ABU HiLo wobbler, vilka djup? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU HiLo wobbler, vilka djup?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ABU HiLo wobbler, vilka djup?

Vilka djup går dom på?

Det är ju ställbar sked som alltid men det är väl 4-5 lägen.
    Någon som vet tex att läger 2 är tex 2 meter ungifä`r?
    Bifogade filer

Om skeden står vågrätt drar HiLo ner till ca 4-5 meter beroende på betets storlek och linans grovlek. En grövre lina hjälper till att lyfta betet.
    Inställningen på bilden går någon meter grundare.
    Nästa ungefär 2 meter. Abu kallade den normal djupt. De återstående 3 inställningarna är riktigt grundgående. I det sista extremläget där skeden pekar något snett bakåt går vobblern helt i ytan som en popper eller skitter.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Köpte en sådan wobbler till grabben som är på bilden men en delad till grabben (10år)
      Och testade den igår och han plockade 3 st gäddor med den igår i Mälaren. Inte illa.

Kommentera

Satt och bläddrade i en gammal Napp & Nytt, och enligt den finns det sex lägen på en Hi-Lo. I läget där skeden är som mest vågrät kallades djupgången för "mycket djupt", sedan följer i tur och ordning "djupt", "normalt", "grunt", "mycket grunt" och "ytligt".

Då ställer man sig frågan, vad är "normalt" enligt ABU? Vad är "djupt", respektive "mycket djupt"? Synd att man inte angav detta i ett ungefärligt meterantal istället, med beskrivningen "mycket djupt" tänker då åtminstone jag på djup ner mot 8-10 meter. Någon som vet hur djupt en 40 grams flytande Hi-Lo går i djupaste läget? Är det ca 4-5 meter som är maxdjupet, som BeBest skrev här ovanför?
        Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Jag har inte testat en 40g än men den minsta modellen drog i botten på de flesta ställen i Gislaren om man ställde den på ”mycket djupt”. Det innebar att 4 - 5 m gick den ner. De större kanske kan gräva djupare men Gisslaren är inte så djup.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

e ju igentligen en helt grym modell.. har snott farsans hi-lo wobbler och en del av dem e säkert närmare 20cm.. men dem får alldeles för lite tid i vattnet... ska banne mig testa dem efter gösen imorgon i mjörn.. en wobbler till det mesta fisket... den wobblern borde va den absolut bästa wobblern om man enbart fick ta med sig en wobbler till en ny sjö helt klart!

Kommentera

Har några 40g och de går nog ner som max 5 m tror jag. Men det finns några mindre som är sjunkande De kanske går få ner lite djupare. Men oftast räcker 5 m för mig i alla fall.
              Håller med om att det är en grym vobbler som tyvärr fått alldeles för lite tid i vattnet sista åren.........

Kommentera

Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
                e ju igentligen en helt grym modell.. har snott farsans hi-lo wobbler och en del av dem e säkert närmare 20cm.. men dem får alldeles för lite tid i vattnet... ska banne mig testa dem efter gösen imorgon i mjörn.. en wobbler till det mesta fisket... den wobblern borde va den absolut bästa wobblern om man enbart fick ta med sig en wobbler till en ny sjö helt klart!
                LYS modellen 28 gram har fått lite comeback bland gösfiskare.
                Hur djupt dom går beror på många saker, storlek (finns väl 4 storlekar), sjunk- eller flyt, linan och tafsen.
                Sen kan man ha åsikter om krokupphängningen, den är inte så bra i orginal tycker jag.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                  LYS modellen 28 gram har fått lite comeback bland gösfiskare.
                  Hur djupt dom går beror på många saker, storlek (finns väl 4 storlekar), sjunk- eller flyt, linan och tafsen.
                  Sen kan man ha åsikter om krokupphängningen, den är inte så bra i orginal tycker jag.
                  Krokupphängningen är inget vidare håller jag med om. Varför sitter inte krokarna i en fjäderring som alla andra beten har...

Kommentera

Är inte detta egentligen ett jävligt bra bete? om man har den på djupaste, och den är ledad, så rör den sig väldigt fint och oregelbundet fick en gädda på det igår när jag testade

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 210 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B