Dött här! Diverse gött trollingsnack - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dött här! Diverse gött trollingsnack

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

För mej personilgen är det bara en skön avkoppling och varitation i fisket. Har aldrig betraktat mej som sportfiskare utan snarare hobbyfiskare?. Ska tilläga att jag alltid kör C&R. Jag bedriver både jerkbait fiske, isfiske, trolling och mete med mask,spinnfiske, Samt pelagiskt vertikalfiske efter gös. Ska man kanske inte vara glad för sin gädda man fick igår då kanske eftersom det var på trolling med 2 spö i vattnet för ett....Handen på hjärtat det var ju inte SPORTFISKE
    Kanske dags att byta namn till Sportfiskesnack istället då och ta bort allt trolling snack!.

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Sportfiske är en man och hans handhållna fiskespö som han nyttjar i samklang med naturen för att fånga fisk och helt utan behov av andra tekniska komponenter, denna fisk fångas på villkor så nära fiskens som möjligt och man är alltså inte ute efter mängd eller på andra sätt fånga mer än vad denna handhållna spö kan göra. Det är en SPORTFISKARE.

Trolling är något annat. Det är INTE sportfiske. Det är industrialiserad form av sportfiskets grund, nämligen spöt. Om du eliminerar pinnen, (vilket är det enda som liknar sport) och istället sätter en bred stång tvärs efter en stor trålare på 100m och efter denna släpar du 7500 st linor med krok, kör från bottenviken till Polen fram å tillbaka, är det sport ? Okej de väl att ta i ! ! men vart går då gränsen ? 100 linor ? 50 kanske ? eller redan vid 25, 20 ? ? kom igen nu, var går gränsen ? ?

Därför gör jag det enkelt för mig, det är inte ett handhållet spö och därmed INTE sportfiske.

Tro nu inte att jag är emot trolling, för det är jag INTE. Dom får göra det hur mycket dom vill, men använd inte namnet på min kära HOBBY som täckmantel för denna verksamhet.

Och eftersom det INTE är sportfiske så varför ska det finnas på ett sportfiskeforum ? ? ?

Nu är facklan tänd, bara att vänta på krutdurkarna
    Senast ändrad av mattias77; 2012-07-26, 10:32.

Kommentera

Tack så mycket fiskebroder!.

Ursprungligen postat av JerkSimon Visa inlägg
      Kan det bli bättre? först Kreta och sen när du kommer hem får du en gädda på 10+ herregud stort Grattis!

Kommentera

Sportfiske är en man och hans handhållna fiskespö som han nyttjar i samklang med naturen för att fånga fisk och helt utan behov av andra tekniska komponenter, denna fisk fångas på villkor så nära fiskens som möjligt och man är alltså inte ute efter mängd eller på andra sätt fånga mer än vad denna handhållna spö kan göra. Det är en SPORTFISKARE.

Trolling är något annat. Det är INTE sportfiske. Det är industrialiserad form av sportfiskets grund, nämligen spöt. Om du eliminerar pinnen, (vilket är det enda som liknar sport) och istället sätter en bred stång tvärs efter en stor trålare på 100m och efter denna släpar du 7500 st linor med krok, kör från bottenviken till Polen fram å tillbaka, är det sport ? Okej de väl att ta i ! ! men vart går då gränsen ? 100 linor ? 50 kanske ? eller redan vid 25, 20 ? ? kom igen nu, var går gränsen ? ?

Därför gör jag det enkelt för mig, det är inte ett handhållet spö och därmed INTE sportfiske.

Tro nu inte att jag är emot trolling, för det är jag INTE. Dom får göra det hur mycket dom vill, men använd inte namnet på min kära HOBBY som täckmantel för denna verksamhet.

Och eftersom det INTE är sportfiske så varför ska det finnas på ett sportfiskeforum ? ? ?

Nu är facklan tänd, bara att vänta på krutdurkarna
        Alltid kul när purister ska tala om för andra vad som är "det rena & sanna". Helt meningslöst att ge mig in på ett svar, men just nu sitter jag bakom en dator och har tråkigt så jag tar en tugga av bajsmackan ändå...

Min personliga värdering, (inte sanning...), är att metoden är sportslig i relation till vattenmassan & mängden fisk i angiven vattenmassa. När jag trollar pelagiskt med 8 spön fiskar jag av stora sträckor vatten och letar efter ett fåtal stora fiskar, vilka rör sig över stora vattenområden. I mindre sjöar väljer jag en mindre båt och kanske 2-4 spön. Mest fisk får jag alltid på handhållet spö i små vatten, där jag lättast prickar fisken i huvet. Jag skulle inte vilja byta bort vare sig det handhållna eller trollingen, bägge har sin charm.

Mattis77:
        Hatten av för din storgädda. Den som tror att en sån är lättfångad, bara för att den som tagit den haft fler än ett bete i vattnet, vet inte vad han pratar om. Det ligger mycket slit bakom en sån fisk...

Så åter till Exxets definition av sportfiske. Det ballar ur redan i första meningen: "en man & hans handhållna fiskespö". Håller en kvinna i spöt så är det redan där kört per definition. Vidare: "i samklang med naturen", svårt att ens fatta vad du menar där, men jag får anta att det handlar om en flugfiskare som viftar sitt spö i takt med vindens sus, fåglarnas sång eller nåt sånt. Och så klart att näverkonten på ryggen svänger rytmiskt i harmoni med lövens sus eller nåt.... "utan behov av andra tekniska komponenter" Oj. Ekolod & vertikalfiske går bort. Fan, båt går bort, (såvida man inte täljt den själv i "samklang med naturen" förstås)... Det mesta går väl mer eller mindre bort här, kanske max en handfull personer här på forumet som håller sig inom definitionen. "Villkor så nära fiskens som möjligt" haha, underbart! Det grundläggande villkoret för att fisken ska nappa på kroken är att den vill äta. Eftersom du vill fånga din fisk på samma villkor är det rimligt att anta att du oxå är hungrig. Med andra ord är det bara sportfiske om den fiskande mansgestalten tänkt döda & äta sin fisk.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
          Alltid kul när purister ska tala om för andra vad som är "det rena & sanna". Helt meningslöst att ge mig in på ett svar, men just nu sitter jag bakom en dator och har tråkigt så jag tar en tugga av bajsmackan ändå...

Min personliga värdering, (inte sanning...), är att metoden är sportslig i relation till vattenmassan & mängden fisk i angiven vattenmassa. När jag trollar pelagiskt med 8 spön fiskar jag av stora sträckor vatten och letar efter ett fåtal stora fiskar, vilka rör sig över stora vattenområden. I mindre sjöar väljer jag en mindre båt och kanske 2-4 spön. Mest fisk får jag alltid på handhållet spö i små vatten, där jag lättast prickar fisken i huvet. Jag skulle inte vilja byta bort vare sig det handhållna eller trollingen, bägge har sin charm.

Mattis77:
          Hatten av för din storgädda. Den som tror att en sån är lättfångad, bara för att den som tagit den haft fler än ett bete i vattnet, vet inte vad han pratar om. Det ligger mycket slit bakom en sån fisk...

Så åter till Exxets definition av sportfiske. Det ballar ur redan i första meningen: "en man & hans handhållna fiskespö". Håller en kvinna i spöt så är det redan där kört per definition. Vidare: "i samklang med naturen", svårt att ens fatta vad du menar där, men jag får anta att det handlar om en flugfiskare som viftar sitt spö i takt med vindens sus, fåglarnas sång eller nåt sånt. Och så klart att näverkonten på ryggen svänger rytmiskt i harmoni med lövens sus eller nåt.... "utan behov av andra tekniska komponenter" Oj. Ekolod & vertikalfiske går bort. Fan, båt går bort, (såvida man inte täljt den själv i "samklang med naturen" förstås)... Det mesta går väl mer eller mindre bort här, kanske max en handfull personer här på forumet som håller sig inom definitionen. "Villkor så nära fiskens som möjligt" haha, underbart! Det grundläggande villkoret för att fisken ska nappa på kroken är att den vill äta. Eftersom du vill fånga din fisk på samma villkor är det rimligt att anta att du oxå är hungrig. Med andra ord är det bara sportfiske om den fiskande mansgestalten tänkt döda & äta sin fisk.
          Ha ha ha, ja du har rätt i precis varje ord. har också tråkigt så jag bajsar med dig ett tag.

Men du snedvrider allt jag sagt för att passa dina egna åsikter. Nej allt annat där tekniska lösningar används går inte bort då dessa KAN utföras ändå, man nyttjar hjälpmedel men dom är inte en förutsättning för metoden som sådan. Uttrycket man gjorde plötsligt detta till en könsfråga vilket var snyggt av dig, den såg du men inte den grundläggande frågan VARFÖR du envisas med att använda ett speciellt ord för din verksamhet? Den frågan har du totalt undvikit att besvara genom att slänga massa skit på mig genom att påstå saker jag inte sagt.

Men du missade det grundläggande, VARFÖR tar det hus i helvete när man bara säger att trolling är okej men använd inte namnet för en helt annan företeelse, nämligen sportfiske !

Den delen var det enda du INTE kommenterade vilket jag förstår och garvar vidare åt. . .

Varför använder även du saker emot mig som jag inte sagt ? ? ? Jag tror inte det är lätt! Jag har aldrig sagt att det inte är kul! Har aldrig missunnat någon att få trollingfisk! Har aldrig sagt att det är fel att trolla ! Varför nedvärderar du mig och säger att jag inte vet vad jag pratar om ? ?

Jag pratar om rätten att använda ett namn för den hobby jag bedriver. Vad din hobby är avgör du och hur du bedriver den är inte min sak, så jag frågar en gång till och ser om du kan svara nu.

Varför envisas du med att använda ordet sportfiske för trolling, jag fiskar med nät ibland bara som sport eller ? ? När du ger mig svaret på hur MÅNGA spön som är gränsen för sport ger jag mig. 25 spön ? ?

Men jag vet vad det handlar om att bilden av en liten pojke med sitt metspö sittandes vid bryggan ligger djupt i svenskens själ och kärlek till natur och frihet. Däri ligger även tankar om allemansrätt mm. Rätten att få sitta med sitt metspö. Detta har legat bakom lagen om det fria handredskapsfisket, i mina ögon sportfiske. Att så envist använda det namnet till en helt annat typ av verksamhet är ett löjligt försök att rida på den grundläggande goda allemans-syn svensken har på detta med sportfiske.

Men vi utgår från att du har rätt:

Kan du då ge mig en tydlig definition på vad SPORTFISKE är och hur man definierar den så att inte allt från trålare till nät och ryssjor blir sport helt plötsligt: Fundera på den ett tag, det tål att tänkas på.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Själv "sportfiskar" jag gärna med många metoder, sommar som vinter. Fluga, spinn, jerk, mete från isen men kanske allra helst trollar jag. Tycker att det är något speciellt med att färdas framåt och vara på väg mot min drömfångst både i tid och rum
            Sommartid blir det mest trolling efter gös i hemmasjöarna men även nått pass efter gädda med jerkspöt eller blöta flugor i p&t eller å/älv. Alltra hellst trollar jag ändå lax, har man nån gång fått dubbelhugg där flera hundra meter lina försvinner ner i djupet innan man hunnit reagera är man fast för gott tror jag!
            Sport eller inte? För mig handlar det "sportsliga" elementet om flera saker. Självfallet ska det vara spö samt lina. Helst ska linan vevas in med en rulle vid drillningen som sker "för hand". Även godkänt med linan i handen då det gäller isfiske eller dörjning av ex makrill. Det krävs ju skicklighet för att lyckas med både trolling, spinn, vertikal eller mete. Tydligt eftersom man kan vara olika bra, turen skulle ju jämna ut sig. Det krävs även skicklighet med spö och rulle i alla metoderna. Sen till momentet att hitta fisken, välja bete, inspinningsfart/trolling fart osv. Tycker att svårigheten att få fisk är ganska lika oberoende av metod, men det gäller att välja rätt metod till rätt fiskart, alla (nästan iaf) som fiskar vill ju få fisk. Tycker man ska se likheterna mellan metoderna, inte skillnaderna, i grunden handlar det ju om att lura fisk att hugga och fastna på en krok?

