Ambassadeur 5601 C3 HSS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5601 C3 HSS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Icke!

Ursprungligen postat av BeBest
    Känns lite ofärdigt med den färgblandningen. Ungefär som man bytt plåt på bilen men inte hunnit lacka om.
    Verkar annars på ytan vara en moderniserad vänsterversion av min 20 år gamla Ambis. Samma typ av tumtangent och knarrreglage. Cirkeln har gått ett varv och kommit till 2004.
    Har du sett rullen "på riktigt"? Då är det nog få som tycker att den ser ofärdig ut. Den är riktigt läcker...

Kommentera

Håller med, färgsättningen är ursnygg! Dock är min inne på service, fel fett var påsatt. Det torkade och blev vitt pulver Något ni märkt också? (Thård, Clas?)

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
        Du kan antingen bygga in en magnetbroms eller löda på två extra spröt på kopplingsbrickan för fler bromsvikter, det är lättare än Du tror. Då behöver Du inte ansätta "handbromsen" och Du kommer att kasta längre.
        Sen kan utväxlingen bytas mot lägre.
        Hur får jag tag på magnetbroms till min rulle då? förklara gärna hur jag ska gå tillväga? tar man bort den mekaniska bromsen?

Kommentera

Inte...

Ursprungligen postat av Olof
          Håller med, färgsättningen är ursnygg! Dock är min inne på service, fel fett var påsatt. Det torkade och blev vitt pulver Något ni märkt också? (Thård, Clas?)
          Jag har inte haft några problem alls. Förhoppningsvis har det inte drabbat fler. Hoppas att du får servicen kostnadsfritt...

Kommentera

Ursprungligen postat av Clas
            Jag har inte haft några problem alls. Förhoppningsvis har det inte drabbat fler. Hoppas att du får servicen kostnadsfritt...
            Japp, servicen skulle vara kostnadsfri. Jag märkte att fettet torkade i evighetsskruven redan efter andra fisketuren. I kontakt med vatten (bräckt) så blir det nån reaktion tydligen. Har pratat med en rullkunnig här på forumet och det var tydligen så att ABU körde det fettet på några serier, men har nu gått tillbaka till det gamla. Om rullen står orörd, kan fettet skapa "svetsliknande korrosionsbryggor", som inte går att få bort.

Lösning: Tvätta bort det i fotogen, diesel eller liknande, gör ren varenda liten pinal med tandborste, och smörj sen med nytt fett. Slirbromsen skall dock lämnas torr.

Kommentera

Ursprungligen postat av Thård
              Hur får jag tag på magnetbroms till min rulle då? förklara gärna hur jag ska gå tillväga? tar man bort den mekaniska bromsen?
              Eftersom Du kör vänstervevat har Du bara ett alternativ:
              Komplett "bolt on" grunka köps för 34 USD + frakt från Avail i Japan; https://www.japantackle.com/Tuning_p...ake_system.htm.
              Den kan inte snabbjusteras som andra magnetbromsar, men efter grundinställning funkar de förvånansvärt bra utan justering. Jag har dylika i fyra rullar som gått hela våren i kombination med vanliga centrifugalviketr och har bara gott att säga förutom kostnaden.

Högervevade kan med fördel skita i det estetiska och köpa en komplett gavel till en C5a från ABU. Jag klarade inte av att göra så, det såg förtaskigt ut.
              www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
              3 svar
              2 876 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Swangsta