Vilken är den bästa ambassadeuren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken är den bästa ambassadeuren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ALQ
    det var ord och inga visor! RESPEKT!
    Vadå Bebest fattar ju inte kvintesensen i det hela; nämligen att fånga fisk kommer sist på dagordningen. Här gäller det att kasta låååångt och inte minst se fräckast ut och ha den ballaste utrustningen.

Jag trodde du fattat HELA galoppen ALQ, men du behöver gå i skolan....!!!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Åsunden
      Vadå Bebest fattar ju inte kvintesensen i det hela; nämligen att fånga fisk kommer sist på dagordningen. Här gäller det att kasta låååångt och inte minst se fräckast ut och ha den ballaste utrustningen.

respekten ligger i att våga hålla kvar vid sitt, och stå för det i ur och skur. jag har den största ödmjukheten inför mannen som med hedenhösutrustning krossade mig och fiskekompisen (5-0 till Bebest). men bara för att klargöra så var det INGEN som kastade lika långt, eller dyrt, som jag den dagen. dessutom var jag utrustad för alla möjliga fiskesätt som går att uppbringa. i min båt fanns det prylar för flugfiske, UL-fiske, bottenmete, spinn, jerk mm
      achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
      \m/

Kommentera

...men hedenhösutrustning... karln har ju en hypermodern "outfit". Vi talar om 70/80-tal här!!!

"Vi" inom piff och puff familjen snackar röda 5000 rullar och stålspön....

Kommentera

Vet inte vad skillnaden är?....
          Jag har inte märkt nå större skillnad på att kasta/drilla.
          Med "Eon sport - Berkley series one" & "Okuma inspira - Beast master".
          Visst kan jag kasta lättare drag med haspel .. men tänk att jag fiskar med
          ett 25g drag....
          Vad är den stora skillnaden,? ni som fiskar både och.
          Jag har inte märkt den.?

Kommentera

Saken är väl närmast den att jag inte behöver någon utrustning för att vara ball.

Ska på pin kiv köra båge på ett Record 60 och en röd tidig 50-talare på tisdag, tror jag. Dessvärre är linan en 80-talare men vaf..! något får man ju offra för konsten.

Därtill har jag ju också en riktig liten skitrulle och snart kommer ett matchande spö på posten, jag snackar alltså om SX Mörrum 1601C och ett Fenwick Black Night Hawk 9'6" men än har IAR och drösvis med kullager inte impat på mig, tvärtom, jag ser det som en återvändsgränd!

Det är inte de långa kasten som fångar fisken utan de välplacerade.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

...men hedenhösutrustning... karln har ju en hypermodern "outfit". Vi talar om 70/80-tal här!!!

"Vi" inom piff och puff familjen snackar röda 5000 rullar och stålspön....

Röd! Kallar du din korvstroganofffärgade röd? Jösses!
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Säger bara en sak, början av 80-talet och en Ultra Mag XL II en verkligt mumsig rulle! Någon som testat den nya från amb med magnet och mekanisk broms i samma ratt heter ngt i stil med D5 tror jag...

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest

Röd! Kallar du din korvstroganofffärgade röd? Jösses!

BeBest, jag tror du får lov att titta på mina bilder i fotoalbumet. Åsunden har inte bara den korvstroganoff-färgade rullen. Även den röda 5000 är hans...

Dessutom BeBest, så finns det gavlar till Syncron i samma oranga färg. Jag kanske skulle kvista förbi någon gång och tvångsbyta gavlar på din rulle
                  Senast ändrad av FRB; 2004-09-18, 13:09.

Kommentera

Syncro rokkar !!

[QUOTE=BeBest]Men hur jag än vrider och vänder på Ambassadeurerna kan jag inte komma ifrån att det är något ofullgånget över dem utan Syncro och jag är ägare av tre såna handikappande rullar.

Tillverkarna må förse rullarna med en hejdundrande mängd superkullager och smörja dem med lättflyktiga oljor så att spolarna roterar i evigheter men det är ju för höge farao när fisken sitter där, som rullen verkligen får bekänna färg! Det är då det visar sig om bromssystemet duger, om jag som fiskare verkligen har en blixtsnabb möjlighet att påverka utgången, när storöringen eller bamsegäddan tvärdyker framme vid båten. Med en Syncrobroms har jag det.
                    Syncro-rullarna hivar inga 12 grammare mellan Mariehamn och Jurmo! De hjälper fiskaren att få hem fångsten även de sista nervösa metrarna!! För kasta kan man även med dem!
                    Vill jag veta om jag kan pink.. kasta längre än övriga så finns det tävlingsrullar att sätta på spöet och då duger inga natthökar heller!
                    Det ska vara en rulle med Syncro![/QUOT]

När det gäller amb. så blir det syncro oslagbar smidighet vid trolling, backa veven och veva ner djupriggen fram med veven igen färdigt. Supersmidigt...
                    Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
                    www.solskensmetarna.se

Kommentera

Precis som med klassiska bilmodeller som Ford Mustang så föredrar jag en klassisk Ambassadeur. Jag har två, en vanlig hederlig röd 5000 och en svart 7000C, och jag skulle inte byta dem mot en rulle med en massa modernt trams om det så vore inbyggd fiskekortsautomat, lipgrip, elektronisk våg, gps-navigator, palm-dator, microvågsugn och annat trams i den, utan jag föredrar den klassiska stilen, de är tidlösa precis som Rolex klockor.

Men det betyder inte att jag är emot att det kommer nya rullar med en massa nya finesser, andra kan ju tycka annorlunda än mig och föredra dessa, jag är för mångfald vad gäller utbud av prylar i största allmänhet.
                      Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 689 svar
                      369 145 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Westley Richard  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30