Bornholm trolling masters 2012 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bornholm trolling masters 2012

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
    Tänk att det alltid ska skyllas på avundsjuka när någon tycker det är idiotiskt att slakta en massa fisk, eller stora exemplar för den delen. Det har alltid varit och är fortfarande ett barnsligt argument och det visar mer på hur personen som säger det är än hur den det är riktat mot är.

    Och hur många gånger ska det till innan det går in i hjärnan att det inte handlar om hur mycket fisk som tas upp per båt och dag? Det är oviktigt. Vad det handlar om är att nästan 1000 fiskar av en art som enligt experter är hotad (oavsett vad du säger Flodström) fångas och dödas bara under några dagar. Och du menar väl inte att alla av dessa trollingfiskare är ute enbart under denna tävling? Att de inte fiskar någonting alls under resten av året?

    Om det du säger stämmer, att 7600 laxar per år fångas i Östersjön, så betyder det alltså att under denna tävlingen dödar de nästan en åttondel av Östersjöns helårskvot? Ja för det låter ju vettigt.

    Det låter mer som de gamla bonnlurkarna i mina hemtrakter som fortfarande slaktar varenda gädda de fångar på angel under vintern. Där man anser att man ska döda fisken av ren princip, så ingen annan kan fånga MIN fisk som jag fångat.

    Ohållbart och rent korkat om man frågar mig.
    Men den siste är nog inte född än...
    Håller med dig helt. Det är garanterat inte bara på tävlingarna dom bonkar fisk. O sen hur smart är det att bonka dom största exemplaren som har mer o livskraftigare rom än dom små. E så uttjatat att höra ordet avundsjuka när folk inte kan argumentera längre. O östersjö laxen är visst hotad. Den är mer hotad än gäddan. Fast nu kan dom inte skylla på yrkesfiskarna längre när det inte kommer upp lax i mörrumsån.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #22
      Man skulle kunna ifrågasätta fiske som inte handlar om rent matfiske helt och hållet. Catch o release är ur ett perspektiv helt absurt. Kroka fisk för sitt eget höga nöjes skull. Dessutom dör sannolikt en hel del av den fisk som återutsätts. Ett sätt hade varit att sätta en maxkvot på fisk man får fånga per dag eller år eller någon annan parametrar. Ingen återutsättning tillåten oavsett fiskart (gädda, lax, sutare, brax etc). När man fångat den kvoten är det slutfiskat oavsett om man tagit sin kvot på första kastet eller efter 3 veckors fiskande. Det hade varit humant om man nu pratar humant om fiske.
      Jerkfiske, först fiskar man med stenhårda spön, 0,36 spunnen lina, 3/0krokar o sen ett karatemothugg för att sätt krokarna ordentligt som närapå sliter loss käkbenet. Då tar man fram sin humana avkrokningsmatta och käftöppnare vadderad med tops för att lirka loss 3/0 kroken.
      Exotisk fiske då. Ta tåget till kiruna o sen helikopter till utbyggden för att fånga lite harr eller öring. Vad blir koldioxidutsläppet per kilo fisk där. Det finns mycket man kan kritisera inom SPORT fiske.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Cliff Barnes Visa inlägg
        Man skulle kunna ifrågasätta fiske som inte handlar om rent matfiske helt och hållet. Catch o release är ur ett perspektiv helt absurt. Kroka fisk för sitt eget höga nöjes skull. Dessutom dör sannolikt en hel del av den fisk som återutsätts. Ett sätt hade varit att sätta en maxkvot på fisk man får fånga per dag eller år eller någon annan parametrar. Ingen återutsättning tillåten oavsett fiskart (gädda, lax, sutare, brax etc). När man fångat den kvoten är det slutfiskat oavsett om man tagit sin kvot på första kastet eller efter 3 veckors fiskande. Det hade varit humant om man nu pratar humant om fiske.
        Jerkfiske, först fiskar man med stenhårda spön, 0,36 spunnen lina, 3/0krokar o sen ett karatemothugg för att sätt krokarna ordentligt som närapå sliter loss käkbenet. Då tar man fram sin humana avkrokningsmatta och käftöppnare vadderad med tops för att lirka loss 3/0 kroken.
        Exotisk fiske då. Ta tåget till kiruna o sen helikopter till utbyggden för att fånga lite harr eller öring. Vad blir koldioxidutsläppet per kilo fisk där. Det finns mycket man kan kritisera inom SPORT fiske.
        Jo men vid c&r ger du iaf fisken en chans. O dom flesta överlever dessutom. Vrf bonka allt som kommer upp? O de med kvot lär ju aldrig funka ändå. För isf ska dom anmäla när dom lämnar o kommer till hamn med båten för att dom ska kunna göra stickprov. Antingen ska det vara förbud för ALLA lr ska alla få fiska.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

        Kommentera


        • #24
          Om nu laxen var utrotninghotad hur kommer det sig då att det pratas om det i år har varit det bästa fisket på flera årtionden. Och nej jag är för restriktioner i fisket för att se till att även mina barnbarn kanske kan flugfiska, spinnfiska eller trollingfiska efter lax precis som jag.
          Men något stämmer inte mellan vad de så kallade experterna säger och hur fisket ute i det öppna havet ser ut. Det kvittar ju hur mycket lax det finns om inte lekplatserna i älvarna är tillgängliga och när mynningsfisket är så utbrett att den största delen lekfärdig lax fastnar där.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Harvest Visa inlägg
            Om nu laxen var utrotninghotad hur kommer det sig då att det pratas om det i år har varit det bästa fisket på flera årtionden. Och nej jag är för restriktioner i fisket för att se till att även mina barnbarn kanske kan flugfiska, spinnfiska eller trollingfiska efter lax precis som jag.
            Men något stämmer inte mellan vad de så kallade experterna säger och hur fisket ute i det öppna havet ser ut. Det kvittar ju hur mycket lax det finns om inte lekplatserna i älvarna är tillgängliga och när mynningsfisket är så utbrett att den största delen lekfärdig lax fastnar där.
            Då får väl trollingfiskarna klaga på kraftbolagen o föregå med gott exempel istället för att spy galla över yrkesfiskarna som många gör. Går inte laxen upp i älvar o åar så hjälper man väl knappast beståndet med bonka tävlingar?
            Senast ändrad av jimmy85; 2012-05-11, 18:49.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

