Rull-trubbel! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rull-trubbel!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rull-trubbel!

För att göra ett långt äventyr kort.... Så har min jerkrulle Ambassedeur 5601 JB, legat och vilat sig på botten ca 4m. i östersjön....
    Nu öppnade jag den och sköljde den i vatten hemma och oljade sedan in de delar som man ska olja....
    Men så slog det mig, hur blir det med bromsen?? Jag kan inte ett smack om multirullar!! Ska jag göra nått mer??
    Att fiska är ju faktiskt riktigt kul!

Kolla så att bromsskivorna är torra. På ambisar ska de vara torra o fina.

Kommentera

Re: Rull-trubbel!

Originally posted by esoxlucius74
      För att göra ett långt äventyr kort.... Så har min jerkrulle Ambassedeur 5601 JB, legat och vilat sig på botten ca 4m. i östersjön....
      Nu öppnade jag den och sköljde den i vatten hemma och oljade sedan in de delar som man ska olja....
      Men så slog det mig, hur blir det med bromsen?? Jag kan inte ett smack om multirullar!! Ska jag göra nått mer??
      Slå isär rullen med sprängskissen brevid Dig, och den skall ner i minsta detalj. Alla delar utom bromsskivor och kullager tvättas nogrannt i fotogen, citydiesel eller lacknafta. Borsta rent alla kuggar i kugghjulen med en gammal tandborste. Skölj av och låt torka.
      Bromsskivorna tvättas med diskmedel och varmvatten.
      Om kullager finns (inte i JB såvitt jag vet) så lägger man dem i kemiskt ren bensin eller aceton och "snurrar ur dem" tills de rullar lätt lätt lätt.

Vi återmontage var sparsam med smörjan. Mycket mindre än Du först vill tro för all överflödig smörja manra lätt på slirbromsen och då blir det reklamfilm....
      Fett: en tunn sträng av vattenbeständig typ, på kuggkransarna och huvuddrevsbussningen. Sparsamt på IAR lagret, se till att det är rent innan och på andra ställen där saker snurrar sakta.
      Sen kan man ha ett tunnt tunnt lager med fett där statiska metallytor ligger mot varann för att slippa korrosion.
      Olja: en 1/4 droppe på allt som är direktkopplat med spolen och skall snurra snabbt.

Lycka till!
      www.utreel.com

Kommentera

Holy sh*t!! Det verkar galet krångligt!! Jag får lämna den på service iallafall dådå.......
        Att fiska är ju faktiskt riktigt kul!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
        1 690 svar
        371 482 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg TiSo