Dött här! Diverse gött trollingsnack - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dött här! Diverse gött trollingsnack

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dött här! Diverse gött trollingsnack

Tjena!

Händer inte mycket i trollingdelarna på detta forum tycker jag inte så vi drar igång en post så kanske vi kan få igång en go diskussion om ämnet trolling
    Kan börja med att fråga vad är "trolling" just för dig? Jag kommer genast att tänka på lax/röding fiske med djupriggar och 10-tal spön i båten. Det är också just detta fiske jag bedriver mest där ute på Vättern, har vi några vätterfiskare här? Själv utgår jag från Motala och brukar fiska kring Fjuk. Är jag ensam om det här?

Läste en enkät ur tidningen Svenskt Fiske att trollingfiskarna var de som var bäst på att lämna in dessa fångstrapporter från fiskeåret 2011, de flesta från Vänern. Kul att se och hoppas det kan ge resultat i framtiden.

Ni som fiskar med 4-6 spön på djupriggar, hur fördelar ni betena föresten? Jag kör 2 mindre lockblänken på de översta spöna sedan 2 större och mer blänkande på de nedre. Kanske man ska prova flashers/dodger istället för de små? Bästa betena bakom dessa FÖRUTOM löja?

Vi börjar såhär får vi se om folk nappar och att vi får igång nån slags diskussion, vore kul! Så får vi se vart vi landar.

FISH ON!
    // Freddy

Jag tycker trolling är så jävla segt, iallafall lax, öring och röding trolling!

Kallt, blåsigt och sen blir det inte bättre av att jag blir lätt sjösjuk.

Nä, USCH!
    You can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing

Kommentera

hehe, låter som du tänker på regn och rusk.
      Jag tänker sol, spegelblankt, 30°c och storröding. Oslagbart

Kommentera

För mig är trolling fyra spön med blyade Bomber en härlig sommardag i väntan på storgösen.

Kommentera

Ursprungligen postat av doctool Visa inlägg
          För mig är trolling fyra spön med blyade Bomber en härlig sommardag i väntan på storgösen.
          Sån trolling har jag inget emot, bara det inte är kallt och blåsigt!
          You can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing

Kommentera

Fiskar själv mest gädda med 4 spö kanske något till framöver. Gillar lugnet och sitta och kika lite på ekolodet och fantisera om 10kg fisken som kan klippa på när som?. Har precis investerat i en frontmonterad minn kota med i-pilot för att underlätta ensamfisket lite samt slippa motorbuller. Tråkigt bara med alla lågtryck just nu med regnskurar som avlöser varandra.
            Nåväl man hinner ju fundera på innehållet i betesväskan för att någongång lyckas knäcka koden till riktigt stora fiskar.
            Skitfiske på er, Själv åker jag till kreta på lördag för att ladda batteri till nya fisketurer

Kommentera

Inte lite avis.. :P

Kommentera

Måste uppdatera då väntan på tio kilos fisken blev kortare än väntat. Igår kl 20 ungefär klippte det på en fin dam på 11,5kg på en Bomber 16a. Trodde först det var botten napp men ekolodet visade 7,5m så det var det inte.

Kommentera

Kan det bli bättre? först Kreta och sen när du kommer hem får du en gädda på 10+ herregud stort Grattis!

Kommentera

Händer inte mycket i trollingdelarna på detta forum tycker jag inte så vi drar igång en post så kanske vi kan få igång en go diskussion om ämnet trolling
                    Sportfiske är en man och hans handhållna fiskespö som han nyttjar i samklang med naturen för att fånga fisk och helt utan behov av andra tekniska komponenter, denna fisk fångas på villkor så nära fiskens som möjligt och man är alltså inte ute efter mängd eller på andra sätt fånga mer än vad denna handhållna spö kan göra. Det är en SPORTFISKARE.

Trolling är något annat. Det är INTE sportfiske. Det är industrialiserad form av sportfiskets grund, nämligen spöt. Om du eliminerar pinnen, (vilket är det enda som liknar sport) och istället sätter en bred stång tvärs efter en stor trålare på 100m och efter denna släpar du 7500 st linor med krok, kör från bottenviken till Polen fram å tillbaka, är det sport ? Okej de väl att ta i ! ! men vart går då gränsen ? 100 linor ? 50 kanske ? eller redan vid 25, 20 ? ? kom igen nu, var går gränsen ? ?

Därför gör jag det enkelt för mig, det är inte ett handhållet spö och därmed INTE sportfiske.

Tro nu inte att jag är emot trolling, för det är jag INTE. Dom får göra det hur mycket dom vill, men använd inte namnet på min kära HOBBY som täckmantel för denna verksamhet.

Och eftersom det INTE är sportfiske så varför ska det finnas på ett sportfiskeforum ? ? ?

Nu är facklan tänd, bara att vänta på krutdurkarna
                    Senast ändrad av Exxet; 2012-07-26, 09:05.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    445 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X