Tappar jiggade storabborrar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tappar jiggade storabborrar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tappar jiggade storabborrar

Jag var ute i helgen och jiggade abborre. Det var rätt trögt men så hittade jag ett ställe där det var lite större borrar.

Mitt problem var att de som kändes riktigt tunga tappade jag innan de kom upp till båten. Fick upp Några till båtkanten som krokade av sig själva innan jag hunnit böja med ned och lyfta upp dom. De abborrar jag fick upp var de mindre, typ 800g och nedåt, helt ok alltså men surt att tappa de större. Abborrjiggning är relativt nytt för mig då jag främst fiskat gädda tidigare.

Jag fiskade med 3" relaxjiggar, 2/0 och 3/0 krok, bromsen rätt hårt ställd. Större abborre väger alltså mer, kan bromsen vara för hårt ställd så att de sliter av något på sig själva vid krokningen? Alltså bör man släppa på bromsen? Stingers, funkar det ens vid abborrjiggning?

Alla tips om att landa storabborren vid jiggning mottages tacksamt.
    Senast ändrad av frejo; 2011-11-01, 13:37. Anledning: Angav felaktigt 4" relaxjiggar, jag använder 3"
    Min fiskeblogg Skvalp
    +FishEco

Jag kör nästan alltid nylon-lina till borre och sill fiske tappar mindre fisk på det sättet, vet inte varför......

Kommentera

Nu kommer inte jag riktigt ihåg vilken storlek på jigg jag kör med... Men låter som att du har för kort krok. Jag kör 5/0, precis så att krokspetsen går upp i slutet av själva kroppen/precis innan svansen när jag trär på den. Då är svansen fri från rörelse och kroken tillräckligt långt bak.

Lägre broms än vanligt är nog att föredra, speciellt med nutida flätlina

Dom punkterna har hjälpt en del för mig, men det finns dagar då dom bara inte vill upp heller...

Kommentera

Är dom riktigt tröga brukar jag montera en metklok och sedan ett sänke ovanför då kan dom bita i gummit utan att något tar emot, detta brukar funka fint för mig....

Kommentera

Rätt storlek på krokarna och att man inte är alltför snabb med mothuggen... Sedan kan fluorocarbontafs hjälpa till lite med det lilla stretch man då får (samtidigt utan att få svampighetskänslan av att köra hel nylonlina). Själv tycker jag oftast att abborrar är betydligt enklare att kroka än t.ex. öringar.

Kommentera

Jag tror att kroken sitter rätt bra, alltså i slutet av relax-jiggen innan den övergår till den tunnare svansen. Kanske minns fel med storleken. Men jag ska dubbelkolla detta.

Jag är väldigt snabb med mothuggen, ibland känner man att de är på och nafsar och då får man göra ett par mothugg innan de sitter. Men ett tips är alltså att vara långsammare med mothuggen så att man krokar dom djupare?

Mitt problem är främst att jag tappar många vid ytan då de ska landas, och några större som jag tappade halvvägs in i drillningen. Själva krokningen känns inte som ett problem mer än att jag kanske skulle kunna kroka dom bättre
            Min fiskeblogg Skvalp
            +FishEco

Kommentera

Jag brukar få dit mina, ända gången dom bara rycker naffsar och jag tappar dom är om jag kör för försiktigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av frejo Visa inlägg
                Jag var ute i helgen och jiggade abborre. Det var rätt trögt men så hittade jag ett ställe där det var lite större borrar.

Mitt problem var att de som kändes riktigt tunga tappade jag innan de kom upp till båten. Fick upp Några till båtkanten som krokade av sig själva innan jag hunnit böja med ned och lyfta upp dom. De abborrar jag fick upp var de mindre, typ 800g och nedåt, helt ok alltså men surt att tappa de större. Abborrjiggning är relativt nytt för mig då jag främst fiskat gädda tidigare.

Jag fiskade med 4" relaxjiggar, 2/0 och 3/0 krok, bromsen rätt hårt ställd. Större abborre väger alltså mer, kan bromsen vara för hårt ställd så att de sliter av något på sig själva vid krokningen? Alltså bör man släppa på bromsen? Stingers, funkar det ens vid abborrjiggning?

Alla tips om att landa storabborren vid jiggning mottages tacksamt.
                Hej Fredrik Johansson;

Det är ganska sällsynt att man tappar någon Abborre som fastnat vid jigfiske. Stora Abborrar brukar ju gapa över hela jiggen och sitter ofta rejält. Själv lyfter jag bara armen och spöt rakt upp samtidigt som jag snabbt börjar invevningen av Abborren. Små krokar och slöa krokar fyller ingen kasse...

En "Stinger Hook", dvs en liten, vass 3-krok under eller bakom jiggen brukar utgöra skillnaden mellan nafsande och fast Abborre. Det går även att trä Stinger Hook- öglan över spetsen och ner i böjen på jigkroken. Cirka en cm ventilgummi hindrar Stinger Hook-kroken att glida av...

Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!

Old Firehand
                www.trumman.com - http://www.trumman.com/booyah/booyah.htm
                Senast ändrad av Old Firehand; 2011-10-31, 13:27.

Kommentera

Med flätlina blir abborrjiggning mkt mkt roligare, men med nylon får du antagligen fler abborrar upp i båten. Nylon linan dämpar abborrens tunga stötar bättre eftersom den inte är stumm. Testa det.

Kommentera

Om ditt spö är för stumt i toppen dämpas inte abborrens sprattel. Det är just när du fått in abborrarna nära dig, som spöets dämpning behövs.
                    Sitter kroken långt fram i fiskens mun, vilket den ofta gör när det gäller abborre, måste man vara medveten om att hinnorna vid fiskens läppar lätt slits upp och gör krokhålet stort. Ett alltför stumt spö tillsammans med en stum lina leder lätt till förstorade krokhål och tappade storfiskar.
                    Ett sätt att undvika detta är att använda en bra flätlina men kompensera med ett spö med mjukare och mera flexibel topp. Du kanske tappar ett par meter i kastlängd men du får själv kroka av fler storabborrar.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    373 129 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo