Mitt första försök förra sommaren med att blya ner en wobbler slutade med att jag blev av med en sprojlans ny StrikePro och ett 30g päronsänke. Det blev bara gummisnodden och några cm lina kvar efter att en gädda attackerat sänket...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Blya ner wobbler
Collapse
X
-
Allt går bara man vill och ger sig fan på det.Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggMitt första riktiga tackel för att "slamkrypa" en vobbler gav mig ett nytt PB på gös efter typ 15min i en sjö jag aldrig tidigare har fiskat i
Gissa om jag blev imponerad av metoden
Kommentera
-
Hej Olle Fonzarelli;Ursprungligen postat av Fonzie Visa inläggMitt första försök förra sommaren med att blya ner en wobbler slutade med att jag blev av med en sprojlans ny StrikePro och ett 30g päronsänke. Det blev bara gummisnodden och några cm lina kvar efter att en gädda attackerat sänket...
Synd på päronsänket, men jag vill gärna passa på och gratulera dig för att du hittat en riktigt stark gummisnodd...
Nothing is forever!
Old Firehand
Kommentera
-
[QUOTE=krizz;772240]Hej Kristoffer;Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Old Firehand!
Har du något tips på hur man löser det med gummisnodd på linan i kombination med paravaner vid laxtrolling. Kör med mindre båt på vänern dom dagar vädret tillåter. Har ej pulkor. Inte fiskat så mkt lax tidigare men i helgen var det en lax som trasslade in paravanen med gummit och med lite otur kan linan då gå av. Mvh Krizz
Man måste ha någon form av "stopper" mellan päronsänke/gummisnodd och trollingdrag/wobbler för att hindra Sidoparavanen att glida på trollinglinan ända ner till draget och Laxen som huggit draget. En helt genomskinlig plastpärla framför ett större lekande cirka en meter framför draget brukar vara lagom som "stopper"....
Vid mina Laxtrollingturer genom åren i Vänern, Vättern, Hornavan och Östersjön brukar jag använda max. 10 spön vid trollingtävlingar och aldrig fler än vad lagen tillåter och då brukar det oftast bli 1 eller 2 beten på vardera djupriggen och 3 - 4 beten bakom planerboardslinan utanför vardera båtsidan vid fiske med pulka och samma antal beten vid fiske med max. 3 beten bakom Off Shore OR-12, sidoparavanerna utanför båtsidan.
Vid fiske med sidoparavaner använder jag Off Shore OR-12 gula Sideliners med röda varningsflaggor. Se här http://www.trumman.com/off_shore/off_shore.htm. De är lätta att upptäcka på långt håll av andra båtfarare så att de hinner vika undan från den fiskande båten i god tid. Bakom OR-12 sidoparavanerna brukar jag ha samma längd trollinglina oftast 21 meter när det är blåsigt och går lite vågor på sjön. Vid stiltje med plattvatten kan jag öka linlängderna till 25 meter.
Så här kan det gå till: Först tacklar jag upp alla mina tio, senapsgula, 8-fots Shakespeare Ugly Stik Tiger trollingspön med Daiwa SG47-LC räkneverksrullar fyllda med 0,40 mm Silver Thread Excalibur glasklar nylonlina. På din egen hemmasjö Vänern fiskar jag Lax och Öring med dokumenterat fångstsäkra Laxbeten. Mina egna Vänernfavoritwobbler sedan 1985 är Bomber 15A som här http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm i för vädret passande färger. Northern King NK-28 och NK-MAG trollingskedar som här http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm djupriggstrollar jag med på beprövade trollingdjup som 5, 7 och 10 meters djup där de lockar Lax och Öring ofta på 3 - 5 meter, dvs ganska korta släp bakom Off Shore OR-1 och OR-2 djupriggsreleaser fästa på djupriggswirarna.
Bomberwobblerna 21-25 meter bakom Sidelinerparet längst ut 60-70 meter utanför bådsidorna simmar oblyade eller är försedda med 30 grams päronsänken knutna med gummisnodd på trollinglinan ofta 8-10 meter framför wobblerna. 20 meter närmare båten, dvs 40-50 meter utanför båtsidorna glider nästa par OR-12 gula sidoparaner med 50 grams päronsänken och Bomber 15A wobbler som Laxfångande beten. OR-12 sidoparavanparet närmast båten med 70 grams päronsänken släpps slutligen ut 20-30 meter utanför båtsidorna. På detta sätt får jag OR-12 sidoparavanerna att glida på vattenytan som parallella par cirka 20 meter mellan varje sidoparavan. Kommer sidoparavanerna för nära varandra eller om man använder för långa släplinor eller gör alltför tvära svängar ökar risken för trassel mellan trollinglinorna.
Lagom Laxtrollingfart på hösten är 2,5 - 2,8 knop och på våren 2,1 - 2,3 knop. Man får träna många trollingdagar innan allt fungerar....
Go for the Big Salmons!
Old Firehand
www.trumman.com - http://www.trumman.com/purelure/purelure.htmSenast ändrad av Old Firehand; 2012-10-23, 21:33.
Kommentera
-
Hej Kristoffer;Ursprungligen postat av krizz Visa inläggTack för svaret. Har dock alltid stopp ovanför drag i form av lekande och pärla. Min fundering var mer vad som händer när paravanen når gummibandet med bly 10 m upp på linan. Stannar den där utan att trassla eller glider allt ner mot stoppet?
Om du har en färsk gummisnodd och går med päronsänket två varv runt nylonlinan och genom öglan på gummisnodden innan du drar åt knuten glider inte gummisnodden på en nylonlina. Går du bara ett varv med päronsänket genom öglan glider päronsänket sakta men säkert ner mot betet.
Mitt tips är att du provar det jag har svarat dig på i den här tråden och återkommer och berättar hur du lyckas vid ditt Laxfiske i Vänern nu i oktober, november, december och tills isen lägger sig.
Trolla efter Lax och Öring med Bomber B15A i mulet väder och regn med de mörka och murriga färgerna XB10, XBBO, XBS, XCHO, GPTBRO, PBO, PTB, XRT, RT(OS), SAL11, SAL17, SAL25 och XSI.
I klart och soligt väder rekommenderar jag Bomber 15A i de glänsande, glittrande och även i de klara, starka färgerna BFT, CHLO, FO, XM7, XMB, XMBO, MBLPKW, XMK, MKCHPK, MKFOW, XMKO, PBCR, PLO, PTL, SAL4, SAL180 och XSICH.
Vid höst- och vinterfisket brukar wobblerfärger med orange och röda inslag dra på sig fler och våldsammare hugg än på våren.
Bomber B15A färgerna hittar du i bokstavsordning på sidorna 1, 2 och 3 här http://www.trumman.com/bomber/bomber_col01.htm.
Go for the Big Salmons!
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2012-10-24, 10:15.
Kommentera
Vattnet e alltid blött
Kommentera