Kommentera

Sportfiske eller inte så tänker jag börja trolla nästa år... saknar bara budget till det....

Funderat en hel del om man ska börja med något billigt trolling set X4 och ett par paravaner typ black beast M. Sen så är ett problem att djupet varierar så mycket på den tilltänkta trolling rutten. Ena delen är det 20-23 m djupt, sen är det ett parti där djupet minskar till 3 meter och sedan varierar mellan 5-8 m.

Ska man då köra runt med lite djupgående ca 5-7 m på djupet och sedan när det blir 5-11 m djup gå ner till ca 2-3 meters djup? Är det någon vits att gå ner djupare genom att blya där djupt är 20m+?

Kommentera

Nene... Nu får vi nog snart byta namn på tråden till "Diverse O-gött Trollingsnack" =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
                  Nene... Nu får vi nog snart byta namn på tråden till "Diverse O-gött Trollingsnack" =)
                  Ja vem trollar inte ibland he he

Click image for larger version

Name:	trollface.jpg
Views:	1
Size:	9,4 KB
ID:	1763378
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tack så jätte mycket!. Jo det ligger en del slit bakom och därför känns riktigt jäkla underbart!!!!.

Nils Jonas
                    Mattis77: Hatten av för din storgädda. Den som tror att en sån är lättfångad, bara för att den som tagit den haft fler än ett bete i vattnet, vet inte vad han pratar om. Det ligger mycket slit bakom en sån fisk...
                    Senast ändrad av mattias77; 2012-07-26, 19:14.

Kommentera

Ha ha ha, ja du har rätt i precis varje ord. har också tråkigt så jag bajsar med dig ett tag.

Men du snedvrider allt jag sagt för att passa dina egna åsikter. Nej allt annat där tekniska lösningar används går inte bort då dessa KAN utföras ändå, man nyttjar hjälpmedel men dom är inte en förutsättning för metoden som sådan. Uttrycket man gjorde plötsligt detta till en könsfråga vilket var snyggt av dig, den såg du men inte den grundläggande frågan VARFÖR du envisas med att använda ett speciellt ord för din verksamhet? Den frågan har du totalt undvikit att besvara genom att slänga massa skit på mig genom att påstå saker jag inte sagt.

Men du missade det grundläggande, VARFÖR tar det hus i helvete när man bara säger att trolling är okej men använd inte namnet för en helt annan företeelse, nämligen sportfiske !

Den delen var det enda du INTE kommenterade vilket jag förstår och garvar vidare åt. . .

Varför använder även du saker emot mig som jag inte sagt ? ? ? Jag tror inte det är lätt! Jag har aldrig sagt att det inte är kul! Har aldrig missunnat någon att få trollingfisk! Har aldrig sagt att det är fel att trolla ! Varför nedvärderar du mig och säger att jag inte vet vad jag pratar om ? ?

Jag pratar om rätten att använda ett namn för den hobby jag bedriver. Vad din hobby är avgör du och hur du bedriver den är inte min sak, så jag frågar en gång till och ser om du kan svara nu.

Varför envisas du med att använda ordet sportfiske för trolling, jag fiskar med nät ibland bara som sport eller ? ? När du ger mig svaret på hur MÅNGA spön som är gränsen för sport ger jag mig. 25 spön ? ?

Men jag vet vad det handlar om att bilden av en liten pojke med sitt metspö sittandes vid bryggan ligger djupt i svenskens själ och kärlek till natur och frihet. Däri ligger även tankar om allemansrätt mm. Rätten att få sitta med sitt metspö. Detta har legat bakom lagen om det fria handredskapsfisket, i mina ögon sportfiske. Att så envist använda det namnet till en helt annat typ av verksamhet är ett löjligt försök att rida på den grundläggande goda allemans-syn svensken har på detta med sportfiske.

