Hej! har haft några missöden med att linan har brustit vid skatbo i rullen, och draget flugit åt helvete för många gånger nu. fattar inte vad jag gör för fel! ställde in rullen så att linan inte gick ut för fort och då funkade det skitbra ett tag, tills jag stod på bryggan en dag och hade vinden i ryggen, så skulle jag kasta ut draget första kastet med en bra inställning på rullen, men ändå lyckas det bli tvärstopp i rullen och linan går av en bit bakom buster jerken av rycket. Behöver desperat hjälp med detta för jag har varken temperament eller pengar till att tappa fler drag. Kan det vara så att man måste ha ännu mer lina på rullen än 130 meter? eller är det bara så jävla känsligt att man måste vara så jävla försiktig´varenda gång man ska ut å fiska? jag menar det räcker ju med ett enda stopp i rullen så går linan och draget och den fina tafsen flyger till Kina!!Snälla alla ni proffs där ute hjälp mig att lista ut vad man ska göra åt det!?? hjälp mig! har haft uppehåll från jerkfisket bara för det. kör med power pro lina samt spiderwire som ska klara 30 kg och ¨båda brister i rycket! HADE VARIT SUVERÄNT OM DU KUNDE HJÄLPA MIG TRUMMAN? Antar att du vet vad det beror på? snälla jerkfiskare där ute hjälp mig!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Brusten Lina vid skatbo/ multirulle/HJÄLP!?Jerkfiske
Collapse
X
-
Brusten Lina vid skatbo/ multirulle/HJÄLP!?Jerkfiske
Senast ändrad av jakethepike; 2010-07-09, 14:36.Taggar: Ingen
-
Hade en polare med samma problem, så fort han fick linresning rök det bustrar, piggar etc., för att inte snacka om alla tafsar han brände.
Det visade sig dock bero på hans knut, körde betesknut istf en mer lämpad knut.
Normalt borde inte linan gå av tycker jag, hade skatbon i början men dock inga linbrott (körde PP 0.32), så länge det handlar om beten i buster-klass.
Håller med olz, ha tummen i beredskap för att kunna bromsa lite vid tecken på linresning.
Kör numera löst ställt på bromsen och tumme som en slaghök
Annars kan du iofs även testa att öka på centrifugalvikterna (om du inte har max redan) eftersom det är i kastet det smäller. Tror även jag läst att om man får linresning mitt i kastet kan det bero på att man har "fel" olja i kullagren, emedan centrifugalbromsen gör mest nytta i början samt den mekaniska mot slutet av kastet - även om den mekaniska kommer påverka under hela kastet enligt min mening.Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
-
Svinga iväg betet mer än snärta med toppen av spöt, dvs börja djupare och svinga upp i en accelererande rörelse, inte som med haspel då man kan snärta iväg betet med en kortare snabb viftning med spöt.Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
Haha, typiskt...
Här sitter man och filurar på att det måste vara utrustningen åsså kommer Wreckbender och påpekar det självklara...
Kasttekniken är väldigt avgörande!
Fast jag tycker ändå inte linan borde gå av så fort du får skatbon
Är du hundra på att det är linan som går av och inte knuten som sticker?Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
-
Jobba med tummen, det ska du lära dig oavsätt om du har bromsar finjusterade.. för de kommer du inte orka justera länge om du ska byta beten ofta, desutom har inställningarna en tendens att "driva" så man får justera hela tiden..
Kör Cortland spectron :P enligt mig överlägsen jerk lina mot PP, den är len och fin så du slipper nöta tummen när du bromsar =)
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-04-23, 19:56 -
-
Svar till Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?av SwangstaGammal tråd men jag har gjort något liknande (tror jag) i försöket att göra om min 2500C till en havsöringsrulle....5 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-03-23, 16:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
4 223 visningar
1 gilla