar även med sand i kullagren.

Har samma kombination som du. Sahara 4000 för kust/älv och en liten ABU UL-rulle till aborre gädda osv. Tycker just den ABUn är helt okej. (Fick den i inbyte mot en liten Berkleyrulle som inte funkade som den skulle - vinstaffär tycker jag då jag fick både IAR och två spolar med ABUn).

I största allmänhet är det dock så att ABU sackat efter. Vill inte gärna se det så... men man kan ju inte köpa skit bara för att det såtr ABU på. (Suverän, CD4 och CD6 är dock trevliga skapelser)

Ha det!
                    Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Originally posted by Bergatrollet
                      PGS-rullen har jag inte kollat på än (blir att göra det snart ). Däremot VET jag att EON är gjord av metall under det man ser som plast. Möjligtvis [troligtvis] är stativet av komposit, men gavlarna är av metall.

Finns många hyggliga rullar, ABU är bra med på multifronten, men helt slagna av Shimano när det gäller haspel...
                      Gavlarna är inte av metall men rullfoten (stativet?) av metall iaf på min eon som är utav den tidigaste modellen som köpptes någon månad efter lanseringen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      375 584 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo