Surflon som gäddtafs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Surflon som gäddtafs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Surflon som gäddtafs

Tänkte jag skulle börja göra egna tafsar. Vad tror ni om att använda den grövsta surflonen som de har på attitudebaits (26LB)? Ska man sen använda 'sleeves' eller knyta? Storlek 2 som det står att man ska använda till Surf... klarar ju bara 10LB!? Är det inte bättre att knyta då?

Tänkte ha det när jag trollar eller kastar, det blir mest trolling efter gädda.

Vid trolling efter gädda så kan jag rek. AB´s Titanium Tooth Proof (30lbs), körde den i höstas och är helnöjd. Inga kinkar...klarar många "dödsrullningar" från gäddan utan att kinka/krulla upp sig. Jag kör med sleeves...

Kommentera

Vid riktiat fiske efter gädda är det onödigt att ha extra smidiga tafsmaterial som surflon, vanliga berkley steelon funkar bra för mig, och jag tvinnar alltid, mycket säkrare än sleeves..

Kommentera

Surflon är knytbar och du behöver inte sleeves. Surfstrand är också knytbar men man snurrar ca 3-4 var och går igenom öglan en gång och drarihop försiktigt.

Kommentera

Originally posted by Foppa
          Vid riktiat fiske efter gädda är det onödigt att ha extra smidiga tafsmaterial som surflon, vanliga berkley steelon funkar bra för mig, och jag tvinnar alltid, mycket säkrare än sleeves..
          Tvinnar har jag hört förut, men vad menas med det? Hur gör man då? Går det att 'tvinna' en surflon också eller är det bara berkley steelon?

Kommentera

När jag tvinnar fäster jag viren som på bilden med en låsbar flugfiskepeang (i rött) och sedan är det bara att snurra tills det blir lagom, och så värmer man med en tändare under, för att smälta wirens plastcoating (om den nu har sådan, men även om den inte har ska man göra det, wiren formar sig bättre då)

Att tvinna funkar med de flesta styvare material, men jag tror inte att surflonen är lämpad för det, den är nog för mjuk.
            Bifogade filer

Kommentera

Jaha, då är jag med på hur man gör... men hur kan det funka? Smälter stålvajrarna ihop också så det blir som en svetsning? ...för det kan väl inte räcka med att bara plasten smälter ihop, det kan väl inte hålla?? Eldar man bara lite eller hur länge?

Kommentera

Det är bara plasten som smälter ihop. Därför ska du inte smälta för kort bit, då kan wiren glida ur coatingen. När du bränner ska plasten bara smälta, inte börja brinna och ryka. Prova några gånger och provdra tafsarna så ser du om det håller.

Kommentera

Tvinna tafsarna eller smälta det håller bra surflon skulle jag nog undvika kör heller drennan predator eller seven strand....
                  Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Hello Dudes,
                    Surflonet är för gösmete och abborrmete där gäddan gärna tar betet, det ger ett mkt bra skydd för gäddtänder, är otroligt smidigt och pissenkelt att knyta.
                    Men det finns väl ingen som vill rekomnderar 13lb wire för riktat gäddfiske, altså, dne är för gös och abborre.

Surfstrand är klockren för gäddmete och gösmete, den är så tunn att första ögonblicket ser det ut som att den är för tunn, men¨den håller vad den lovar, thats a promise! twinna den eller kör med sleeves, knyta den går, men är inte så bra, då det är coating som gör att knuten glider ihop bra och blir säkrare för brott.

För spinnfiske är tafsmaterialet Surfstrand och Surflon onödigt tunna och fina, kör där hellre med Berkleys svarta eller varför inte Titaniunm Tooth proof, de har en högre brottstyrka och få stå ut med mkt mer slitage än tafsarna ovan som främst (tycker jag) är avsedda för mete eller jiggning (då med lite mindre jiggar för gös och gädda).

Men som vanligt, för riktat gäddfiske på stor gädda, underdimentionera inte tafsmaterialen, altså, 26lb material i lödde är för klent....hoppas ni hajjar!
                    Men köper ni Surflon, Surfstrand och Titanium toothproof så har ni garderat er för de flesta situationer som dyker upp.

Go natt, nu é jag trötter
                    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    375 074 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo