Bornholm trolling masters 2012 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bornholm trolling masters 2012

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Som tur är tillhör Bornholm Danmark så det har nog varit Dansk fisk dom fick på kroken
    Dansk fisk men tagen ur samma bestånd. Hoppas dom förbjuder trollingfisket efter lax oxå. För det är ju så dåligt med lax o yrkesfiskarna tar ju upp allt säger dom.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #12
      Nu handlar det om att VI, massan som kallar sig sportfiskare bonkar en jävla massa lax. När ordet sport kom in i fisket, ingick det då att vi skulle fortsätta döda för trofen eller var det för att folk skulle kunna tävla om vem som är bäst? Är vi bättre? Som grupp skulle jag säga att vi är sämre. Hur länge har vi inte fört debatten att yrkesfiskare tömmer haven? Vi kommer aldrig bli färre fiskare heller för den delen.
      Sportfiskarna sjönk så jävla mycket i mina ögon att jag valde att skita i årsmedlemskapet nu när räkningarna betalades. Fy fan!
      sigpic

      Kommentera


      • #13
        Hoppas dom förbjuder trollingfisket efter lax oxå
        Då blir det väl att förbjuda allt lax-fiske förutom det yrkesmässiga man kan inte låta vissa grupper fiska och andra inte.

        Sedan är jag lite osäker på det där med tillstånd för trollingfiske, hittar massor med länkar om att varken det, angling eller dragrodd ingår i det fria fisket, så då måste väl alla inom dom kategorierna söka tillstånd för att få fiska? och det tvivlar jag på att dom gör.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Då blir det väl att förbjuda allt lax-fiske förutom det yrkesmässiga man kan inte låta vissa grupper fiska och andra inte.

          Sedan är jag lite osäker på det där med tillstånd för trollingfiske, hittar massor med länkar om att varken det, angling eller dragrodd ingår i det fria fisket, så då måste väl alla inom dom kategorierna söka tillstånd för att få fiska? och det tvivlar jag på att dom gör.
          Nä precis. Ska det vara förbud så ska det gälla alla utan undantag. Nä trolling ingår inte i det fria fisket. O betvivlar på att alla har tillstånd. Kanske borde ändra namn till bornholm slaktfestival? Skulle passa bättre
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

          Kommentera


          • #15
            Är ni säkra på att trolling inte ingår? Kollade och vad jag förstår står det att fiske med spö o lina samt max tio krokar är godkänt. De flesta fiskar väl med sked med en krok/bete eller liknande?

            Kommentera


            • #16
              I Östersjön finns två typer av vatten. Enskilt och allmänt. Enskilt är i princip alla skärgårdsområden och allmänt är allt utanför de yttersta öarna. reglerna är lite mer komplicerade och vad som är allmänt och enskilt vatten kollar man upp med aktuell lännsstyrelse där man tänker fiska. På enskilt vatten råder fritt fiske, vilket innebär fiske med handredskap och med metoder som inte kräver båt. Alltså ingår inte trolling i det fria handredskapsfisket. När det gäller laxtrolling så trollas det på allmänt vatten och där är det tillåtet, liksom det är tillåtet att lägga nät där (fast vissa regler måste följas). Alla lännsstyrelser har väldigt tydlig och bra info på deras hemsidor. Ofta även kartor där man kan se gränsen mellan enskilt och allmänt vatten.
              Allt är mört som glimmar!

              Kommentera


              • #17
                Nu har slakten börjat Karlshamn.Över 800kg lax på en dag och värsta och äckligast var ett team som hade nästan 70kg.Finns bara en sak att säga FY FAN.

                Kommentera


                • #18
                  Nä hoppas innerligt att det blir totalt stopp på laxfiske. För dessa bonkatävlingar gynnar ju knappast beståndet. Man kan omöjligt behålla kakan o samtidigt äta upp den. Och om de e som dom nu säger,att det är mest odlad lax som fångas. Borde det inte vara likadant för yrkesfiskarna?
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                  Kommentera


                  • #19
                    Hmmm, 3,7 lax per båt i TMB-fisket. Vette fan om det kan kallas mycket. det är ju resultatet efter 4 dygns fiske. Det blir ju inte ens 1 fisk per dygn och båt. Tycker det liknar mer avundsjuka här utan att jag på nått sätt tar ställning för eller emot.
                    Dom båtarna, och alla andra båtar fiskar ju, eller hade fiskat i östersjön oavset.
                    Resultatet av trollingfisket i östersjön är ca 7600 lax/år (enl. HaV) Ta sen bort den odlade delen av det här, säg 50%, då blir det ca 3750 vildlax som bonkats. Hur många laxar slaktas på flug och slukfisket i Gaula/år?
                    dessutom, östersjölaxen är INTE utrotningshotad.
                    my two cents
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                      Tycker det liknar mer avundsjuka här utan att jag på nått sätt tar ställning för eller emot.
                      Tänk att det alltid ska skyllas på avundsjuka när någon tycker det är idiotiskt att slakta en massa fisk, eller stora exemplar för den delen. Det har alltid varit och är fortfarande ett barnsligt argument och det visar mer på hur personen som säger det är än hur den det är riktat mot är.

                      Och hur många gånger ska det till innan det går in i hjärnan att det inte handlar om hur mycket fisk som tas upp per båt och dag? Det är oviktigt. Vad det handlar om är att nästan 1000 fiskar av en art som enligt experter är hotad (oavsett vad du säger Flodström) fångas och dödas bara under några dagar. Och du menar väl inte att alla av dessa trollingfiskare är ute enbart under denna tävling? Att de inte fiskar någonting alls under resten av året?

                      Om det du säger stämmer, att 7600 laxar per år fångas i Östersjön, så betyder det alltså att under denna tävlingen dödar de nästan en åttondel av Östersjöns helårskvot? Ja för det låter ju vettigt.

                      Det låter mer som de gamla bonnlurkarna i mina hemtrakter som fortfarande slaktar varenda gädda de fångar på angel under vintern. Där man anser att man ska döda fisken av ren princip, så ingen annan kan fånga MIN fisk som jag fångat.

                      Ohållbart och rent korkat om man frågar mig.
                      Men den siste är nog inte född än...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                      125 svar
                      19 720 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                      3 svar
                      240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                      7 svar
                      548 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                      7 svar
                      215 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Arbetar...
                      X