Vertikal fiske och Drop shot! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikal fiske och Drop shot!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vertikal fiske och Drop shot!

Hej!

Jag funderar på att börja Vertikal fiska eller testa drop shot, kanske inte i år men i vår.

Har läst en massa om vertikal fiske men skulle gärna bli mer upplyst om metoden t.ex. tillväga gång set ,beten, utrustning. bra platser med mera.

Det jag själv utläst är att du söker upp fisken med hjälp av eko lod sen "pimplar" du en jigg nära fisken. om man ska ta det lätt.

Drop shot är något annat som verkar intressant, vet hur man riggar men inte riktigt fattat hur du gör när du fiskar,

All info är intressant

Kom igen nu alla vertikal proffs och nöjes fiskare, amuse me with knowledge

Skitfiske!

Vill inte vara en polis men testa sökfunktionen. Det finns hur många trådar som helst om v-jigg och dropshot som besvarar alla frågor du kan tänkas ha.
    Du säger att du har läst en massa om detta. Då borde det väl inte finnas en massa frågetecken?

Search and your questions will be answered!

Kommentera

Dubbelpost...
      Senast ändrad av Tobias; 2011-09-22, 09:01.

Kommentera

Har läst en massa om rekommenderade jiggar olika rörelse mönster beroende på hur stjärten ser ut, vad som rekommenderas som första grejer, lina tafs, ungefärligt var och hur du skall fiska. Men det mesta jag läst har aldrig varit för den som skall precis börja.

Ofta står det att sök efter det, det och det. sen gör du si och så. vissa menar att man bara ska knycka med spöt medans andra gör enorma rörelser. om twitchin bar är nödvändigt med mera.

Jag menar allt mitt läsande har inte direkt gjort mig lärd om hur man ska börja riktigt. Kollat på t.ex. Fiskejournalens V-jigg för nybörjare och div på youtube. men inte direkt lärt mig speciellt mycket om det igenom det. förstår att det kan kännas lite: DET FINNS JU TRÅDAR OM DET REDAN!

Men ibland är det inte lätt att förstå:P

T.ex. så även fast jag jerk-fiskar och kan en hel del så är det många frågetecken kvar ändå.

Kommentera

Hej Simon

Efter att ha ägnat den mesta fisketiden de senaste fyra-fem åren åt just vertikalfiske,och då i första hand gös, så har jag
          fortfarande lika många frågetecken själv...å andra sidan har jag kanske lärt mig ett och annat också... och mina frågetecken är troligen helt andra än de du har...

Rulle, själv föredrar jag en multirulle med twichinbar på,av den enkla anledningen att jag började med en sådan och vande mig vid den,andra menar att det går lika bra att under spöt "veva till" med långfingret på veven för att få samma funktion,detta förutsätter dock att du enligt mitt tycke har veven på fel sida om rullen,det vill säga vänster sida...om du är högerhänt
          En del föredrar haspel i stället, det handlar som vanligt mycket om tycke och smak.

Spö...det finns många bra spön att börja med,enligt mitt tycke skall ett bra vertikalspö vara ganska kort,efter kapning både i topp och botten mäter mitt Gunki Hayashi numer blott 176 cm... de skall tåla jiggar upp mot
          fyrtio-femtio gram och ha en distinkt snabb aktion och det får inte vara alltför vekt i toppen.(Nu talar jag gösfiske,till abborre får det vara betydligt vekare)
          Lina, helst 0,06-0,10 men få linor har en brottstyrka som duger i dessa dimensioner så oftast blir det en kompromiss upp mot
          0,12...färglada linor eller grå/brun,välj själv,jag menar att det är ytterst sällan du har nytta av en färgglad utom om du börjar se dåligt och skall knyta...ju färggladare lina en fiskare har desto sämre ser han alltså...
          Tafs,(50-75cm) billigt och bra är Trilene FC,själv kör jag 0,45... dyrt och bra är surflon micro supreme...knyts med en lekande mellan flätlina och tafs och en liten hake/beteslås att sätta jiggen i...

Jiggar, börja med några Fin-S och Kopyto i lite grälla färger så har du vad som behövs till starten,fler färger och sorter får du prova dig fram till vartefter,skallar 15-25gram är nog en bra början,med sylvassa krokar.

Så till själva utövandet...sluttande hårda bottnar från kanske 5 ned till 15m djup är väl där man oftast finner fisken
          jiggen fiskas strax ovan botten,några centimeter bara,men ibland tar dom bättre en halvmeter upp,det gäller att prova olika avstånd och djup precis som rörelsemönster,ibland mycket rörelser på jiggen och ibland tar de bara om man håller den still en stund.För att krångla till det lite måste man ibland hålla den still nästan en meter upp,ibland måste man dunka jiggen i botten,ibland funkar det bäst att inte göra det...roligt att man kan vara så precis i lärandet om rörelsemönstret...

Ahh,glömde nästan...stingers...skaffa eller knyt stingers att sätta på,ibland ett måste för att kroka de jä--..

se till att röra dig saaaakta när du fiskar av, antingen driva med vinden eller använda elmotor ,oftast fiskar jag så att jag fiskar av branter och bottnar som ser intressanta ut,eller jag vet det brukar stå nån,det är sällan jag åker runt och letar bra ekon att släppa ner på,så kallat prickskytte, ibland kan man dock hitta nåt intressant på lodet att försöka detta på,ibland lyckas det,dock oftast inte...
          Mycket betesfisk på lodet är alltid intressanta platser liksom små stenskravel eller gropar på en annars ganska slät botten.Distinkta djupbranter kan fiska alldeles utmärkt ibland...och återigen... ibland inte...

Hoppas du blev lite klokare,något speciellt du undrar så ställ en precis fråga bara så skall jag,eller någon annan ,försöka svara så gott det går.

Och du,släpp tillbaka nästan alla gösar,när du börjar komma tillrätta med detta fiske får du så det räcker och blir över till pannan i alla fall...
          // Tommy
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tusen tack Tommy! Det var precis det jag var ute efter! En riktigt bra nybörjar guide.

Har blivit mycket klokare över de frågetecken jag hade Blir att börja nästa år med det, då de mesta pengarna går på Jerk för tillfället.

Blir att C&P ditt inlägg i ett dokument så jag har det kvar ifall något skulle hända med forumet.

än en gång tack!

Kommentera

Du behöver inte köpa spö och rulle till att börja med. Utan det funkar med en vanligt haspelutrustning. Men en tunn flätlina är nästan ett måste. Med en grövre lina är det svårt att ha botten kontakt, då vattnet trycker på linan och lyfter upp jiggen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tomas S Visa inlägg
                Du behöver inte köpa spö och rulle till att börja med. Utan det funkar med en vanligt haspelutrustning. Men en tunn flätlina är nästan ett måste. Med en grövre lina är det svårt att ha botten kontakt, då vattnet trycker på linan och lyfter upp jiggen.
                Så sant så Tomas,köpa en riktig vertikalutrustning kan man göra när man vet att man kommer att fortsätta med det,det är ju trots allt lite pengar ie n rulle och spö...hmmm,men mest har jag nog lagt på olika jiggar trots allt...

Nå, nu var ju frågan så ställd att han ville ha lite vetskap om utrustningen...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                4 210 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B