Surflon som gäddtafs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Surflon som gäddtafs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Lödde..??

Men Surflon i 26LB borde väl hålla om man inte får en jätte på kroken förstås!? Det går bra att tvinna Surflon enligt metoden ovan då eller?

När det gäller Titanium Tooth Proof så ser jag på bilden på AB's sida att det är 'Super Elastic'! Är inte det en nackdel om man har en stum lina som Power Pro när man ska göra mothugget för att kroka gäddan? ..eller gör det inget när det är en så kort bit som en tafs ändå är, ca 40cm!?
    Hur mjuk och rörlig är den förresten?
    Senast ändrad av foof; 2004-06-08, 23:51.

Kommentera

Titanium, jag är inte helt säker på vad dom menar med "Super elastic"..den är ju knappast elastisk som en nylonlina ! Helt överlägsen Berkley´s Steelon pga dess kinkresistans. Förr så kunde det gå åt 2-4 Berkley-tafsar under ett pass (gäddtrolling)...polaren körde sin Titanium 7-8 pass i höstas ! Den hittills bästa tafsen för gäddtrolling jag testat. Det var ngn som skrev att sleeves inte är bra...jag har använt sleeves i hela min gäddtrollingkarriär utan missöde pga sleevesen ! Men gör man tafsarna fel så visst kan det gå snett......

Kommentera

Originally posted by foof
        Lödde..??

Men Surflon i 26LB borde väl hålla om man inte får en jätte på kroken förstås!? Det går bra att tvinna Surflon enligt metoden ovan då eller?
        Är det inte det som är grejen när man fiskar gädda - att det ska hålla för det största man kan drömma om. Vid allt riktat fiske efter en art borde vara det vara logiskt att välja grejer som ska hålla för en riktig tungviktare. Alla gäddor fram till din drömfisk är bara träning :-)

Kommentera

Skulle vilja se den som klarar att få brott på en 20lb wire med ett spö som man brukar ha vid gäddmete. Tål mycket mer än vad man tror

Kommentera

Är den hel håller det för det mesta. Problemet ofta är det blir kinkar på den och då en den närmast värdelös. Ju grövre tafs desto mindre risk. Har haft en ansedlig mängd 20 IB-tafsar där den kinkat sig och det lilla minsta har belastning fått den att brista. Med en sådan tafs vill jag inte kroka en 15-pannors. Förstår inte vaför man ska spela med ödet. Gäddor bryr sig inte det minsta. Kör själv upp till 40 Ibs nylonöverdragna tafsar på 70 cm. Kan inte gäddan urskilja ett drag eller dyl. så lär den knappast bry sig om en tafs heller.
            Senast ändrad av Danne; 2004-06-09, 08:56.

Kommentera

Hej Danne!
              Håller med dig till fullo!
              Grejen med tex surfstrand 26lb är att den är väldigt smidig och kinkar inte så lätt. Har kört Drennan inna. Man sitter å knåpar ihop ett gäng kanontafsar, första fisken en snipa såklart gör så att tafsen ser ut som skit. Det finns säkert andra kanontafsar för gäddemete på markanden som håller samma klass

Kommentera

Originally posted by Danne
                Är det inte det som är grejen när man fiskar gädda - att det ska hålla för det största man kan drömma om. Vid allt riktat fiske efter en art borde vara det vara logiskt att välja grejer som ska hålla för en riktig tungviktare. Alla gäddor fram till din drömfisk är bara träning :-)
                Visst, det är bara det att när jag köpte min nya rulle så la de på en 0.19 Power Pro lina som tål ca 13kg. Jag tänkte inte så mycket på det då, men det är väl ingen mening att lägga på en tafs som tål 20kg när linan ändå går av vid 13kg, eller??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                1 690 svar
                375 628 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TiSo
                av TiSo