Men vi utgår från att du har rätt:

Kan du då ge mig en tydlig definition på vad SPORTFISKE är och hur man definierar den så att inte allt från trålare till nät och ryssjor blir sport helt plötsligt: Fundera på den ett tag, det tål att tänkas på.
                      Visst stämmer det väldigt väl att jag fullkomligt snedvridit din definition av sportfiske. Passade även på att vara både sarkastisk & ironisk & min tolkning av din definition va så klart orimlig. Men. Om man knatar in i en trollingtråd, påstår att trolling inte är sportfiske & snudd på jämställer det med nät & fällor, tycker jag man ska ha sig en släng av sleven. Men ska ge mig på ett seriöst svar eftersom du verkar efterfråga ett sånt...

Sportfiske för mig: Bedrivs med spö, lina och bete. Syftet med fisket är att överlista fisken att hugga på mitt bete & sedan ta en kamp med fisken hållandes spöt i handen.

Inte sportfiske för mig: Fasta redskap såsom nät och olika typer av fällor, (typ ryssja, sax osv...) Fiske med komersiellt syfte. Fiske som syftar till att dryga ut hushållskassan & sätta mat på bordet.

Om antal spön: Ska stå i relation till vattenmassan & mängden fisk per angiven vattenmassa. Var och en får avgöra vad han tycker är sportsligt, men inte bryta mot de regler som gäller för fiskevårdsområdet. Om fiskaren använder så många spön att han inte har kontroll över dessa, dvs inte märker när fisken nappar, övergår spöt till att vara en fälla, vilken är lämnad obevakad och kan då jämställas med en ryssja eller en gäddsax. Min personliga gräns vid pelagisk insjötrolling på större sjöar, går vid 8 spön när jag fiskar ensam, samt vid 5 var när jag har sällskap och vi fiskar varsin sida i båten. På insjöar som går att runda på ett fiskepass tycker jag att 4 spön är rimligt.

Om sportfiskares syn på olika metoder: Vad du kallar ditt fiske har jag inga synpunkter på. Det verkar däremot viktigt för dig att dom som fiskar på ett annat sätt än du medvetandegörs om vad dom får och inte får, kalla sitt fiske. Problemet att det kan bli svårt för dig att dra en gräns vilka som platsar i din klubb. Hur är det med dom som satsat på mete. Meta karp med 3-4 spön? Ismete? Bara sportfiske om man kör med ett spö och håller det i handen eller? En flufiskare som kör med upphängare och därmed vevar ut två flugor på samma tafs? Sportfiske eller inte? Om jag sticker ut och spinnfiskar brukar jag ha ett haspelspö och ett jerkspö i båten. Om jag släpper ut betena bakom båten medans jag förflyttar mellan två vasskanter? Är jag då plötsligt nere på "nätnivå", men när jag kommit fram till nästa vassrugge och börjar dänga är jag sportfiskare igen?

Känner flera flugfiskare som inte tycker att spinnfiske är sportfiske. Känner även flugfiskare som bara tycker att torrflugefiske är sportfiske & våtfluga osportsligt. För min del är dom fria att tycka precis vad dom vill & kalla det dom håller på med för vad dom vill. Själv kör jag både trolling, spinn, fluga & ismete. Gör ingen skillnad på dessa inför mig själv och jag skiter fullständigt i vilken metod andra kallar sportfiske & inte.

Hoppas jag lyckats ge svar på hur jag ser på detta. Skulle också tycka att det vore roligt att höra vilka metoder du tycker platsar och varför/varför inte? Flerspömete? Ismete? Upphängarfluga vid flugfiske med nymf??? Driftfiske med båt & torrfluga? Dragrodd med ett spö?

Vad händer om du gör ett spinnstopp och vinden tar tag i kanoten så att betet börjar röra på sig mitt i spinnstoppet & precis då hugger storgäddan? Gills den då? Ingen jätteskillnad mot dragrodd? Eller?
                      Senast ändrad av Nils Jonas; 2012-07-27, 08:06.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      445 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X