AMbassadör-hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

AMbassadör-hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• AMbassadör-hjälp!

Tja! Tufft forum!

Ska köpa min första multirulle i början av nästa vecka.
    Kommer att fiska gädda, gös, havsöring...
    Så en Ambassadeur c3 5501 borde funka bra?
    Eller är den för liten för gäddfisket och för stor för HÖ fisket? eller ett bra mellanting som passar till både och?

Skall helt klart lägga på Powerpro lina, men undrar vilken dimension som är lämplig.
    Hur påverkas kastlängderna av lintjockleken på en multirulle?
    På haspel spelar det ju enorm roll...

Jag vill ju ha en stark lina som tål gäddfisket, men som samtidigt passar bra till Hö fisket, går det att få såpass allround? Och vilken dimension är lämplig?

TAckar!
    hej-

Låter som ett bra val med den rullen, lagom för både gädda och HÖ, har själv en sånn rulle, är nöjd med den =)

Pro rocket 5500 är också en bra rulle, men den finns bara högervevad..

Kastlängden påverkas inte alls lika mycket av lintjockleken på multi som på haspel.
    Jag skulle kört 0.23 powerpro, håller lätt för gäddspinn, men ska du köra mest gädda kanske du ska köra 0.28..
    Senast ändrad av Foppa; 2004-06-26, 21:00.

Kommentera

Tack för snabbt och bra svar !

Japp, det var något i den stilen jag själv funderade på, så det blir väl någon av dom.

En annan fundering, detta är min första multirulle, hur långt kastar multirullen med havsöringsdrag (typ 20 grammare) jämfört med en haspel. Kanske det är lämpligare att använda haspeln till HÖ ?

Kommentera

Med en rätt trimmad multi och med rätt spö kastar du nog längre med multi.
        Jag kastar längre med ett 9' sjösländan haspel och 0.20 fireline än med min c3 med 0.23 pp på ett 10.3' excalibur med drag i den viktklassen, men det är inte så mycket skillnad...
        Men det är ju så mycket härligare med multi, sån känsla!

Kommentera

Sammanfattning av nedanstående: Köp just den ambisen och fyll på med den linan du tänkt!

Helt klart ger tunn lina längre kast även med multiplikatorrullar som Ambassadeur, Calcutta eller Millionaire, för att nu nämna några märken.
          Vid gäddfiske är en dragkraft hos linan på 10 kg mer än tillräckligt. När du lärt dig hantera rullens slirbroms, klarar du med lite kyla hem gäddor på dubbla svenska rekordvikten ute på frivatten med en sån lina.
          Det som sliter på linan är påfrestningarna vid utkast, om man har satt på lite tyngre beten, vilket jag definierar som vikter över 50 g. Bottennapp frestar också linan och nötning mot stenar och annat bråte tär också på dragstyrkan. Det är bla därför somliga väljer linor med drakstyrka i stil med bogsertrossar.
          Mina bästa gäddor har winchats in med hjälp av något slitna 0.35 mm nylonlinor med dragstyrka på 7,7 kg.

En flätlina med en diameter runt 0.20 har alla resurser du behöver för fiske med beten upp till 50g och vill du kanske då och då sätta på något tyngre bete, så duger de då också men inte för jämnan med riktigt tunga beten.

Att knäcka en Ambassadeur i 5500 storlek blir en för svår uppgift för svenska gäddor och havsöringar! Storlaxar kan kanske köra slut på både linmängd och broms.

Med ett bra spö, smidig lina och rullen korrekt smord och inställd lär du kunna ta upp kampen med vilken haspel som helst men i motvindskasten kommer du antagligen att bli tvåa.

Det går bra att använda såväl rullen som samma spö för bägge uppgifterna men då måste du nog utesluta en del av de riktigt stora gäddvobblerna eftersom havsöringspöet inte riktigt orkar med dem.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tack än en gång för sanbba och intressanta svar =)!

Sticker ner på måndag och köper grejjerna då! En c3 5501 och powerpro 0.28!

Eller kanske man ska beställa från atitudebaits..hmmm?

Tack !

Kommentera

du tjäner ju pa att beställa och läg lite mer pengar på spöet...
              Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Fall inte för alla ideer om väldigt grova linor, skulle aldrig komma på tanken att snurra på grövre än 0.20 mm för något svenskt fiske, behövs inte.
                sigpic

Kommentera

Men det kan ju vara bra med tjockare linor när man får bottennapp, om jag har större chans att få upp en 150spännswobbler med 0.36 powerpro än 0.19 väljer jag nog det grövre...
                  Senast ändrad av Foppa; 2004-06-27, 12:30.

Kommentera

om det är första multi rullen så är det jävligt tufft att spänna på en massa dyr flätlina

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 689 svar
                    369 090 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Westley Richard  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30