Linupptagnig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linupptagnig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linupptagnig

Satt ikväll och underhöll rullen lite ikväll...Jag är rätt okunnig på hur rullar justeras. Jag har en Twinpower 4000FA, som jag tycker vevar in linan för fort.Visst, jag kan börja veva långsammare men det är inte det jag menar. Jag vill justera så att rullen tar upp mindre lina på en vevning, än vad den gör på en vevning nu. Finns säkert något klurigt ord för just denna linupptagandehastighet....men det kan ja int

Vet ni hur man gör?
    Bifogade filer

...

...
    Bifogade filer

Kommentera

Jag har föresten lussläst manuallen men har inte hittat någon förklaring...

Kommentera

Nä du David, tror det blir väldigt svårt att ändra utväxlingen på rullen
        Mvh

Kommentera

Det kanske finns drevsatser så man kan bygga om rullen till en annan utväxling men jag tvivlar ändå. Rullen är byggd så att linföraren gör ett visst antal varv per vevtag, = tar in en viss mängd lina per vevtag. En rackarns liten diameter på spolens botten skulle kanske hjälpa dig men jag vet inte om det är möjligt med tanke på broms och annat som finns under spolen.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

det va utväxling det hete ja! ok , låter avancerat det ni kommit med hittills... men tack ändå!

Kommentera

Ändrar man utväxlingen, alltså byter man bägge drevet och pinjongen, då ändrar man antalet varv som armen gör samtidigt som spolen går från understa läge till översta läge också. Det innebär att man ändrar linupplägningen, som i sin tur innebär att man ändrar hela geometrin som stått till grund när man byggde rullen. Man får ha avancerade kunskaper för att göra sånt.

Att det ändras antalet varv per vevtag spelar inte så mkt roll. Det är, som jag skrev tidigare, linupplägningen som ändras och då rullen kan komma att "fungera kass". Linan kan komma att läggas för tätt eller för gläs. Och då kan rullen komma att funka dåligt. Plus att det påverkas på det viset hur linan packas på spolen. Alltså antalet metrar som rullen tar kan ändras.

Det bästa skulle det vara att byta bara den minsta kugghjulet, alltså pinjongen, genom att man byter mot en mindre. Då ändrar man bara uttväxlingen på det viset att armen roteras saktare, men linupplåggningen ändras inte. För att byta pinjongen måste man flytta dess axel, alltså att borra upp ett annat håll i rullen.

Om man vill byta bägge hjullen, drevet och pinjongen, då skall man ändra läget för den "nit" som finns på drevet och som gör att spolen går upp och ner. Alltså man får återställa linupplägningen.

Om man inte har tillgång till något avancerad utrustning detta blir näst intill omöjligt.
              Tight lines!
              CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
              1 690 svar
              375 143 visningar