Ambassadeur 5601 C3 HSS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5601 C3 HSS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by BeBest
    Hoppas tumtangenten funkar bättre på den här modellen. På min rulle frikopplar den spolen men man måste hålla spolen med tummen för att vara säker i utkastet.
    Så är det väl på alla multirullar? Trycker man på knappen så måste man hålla spolen med tummen! Annars går det väl inte att kasta. Jag tycker det är jätte skönt med tumtangent. Men det är kanske för att min första multirulle hade det. Smidigt och bra!

Kommentera

Originally posted by BeBest
      Hoppas tumtangenten funkar bättre på den här modellen. På min rulle frikopplar den spolen men man måste hålla spolen med tummen för att vara säker i utkastet. Något att kolla upp för den som vill kasta tyngre beten.
      På min rulle finns även en returfjäder som styr tangenten. Den är lite pillig att få på plats när man servat rullen. Hoppas att man hittat en bättre lösning.
      Returfjädern är helt annorlunda jämfört med de gamla klassikerna från 70- och 80-talet. I dagens rullar är det inbakat i en komponent som är avancerad i designen (egentligen enkel, och genial) men mycket användarvänlig vid service.
      Senast ändrad av FRB; 2004-08-05, 20:01.

Kommentera

FRB! Låter bra det!

Stizo! Jag har sett varianter av tumtangenter som samtidigt som de frikopplar spolen från den övriga mekaninsmen låser spolen tills man släpper tangenten. De tryckte mot en fläns på själva spolkanten. Men jag vet inte hur tillförlitlig den tekniken var vid verkligt fiske med våta ytor på spole och tangent.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

när jag ställer magnetbromsen? (kastviktsbroms) på min C3 HSS så blir den mer trögvevad.. vad kan detta bero på?

Kommentera

Ursprungligen postat av Thård
            när jag ställer magnetbromsen? (kastviktsbroms) på min C3 HSS så blir den mer trögvevad.. vad kan detta bero på?
            Det kan bero på att det inte är en magnetbroms du har utan en mekanisk broms som du kan reglera. Den fungerar just så att spolen går trögare när man drar åt den.

Kommentera

Gillar inte att motståndet när man vevar blir trögare när man ställer den hårdare.. går det att lösa? har inte upplevt d på andra multi rullar jag klämt på.

Kommentera

Gillar inte att motståndet när man vevar blir trögare när man ställer den hårdare.. går det att lösa? har inte upplevt d på andra multi rullar jag klämt på.
                Ju högre utväxling man har desto trögare kommer ett bestämt motstånd på spolen att kännas när du vevar. Men om du har skruvat åt en mekanisk broms lika mycket (mätt som spolens motstånd) på olika rullar så ska det inte märkas nån större skillnad om de har samma utväxling.

Kommentera

http://shop.lundgrensfiske.com/produ...ct=4160&page=1 skulle nog välja denna då.. denna var ju riktigt häftig.. och högre utväxling
                  kanske nästa del till jerkutrustningen.. skulle inte sitta fel iaf, det är ens ak som är säker
                  Fish On!

Kommentera

Du kan antingen bygga in en magnetbroms eller löda på två extra spröt på kopplingsbrickan för fler bromsvikter, det är lättare än Du tror. Då behöver Du inte ansätta "handbromsen" och Du kommer att kasta längre.
                    Sen kan utväxlingen bytas mot lägre.
                    www.utreel.com

Kommentera

Höger...

Ursprungligen postat av Ixu
                      http://shop.lundgrensfiske.com/produ...ct=4160&page=1 skulle nog välja denna då.. denna var ju riktigt häftig.. och högre utväxling
                      kanske nästa del till jerkutrustningen.. skulle inte sitta fel iaf, det är ens ak som är säker
                      Den finns bara som högervevad... Köp en C3 HSS 5601 i stället. Jag gillar verkligen min.
                      Tänk på att snabb utväxling kan vara en nackdel om du vill fiska långsamt på vår och höst då gäddan är trög.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                      25 svar
                      3 326 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Chrispenborn  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02