Hej, jag undrar hur hårt man ska ha slirbromsen? Jag har alltid haft den stum så att mothuggen ska vara stabila, men igår fick jag äntligen på ett monster och innan jag hann släppa på bromsen så gjorde den en rusning och spöt gick i småbitar.. Surt som fan.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur hårt ska man ha slirbromsen?
Collapse
X
-
Slirbromsen är till för att fisken inte ska dra av linan alternativt hur mycket spöet klarar men det måste till ett dåligt spö för att det ska gå sönder innan linan. Ifall man inte försöker fiska gädda med ett UL-spö alltså.
Därför sätter man slirbromsen så löst att fisken inte kan dra av linan om den gör ett oväntat hårt ryck.
Alltså, det beror på hur mycket din lina och ditt spö klarar av.
För att en krok ska penetrera huden i munnen på gäddan krävs inte jättemycket motstånd.
Tråkigt med ditt spö, är det nytt borde du kunna reklamera det för ett spö borde väl inte gå i flera bitar av något sådant.
-
SimpZeN
Jag kör också med bromsen i botten, dock kör jag 150g spö och 0,32 flät så det håller förhoppningsvis, men körde ett tag på lösare broms och missade då ofta krokningarna istället mest för att jag hade för löst.
Ett tips jag fått är att sätta bromsen lite lösare som Michelangelo säger och sen trycka till med tummen på spolen vid mothugg, då får du stumheten du behöver vid mothugget samt att fisken inte drar sönder saker då bromsen inte står i bott
Kommentera
-
Hej Anders Johansson;Ursprungligen postat av andersktm Visa inläggHej, jag undrar hur hårt man ska ha slirbromsen? Jag har alltid haft den stum så att mothuggen ska vara stabila, men igår fick jag äntligen på ett monster och innan jag hann släppa på bromsen så gjorde den en rusning och spöt gick i småbitar.. Surt som fan.
Spinnfiskar du efter hårdkäftad fisk som Gädda och Gös bör du ställa slirbromsen ganska hårt, men inte så hårt att linan brister eller inte ger efter om Gäddan vill rusa. Det betyder att vid Gädd- och Gösfiske med en grov och stark lina kan slirbromsen ställas betydligt hårdare än med en tunn och klen lina.
Spinnfiskar du efter Lax och Öring är det en dödssynd att ställa slirbromsen för hårt! En snabb och hoppande fisk slår sig loss i första eller andra språnget eller rätar ut krokarna om slirbromsen är för hårt ställd.
Vid trolling efter Lax och Öring har man ofta slirbromsen något hårdare ställd än knarren...men inte mycket mer.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 870 visningar