            Kommentera


            • #26
              Jag förstår att det är skönt att stå på öppet hav och drilla en stor lax. Jag kan leva mig in i den känslan. Laxen som fisk är ju kanske det värsta som finns i våra vatten, här i Sverige. Men jag kan ändå inte få ihop ekvationen. Det hade varit väldigt intressant att få ta del av hur en trollingfiskare tänker och resonerar kring den här sjuka cirkusen. Nu lever vi ju i ett fritt land men om vi inte hade gjort det och jag hade varit diktator så hade varenda trollingfiskare i riket fått springa, och ni hade fått springa fort som bara den.... Det kan ni räkna med.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Owner Visa inlägg
                Jag förstår att det är skönt att stå på öppet hav och drilla en stor lax. Jag kan leva mig in i den känslan. Laxen som fisk är ju kanske det värsta som finns i våra vatten, här i Sverige. Men jag kan ändå inte få ihop ekvationen. Det hade varit väldigt intressant att få ta del av hur en trollingfiskare tänker och resonerar kring den här sjuka cirkusen. Nu lever vi ju i ett fritt land men om vi inte hade gjort det och jag hade varit diktator så hade varenda trollingfiskare i riket fått springa, och ni hade fått springa fort som bara den.... Det kan ni räkna med.
                Som vanligt är det ganska lätt att dra alla över en kam....själv tror jag att en del inbitna trollingfiskare faktiskt inte alls vill
                jämföras med de som deltar i denna och liknande tävlingar.Precis som många gäddfiskare inte vill jämföras med och räknas till de som deltar i de bonkartävlingar som finns inom detta gebit...
                Jag vill gärna tro att det även inom trollingfisket finns folk med vanligt sunt förnuft...
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #28
                  Jag har utövat C&R på lax, gädda och torsk i flera år. Vad gäller överlevnadsstatistiken på torsk och lax kan jag bara hänvisa till siffror som andra bidrar med. Vad gäller gädda har jag vid ett flertal till fällen hittat död gädda som jag dagen innan återutsatt till synes friska. En ofångad fisk har klart mycket bättre chans att överleva. Men då diskuterar vi enbart fiskens möjlighet att överleva, inte vad som är moraliskt rätt. Det tål att diskuteras då man från jordbruksverket sätter hårda regler för höns och kreaturshållning, varför inte på fisk
                  Är det rimligt att fånga och sätta tillbaka samma karp så många gånger att den till och med får ett namn
                  Vad gäller vilken fiskart som är utrotad eller ej kan man också diskutera. Det är nog många som fiskar gädda i samma vatten som jag (blekinge och lödde/kävlinge å) som kan bekräfta att beståndet av gädda har gått tillbaka avsevärt de senaste 10-15 åren. Om det sen betyder att den är hotad kan jag inte uttala mig om.
                  Vad gäller kvoter (per fiskare eller dag eller båt) tror jag det kan vara en bra metod och man får utgå från att de flesta fiskare (sport eller yrkes) följer de lagar och förordningar som finnes.
                  Det jag är ute efter är att alla parametrar måste beaktas i en debatt då man diskuterar reglering och (fy för ordet) förbud.
                  Vi är alla intresserade av fiske och lägger mycket tid och pengar på detta och bör ha en sund debatt så att vi får en sund reglering av personer som är insatta i ämnet. Allt annat kan bli en katastrof.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Cliff Barnes Visa inlägg
                    Jag har utövat C&R på lax, gädda och torsk i flera år. Vad gäller överlevnadsstatistiken på torsk och lax kan jag bara hänvisa till siffror som andra bidrar med. Vad gäller gädda har jag vid ett flertal till fällen hittat död gädda som jag dagen innan återutsatt till synes friska. En ofångad fisk har klart mycket bättre chans att överleva. Men då diskuterar vi enbart fiskens möjlighet att överleva, inte vad som är moraliskt rätt. Det tål att diskuteras då man från jordbruksverket sätter hårda regler för höns och kreaturshållning, varför inte på fisk
                    Är det rimligt att fånga och sätta tillbaka samma karp så många gånger att den till och med får ett namn
                    Vad gäller vilken fiskart som är utrotad eller ej kan man också diskutera. Det är nog många som fiskar gädda i samma vatten som jag (blekinge och lödde/kävlinge å) som kan bekräfta att beståndet av gädda har gått tillbaka avsevärt de senaste 10-15 åren. Om det sen betyder att den är hotad kan jag inte uttala mig om.
                    Vad gäller kvoter (per fiskare eller dag eller båt) tror jag det kan vara en bra metod och man får utgå från att de flesta fiskare (sport eller yrkes) följer de lagar och förordningar som finnes.
                    Det jag är ute efter är att alla parametrar måste beaktas i en debatt då man diskuterar reglering och (fy för ordet) förbud.
                    Vi är alla intresserade av fiske och lägger mycket tid och pengar på detta och bör ha en sund debatt så att vi får en sund reglering av personer som är insatta i ämnet. Allt annat kan bli en katastrof.
                    O brott mot reglerna ska ge höga böter så dom inte vågar trotsa. Fast det lär bli svårt ändå.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                      O brott mot reglerna ska ge höga böter så dom inte vågar trotsa. Fast det lär bli svårt ändå.
                      Eller något gammalt medeltidsstraff.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                      125 svar
                      19 690 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av husbehov, 2021-07-22, 20:08
                      7 svar
                      907 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                      3 svar
                      232 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                      7 svar
                      536 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                      7 svar
                      208 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Arbetar...
                      X