Shadjigg teknik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shadjigg teknik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shadjigg teknik

När jag fiskar med shadar så låter jag den sjunka på botten veva 2-3vevtag och låter den sjunka igen. Jag har även kört mycket med rygg i spöet då dyker jiggen mer rakt nedåt. Linupplägget blir inte riktigt bra när man tar hem slacklina när man ska kasta ut betet igen.

Hur är era ess i rockärmen på shadjiggar, hur fiskar ni, om ni spinner och kör spinnstopp eller vad ni vill kalla det, hur snabbt vevar ni på en normal ratio rulle.
    Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

Jag är ny med jiggar, men jag brukar kasta ut, låta den sjunka till botten. Sedan gör jag et kvickt ryck, vevar jag ca 5-6 vevtag sedan låter jag den sjunka.
    Catch and Release - C&R
    För dina barnbarns skull...

Kommentera

Jag vevar hem ganska sakta, vevar hem allt ganska sakta faktiskt.

Jag vevar hem jiggen en bit, låter den sjunka, vevar igen osv. inga konstiga ryck eller så med spöet, allt sköts med rullen. Hur långa invevningarna är varierar mycket med vattenkvaliteten.

Kommentera

Jag är väl inte direkt jiggproffs ännu men jag brukar göra på två sätt. Det ena sättet är som matsta pike beskriver ungefär. En annan variant är att studsa jiggen på botten. Jag lyfter jiggen en bit från botten och sen låter jag den sjunka igen osv.

Kommentera

När abborren är riktigt trög brukar jag "släpa" jiggen på botten väääääldigt långsamt i ca 10 sek för att sen lyfta på spötoppen ca 0.5 m. Sen får jiggen sjunka ner till botten igen.
          Det har funkat väldigt bra, iaf med curlytail-jiggar...
          There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

I min sjö Gisslaren är ett säkert sätt att sabba gången på jiggen att låta den få bottenkontakt. Det innebär att en massa halvrutten växtlighet från förra året fångas upp och sitter runt jigghuvet och kroken.
            Jag använder därför jiggar med flytande huvud och sätter ett sänke en bit framför. Resultatet är svårt att kasta med men fungerar vid dragrodd enligt den teknik jag tidigare beskrivit i samband med regnbågefiske.

Min sjö har ett mörkt vatten med mängder av små partiklar i. Därtill har den en ständigt pågående blomning av blågröna alger. Detta pga att den stora markägaren runt sjön har skogsgödslat och sedan dikat upp alla filtrerande kärr och sankmarker, så ytvattnet snabbt kan nå närmaste recipient. Skogsnäringen ligger nu i sjön till ingen annan nytta än att den kvickar på igenväxningen.
            I denna grönbruna soppa fungerar möjligen orange, gult och vitt i olika kombinationer. Något huvud har jag målat självlysande.

Men jigg är i allmänhet ett för tystlåtet bete för att göra intryck på abborrarna och gäddorna enligt mitt förmenande. Har även prövat jiggar med inbyggt skrammel. Men de fanns bara i naturell abborrefärg och där gillade både abborre och gädda endast äkta vara.

Den enda jigg jag har förtroende för tillverkas antagligen inte längre. Den heter Red Gill Pilchard och var för 25 år sen tillsammans med en annan tobisliknande jigg från Red Gill Tobis en populär upphängare för bland annat congerfiske på vraken i Engelska Kanalen.

Men jag rodde den gula varianten av Pilchard till minnesvärda gäddfighter i Gisslaren! Vet någon var man kan få tag i en sån?
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

masta pike jag kör jiggtekniken som du gör, men när jag låter den studsa på botten och vevar inte lite slacklina blir det inge bra med pp-lina på mitt ul/jiggspö
              Fiskar i Nedremoälven (och lite varstans runt Örnsköldsvik

Kommentera

Hej kan någon skicka en bild på hur ni fäster 3-kroken på shaden? Jag har satt min i sidan så att två sticker ut. Känns inte rätt!

Kommentera

Jag brukar låta jiggen dala en bit eller till botten beroende på hur jag tacklat och vart jag fiskar/fiskar efter. Sen knycker jag hem den genom att knycka två gånger sen veva lite sjunka en halv meter kanske.. sen knycker jag igen en eller två gånger och vevar, låt sjuka osv osv. Har funkat bäst i år att dunka jiggen i botten och knycka upp den en meter ungefär sen låta den sjunka långsamt när jag vevar..

Brukar rigga med lite kortare jigg huvud så jag kan fästa stingern mitt i ryggen på jiggen så den inte wobblar runt så mycket.

Kommentera

Mitt fiske med jigg styrs av hur aktiv fisken är. Detta styrs ofta av vatten temp.
                    Tidig vår och senhöst/vinter så är oftast gäddan väldigt bottennära och stilla detta syns ofta på de små sugmaskar som då sitter på fisken.
                    Då brukar jag använda mig av så lätt skalle som fisket tillåter för att kunna fiska den så sakta som möjligt. kastar ut och låter sjunka till botten tar 2-3varv på rullen och låter sakta sjunka till botten 2-5 sakta varv på rullen och låt sjunka, ofta så känner man bara en stöt precis vid vevstop el att lina slakar då gäller det att vara snabb med mot hugget.
                    Är fisken mera aktiv som oftare då vattnet är lite varmare (över +10)så kan jag vara lite mera aktiv och fiska jiggen lite snabbare. jag kan fiska den i frivattnet och inte låta den dunnka mot botten som är det vanliga.

Detta var lite hur det brukar funka i mitt vatten där jag fiskar, visst så varierar det med temp i vattnet och andra faktorer som spelar in. Jag har fått gäddor på sommaren vid något tillfälle som varit full i sugmask och så slöa att man fått släpa jiggen framför käften på dessa för att överhuvudtaget få dem att hugga. Förra hösten så var gäddorna väldigt aktiva även då tempen var några grader under +10 så ingen regel utan undantag. Man får helt enkelt testa sig fram vad som funkar bäst i dett vatten man fiskar i.

Stingern har ibland en ibland två krokar. Tycker ibland att gäddorna fastnar för bra med dubbla stingers främst då de är riktigt på bettet då byter jag till att bara använda en enkel stinger som jag fäster mitt på ryggen ungefär på drygt halva jiggen.
                    är gtäddorna väldigt svårflörtade så kan man behöva två stingers , en på varje sida som sitter med några cm mellanrum(inte mitt emot varandra) och gärna så långt bak det går på jiggen utan att förstöra gången. 2/3-3/4 brukar vara så långt bak man kan gå med stingern utan att förstöra gången på den viftande rumpan på shadjiggen.

Lite tips från mig finns säkert de som har andra saker att rekomendera.
                    I näst kast så .....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 210 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B