Tappar jiggade storabborrar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tappar jiggade storabborrar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag köper mina i lite olika fiske-butiker i Malmö, finns ingen anledning att beställa , jag köper i den butik jag är i närheten av, vanliga twin-tail eller Curly-tail (ursäkta stavningen)
    Här fungerar kola-färgade bäst samt 10gr svarta skallar med små gula ögon på,

Tack vare fisket är i Malmö kanal lägger jag inga större summor på jiggar,

Man vet inte om Abborren hugger först, den har knivskarpa konkurrenter i alla cyklar, barnvagnar, kundvagnar, trädgrenar m.m. som håller till i vattnet,

Ofta hugger även en glasfiberkanot med ilsken roddare i, dom brukar jag släppa tillbaka, har letat i evigheter men inte fått tag i ett smaskigt recept på kanot... annars är dom skit-kul att drilla, dom för ett helt underbart oväsen så fort man får dit dom.

Största borren jag vägt ligger på 1,85 kg, jag vägde den för jag inte kom överens med frugan om vem som fått den störst den dagen, och självklart förlorade jag
    Vi har tagit många som var större en dom men inte vägt så jag yttrar mig inte om vikten.....

Dom stora brukar nappa när jag kastar ut mot strömmen, låter jiggen sjunka till botten och sedan vevar in långsamt och emellanåt drar i sidled så jag höjer farten och höjden på jiggen, ofta tar dom just när farten ökar...

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg
      Har du lagom press mot böjt spö vid landningsmomentet då? Om inte är det lätt hänt att dom lyckas ruska sig loss på kort lina.
      Svårt för mig att säga, jag pressar ju inte så att de är på väg att lyftas ur vattnet men jag pressar så att de håller sig vid ytan. Mindre abborrar kan jag lyfta upp

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Jag köper mina i lite olika fiske-butiker i Malmö, finns ingen anledning att beställa , jag köper i den butik jag är i närheten av, vanliga twin-tail eller Curly-tail (ursäkta stavningen)
      Här fungerar kola-färgade bäst samt 10gr svarta skallar med små gula ögon på,

Tack vare fisket är i Malmö kanal lägger jag inga större summor på jiggar,

Man vet inte om Abborren hugger först, den har knivskarpa konkurrenter i alla cyklar, barnvagnar, kundvagnar, trädgrenar m.m. som håller till i vattnet,

Ofta hugger även en glasfiberkanot med ilsken roddare i, dom brukar jag släppa tillbaka, har letat i evigheter men inte fått tag i ett smaskigt recept på kanot... annars är dom skit-kul att drilla, dom för ett helt underbart oväsen så fort man får dit dom.

Största borren jag vägt ligger på 1,85 kg, jag vägde den för jag inte kom överens med frugan om vem som fått den störst den dagen, och självklart förlorade jag
      Vi har tagit många som var större en dom men inte vägt så jag yttrar mig inte om vikten.....

Dom stora brukar nappa när jag kastar ut mot strömmen, låter jiggen sjunka till botten och sedan vevar in långsamt och emellanåt drar i sidled så jag höjer farten och höjden på jiggen, ofta tar dom just när farten ökar...
      1,85 är en fin borre. Jag började i år med abborrfiske och har än så länge bara tagit ett fåtal abborrar över kilot. Därför känns detta extra hårt när jag hade flera fina på
      Min fiskeblogg Skvalp
      +FishEco

Kommentera

Bara ett fåtal över kilot???, dom flesta får nog aldrig upp en sådan på en livstid

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Bara ett fåtal över kilot???, dom flesta får nog aldrig upp en sådan på en livstid
          Jo jag är rätt nöjd med det som nybörjare , dessa som jag hade på nu kändes riktigt fina. Surt att tappa flera sådana
          Min fiskeblogg Skvalp
          +FishEco

Kommentera

Var ute på samma plats som jag tappade borrarna sist, revanschsugen och utrustad med större krokar. Gick upp till 5/0 på 3" shadjiggar. Funkade ok men storabborrarna lyste med sin frånvaro, istället krokade jag några gäddor. Så jag satte på större jigg och jiggade gädda istället med 6" relax med 7/0 krok. Denna jigg tar en aborre och nästan slukar den helt.

Abborren vägde 998 gram och var 43 cm lång, lite härjad. Känns inte som behöver vara alltför rädd med för små jiggar och krokar om man vill ha större abborre.

Click image for larger version

Name:	6362883801_2e507555a5_z.jpg
Views:	1
Size:	202,0 KB
ID:	1761523
            Senast ändrad av frejo; 2011-11-19, 16:18. Anledning: Angav vikt och längd
            Min fiskeblogg Skvalp
            +FishEco

Kommentera

Klassiker att man drar på en större jigg och får en stor direkt och tänker att nu jävlar har jag knäckt dagens kod. Men oftast får man bara nån enstaka

Tror ändå att mindre jiggar funkar oftast...

Kommentera

Jag var ute igår och fiskade borre i Malmö kanal, startade med små drop-shot jiggar och hade massor med nafs, en på tio fastnade, resten tog inte alls eller följde med på en kort 2m resa för att sedan släppa, för lat för att sätta på en stinger bytta jag och satte tog fram en 10cm svart och en 12-15 cm grön-gul jigg med lång svans, först och främst slapp jag små-skitet och andra fördelen var att det kom 4 större saker på runt 1 kg och glufsade i sig jiggarna, så jag kommer inte köra drop-shot mer en vad som är absolut nödvändigt och fortsätta med mina lite större jiggar som jag alltid gjort.....

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
                  Klassiker att man drar på en större jigg och får en stor direkt och tänker att nu jävlar har jag knäckt dagens kod. Men oftast får man bara nån enstaka

Tror ändå att mindre jiggar funkar oftast...
                  Jorå man får väl ofta mer fisk på mindre jiggar men med just relax så tycker jag att 2,5" jiggarna går sönder lätt. Använder oftast 3". Då brukar man få lite större och en del mindre med
                  Min fiskeblogg Skvalp
                  +FishEco

Kommentera

Jag fiskade mycket borre med denzar för nåt år sen och vi tappade sällan större borrar.
                    Som han tidigare nämnde så är Gamakatsu 5/0 för kopyto 3 rätt melodi, mindre känns helt onödigt för borre över 5hg.
                    Om du vill köra ännu mer hardcore så kör du kopyto 4L och kopyto 4 med 10/0 skallar från Mustad.
                    Vissa dagar då stora borrar jagar aktivt längs botten kan stora jiggar funka även bättre.

Jag drillar med relativt lätt broms och tryck på fisken men samtidigt så låter man fisken bestämma när han vill rusa och då måste lina kunna löpa.
                    Skitfiske då!!!

Kommentera

Jag kör en enkel sak som brukar funka här, lite ljusare vatten lite ljusare jiggar och tvärt om när det är mörkt eller mörkt grumligt vatten,,, kan va inbillning precis som mycket annat men för mig funkar det......

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 690 svar
                      373 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo