Fiskens vikt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskens vikt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskens vikt?

Jo, det är så här att i början av oktober så fick jag en Gädda som klubbades, då den satt så illa att jag inte kunde få ut betet. Och den blödde även som en gris. Jag fick ta med Gäddan hem och operera ut krokarna på den. Dagen efter så vägde jag den. Den vägde endast 3.4 kilo vilket jag fann mycket förvånande. För om jag kollar på ett youtube klipp där folk stoltserar med sin Gädda och säger " detta är en 4-5 " så tänker jag, så stor var ju min Gädda.

Så min fråga är- Hur mycket förlorar fisken i vikt under ett dygn i kylen?

Vill ej heller posta bild på fisken. Orka med C&R snuten.

Posta bild du, tror inte C&R-snuten är på dig när du väl har gett en fullgod förklaring till varför du klubbat den. En 3,4 är ändå en gädda i matstorlek och det är faktiskt ingen skam i att klubba den om man tar rätt på den.

Det är svårt att jämföra vikt på bilder, fångstmannens storlek är en stor faktor som man ofta glömmer bort. Om du hade den rensad i kylen så är det klart att den förlorar lite vikt, men det är ingen jättedramatisk viktminskning. Dessutom ska du ha i åtanke 3-5 kilos gäddor kan vara väldigt lika.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
      Posta bild du, tror inte C&R-snuten är på dig när du väl har gett en fullgod förklaring till varför du klubbat den. En 3,4 är ändå en gädda i matstorlek och det är faktiskt ingen skam i att klubba den om man tar rätt på den.

Det är svårt att jämföra vikt på bilder, fångstmannens storlek är en stor faktor som man ofta glömmer bort. Om du hade den rensad i kylen så är det klart att den förlorar lite vikt, men det är ingen jättedramatisk viktminskning. Dessutom ska du ha i åtanke 3-5 kilos gäddor kan vara väldigt lika.
      Kul att en svarade i alla fall.

På bilden jag postar så har jag just fått in fisken i båten. Jag lyfte den i tafsen då jag mer eller mindre ej såg nåt. Och just när jag ska se om jag kan få ut poppern ur halsen/gällarna på den så går linan av, den spratlar lite och det skvätter blod som bara den. Så efter att jag har fotat den bilden så klubbar jag den, då jag ej ser nåt, och kan helt enkelt inte få ut poppern. Även om jag hade fått det, så tvivlar jag på att den hade överlevt då det mer eller mindre bara fortsätter att forsa blod ur den.

Men ser den inte lite större ut än 3.4 kilo??
      Click image for larger version

Name:	Blodig Gädda.jpg
Views:	1
Size:	733,7 KB
ID:	1761584

EDIT: Jag hade inte rensat den vid tillfället jag vägde den. Jag rensade den efter vägning och gav bort den till en kvinna jag vet äter Gädda.

Kommentera

I Oktober är det kallt utomhus, vilket gör att vikten på gäddan bevaras mycket bättre än om det skulle vara sommar. Vattenmolekylerna som gäddan är uppbyggd av dunstar inte bort.

Jag skulle tro att gäddan förlorade mellan 200-500 gram, inklusive det blodet som gäddan förlorade. Precis som Lozz skrev är det svårt att jämföra gäddor i den viktklassen. Ett tips är att sluta väga gäddor och bara mäta dem. Det är smidigare och skonsamare mot gäddan.

OCH.. Gäddan ser ut att väga 3,4 kg. Gäddan som jag bifogade vägde 5,2 kg, och man ser en ganska stor skillnad.
        Bifogade filer
        Senast ändrad av Sevenoak; 2011-12-01, 17:47.

Kommentera

Anledningen att jag frågar om vikten är den att jag tycker mig se så många klipp där folk säger det är en fyra femma osv. Gäddorna brukar inte se ut att vara så större än den jag postab bild på här. Men, men.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
            Anledningen att jag frågar om vikten är den att jag tycker mig se så många klipp där folk säger det är en fyra femma osv. Gäddorna brukar inte se ut att vara så större än den jag postab bild på här. Men, men.
            De som säger att gäddorna väger 4-5 kg på Youtube har inte alltid rätt! Det kallas den mänskliga faktorn. Som exempel kan jag ta den där gäddan som jag postade innan. När jag lyfte upp den i båten sa jag till min kompis att den lätt vägde 7 kg eftersom den var så lång. När vi senare vägde den visade det sig att jag hade haft fel på 1,8 kg.. Lita inte på vad folk säger på Youtube! Om vi inte vägt den hade jag gått runt och sagt att jag fick en gädda som vägde minst 7 kg+!

Kommentera

även folk som inte brukar överdriva och ljuga har visat mig bilder på gäddor som inte kan ha vägt vad de själva säger. vid många tillfällen har fisken sett ut att vara ungefär hälften av angiven vikt, så min slutsats är att de i sin iver tittat på skalan för pounds på sin lilla fjädervåg.

Kommentera

Den ser ut att väga mellan 3 och 4, så 3,4 stämmer nog alldeles utmärkt. Som ovanstående talare nämnde så ska man inte alltid lita på publicerade vikter heller, många är uppskattade eller vägda på dåliga vågar. Många har nog gamla fjädervågar från Biltema och liknande hemma, och dessa är inte särskilt pålitliga. Hade en våg förut som inte reagerade på någonting under 1 kilo, men över 2 kilo hoppade den upp till 4 och stannade där.

Kommentera

Tack till er som har svarat. Detta forum har en tendens att vara ganska så dött.

Kanske OT, men den fisken var det coolaste jag har varit med om i mitt liv. Fy fan! Den kom som en mörk flygande misil upp ur vattnet två gånger. Har man varit med om det några gånger, så är det svårt att inte ytfiska jämt och ständigt. Fan vad jag väntar till det blir varmt igen.

Kommentera

Abborrar är luriga att gissa vikt på, dom växer i längd under en tid då vikten inte ökar så drastiskt för att sedan bara bli fetare, gädda kan jag inte men ett litet knep jag kör med Öringen är att väga en lagom stor och se hur lång den är i förhållande till mina ben, har jag gjort det med några stycken kan jag i alla fall vikt-bestämma på ett ungefär utan våg...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 690 svar
                    372 995 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo