Jerkbaitrulle, lite frågor. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbaitrulle, lite frågor.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbaitrulle, lite frågor.

Tja!
    Kör just nu med en amb C3 till både spinn och jerk, samma rulle som jag flyttar mellan mina spön.
    Börjar bli lite orolig för min C3:a när man slänger iväg jerkbaits på 100gr+, kommer den att hålla?

Är sugen på en amb JB men jag kör tyvärr högervevat.
    Finns det alternativ till amb JB som är högervevad?
    Vill helst en amb eftersom jag vet att det är bra grejer.

Finns det några för/nackdelar med lågprofil?
    Har aldrig testat då jag inte har några problem med att greppa den vanliga C3:an.

Tack på förhand.
    Senast ändrad av ante912; 2011-06-26, 21:29.
    -----------PB's!-----------
    Gädda 8,7 kg
    Harr 0,5 kg
    Abborre 0,8 kg
    Torsk 2,4 kg
    Havsöring 3,5 kg
    Näbbgädda
    Strömming
    Mört
    Skrabb

5500cs pro rocket med extra backspärr fastnitad. Svårare än så är det inte.

Personligen skulle jag skippa lågprofilare eftersom de flesta är gjorda för spinnfiske med lätta beten och hålla förmodligen inte i längden.

Kommentera

Har fiskat med en black max i över 1 år. Den är en lågprofil för 800 kr, inte så farligt dyrt. Den har ja fiskat hårt med. Flera gånger i veckan, samt en tur i saltvatten. Och den håller lika bra nu som för 1 år sedan. Så nog finns det lågprofilare som klarar jerkbait allt. ABUs REVO TORO, den ska vara, vad ja har hört, en gryym lågprofilare.. Men faktiskt så ska jag investera i en amb jb nu till hösten, för ja vill testa med en "stor" rulle..

Ska nämna att det är 4 st av mina kompisar som kör Black Maxen, ingen har haft någonting annat än underbara fiskestunder med den. Men den är somsagt kanske en nybörjarrulle..?
      Senast ändrad av Plauwt; 2011-06-27, 07:15. Anledning: fyeah
      sigpic www.EPfiske.se - Din boj i Hälsingland

Kommentera

C3 är en abus bästa rullar den kommer vara din kompis i många år . Det som ev pajar är frinavet veven börjar gå bakåt men den går sönder på alla rullar . På dom billiga lågprofilsrullarna går backspärren sönder bara du tar med dig rullen ut i båten .
        När den pajar för det gör dom alltid så be han som lagar den sätta ditt en extra backspärrshake,det var det katten menade i sitt svar.. Jag och mina polare har lyckas paja rullen ändå men det är inga pengar att laga dom för.
        Vill du köpa en till rulle så köp en inshore classic eller predator .Båda har extra backspärren på från början .Men den håller inte ändå men den håller lite längre allafall.

Pro rocket är jättebra men abu tycker att Bobs blandsafts färg är snygg . Själv tycker jag den är hemsk.

Mvh Fredrik pappa till en 5500 c3 röd från 1993 som bara går å går.
        Senast ändrad av jerklimpan; 2011-06-26, 22:37.

Kommentera

Tack för alla svar!
          Jag fiskar bara i saltvatten, spelar det någon roll vid val av rulle?
          Inshore låter ju inte saltvattentåligt tycker jag.
          -----------PB's!-----------
          Gädda 8,7 kg
          Harr 0,5 kg
          Abborre 0,8 kg
          Torsk 2,4 kg
          Havsöring 3,5 kg
          Näbbgädda
          Strömming
          Mört
          Skrabb

Kommentera

Ang lågprofilare så är det bara inshoren och torron som är rek. för något annat än lätt spinn, visst kan dom andra hålla med lite tur men jag hade inte chansat. Jag är inte glad för japanrullar men on du skall ha en bra lågprofilare överväg Shimanos currado 300 istället för Abus prylar.

Jag fiskar också nästan uteslutande saltvatten och har inte haft några problem med mina Amb. Har dock en Record 51a som samlar lite vatten i samma gavel som det sitter ett kullager vilket gör att jag måste montera sönder och rengöra efter varje fisketur.

Förutom dom rullarna som nämnts här finns ju Recorden med HC spole, ok att det är en 6500 så den blir något större men kan du leva med det får du en riktigt stark och tålig rulle.

Kommentera

Jag har både en Revo Inshore och en Toro 51.
              Jag kan inte säga annat än att jag är toknöjd med båda två.
              Inshore använder jag till spinn med drag från 18gr upp till ca 70-80 gr ungefär..
              Toro använder jag på Jerkspöt, kör dock f.n inget tyngre än sjunkande Big Bandit = ca 100gr.. Rullen håller dock för allt man hänger i linänden !

Båda rullarna kräver lite justering i bromssystemet och dess vikter men det måste man ju iofs göra på en "classic" rulle också.

Toknöjd med båda !

Kommentera

Trivs du med rullen tycker jag du ska köra vidare med den.
                Man kan hamra dit en extra backspärr för att få sinnesro när man jerkar och inte vill ha släpp när dröm-madamen sitter på.
                Skulle stativet börja glappa kan du köpa ett hårdnitat från UT för 325kr+frakt (om jag minns rätt), eller så skaffar du ett redan nu för att vara på säkra sidan.
                Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                3 svar
                2 872 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Swangsta  
                Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57