Bästa tafsen till Gös fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa tafsen till Gös fiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Oj, här har det haglat in med finfin läsning! Tack för alla inputs!
    Jag var ut igår kväll 21.30-00:30 med 3 spön iliggandes med ~15cm wobblers från 2-5m djup utan någon lycka tyvär.
    Köpte en FC lina på 0,40 som dom i butiken tipsade om och knöt mina egna 45cm tafsar, Jag använde denna knut och den verkar väldigt stabil och enkel/snabb att göra.

    länk: http://www.glanshammarsfk.se/Fisketips.htm

    Sitter och klurar lite på varför det inte fanns en tillstymmelse till hugg. kanske berodde det på vädret, kanske var det på trollinghastigheten?, kanske djupet??? enligt en app på telefonen så verkade vi ligga 1,5-2 knop vilket kanske är något för fort.

    På ett av mina spön hängde jag på en Cotton cordell Deep diver (Limegrön med orange huvud), kanske helt fel val en sån här gång

    Ska ut på söndag igen, tar tacksamt emot tips Jag åker ut med båten från rosersberg och brukar snurra runt ute bland dom andra båtarna, jag antar att dom har mer kännedom om vattnet än vad jag har så jag har förlitat mig på dom kanske där problemet ligger :P

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Sigtunafiskarn Visa inlägg
      Oj, här har det haglat in med finfin läsning! Tack för alla inputs!
      Jag var ut igår kväll 21.30-00:30 med 3 spön iliggandes med ~15cm wobblers från 2-5m djup utan någon lycka tyvär.
      Köpte en FC lina på 0,40 som dom i butiken tipsade om och knöt mina egna 45cm tafsar, Jag använde denna knut och den verkar väldigt stabil och enkel/snabb att göra.

      länk: http://www.glanshammarsfk.se/Fisketips.htm

      Sitter och klurar lite på varför det inte fanns en tillstymmelse till hugg. kanske berodde det på vädret, kanske var det på trollinghastigheten?, kanske djupet??? enligt en app på telefonen så verkade vi ligga 1,5-2 knop vilket kanske är något för fort.

      På ett av mina spön hängde jag på en Cotton cordell Deep diver (Limegrön med orange huvud), kanske helt fel val en sån här gång

      Ska ut på söndag igen, tar tacksamt emot tips Jag åker ut med båten från rosersberg och brukar snurra runt ute bland dom andra båtarna, jag antar att dom har mer kännedom om vattnet än vad jag har så jag har förlitat mig på dom kanske där problemet ligger :P
      Jag brukar använda paravaner, de ger en mer oregelbunden gång+ att de kommer ut från båten. Sänk hastigheten något och kör i s-kurvor så brukar det hugga i innerkurvorna.
      Nils-master 15cm och Westins 170mm har funkat vettigt för mig.
      Det kommer säkert fler tips från de som har mer erfarenhet än mig ang. göstrolling

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
        Jag brukar använda paravaner, de ger en mer oregelbunden gång+ att de kommer ut från båten. Sänk hastigheten något och kör i s-kurvor så brukar det hugga i innerkurvorna.
        Nils-master 15cm och Westins 170mm har funkat vettigt för mig.
        Det kommer säkert fler tips från de som har mer erfarenhet än mig ang. göstrolling
        Tack för tipset! Nackdelen är att vi kör med en 4hp snurra på tomgång, Jag har iofs en mariner 3,3 hp liggandes i någon bod, Kanske man skulle testa hänga på den istället för att komma ner lite i fart.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Sigtunafiskarn Visa inlägg
          Tack för tipset! Nackdelen är att vi kör med en 4hp snurra på tomgång, Jag har iofs en mariner 3,3 hp liggandes i någon bod, Kanske man skulle testa hänga på den istället för att komma ner lite i fart.
          Lägg i 1 eller 2st ikea kassar bundna till båten så får nu ner farten.

          Kommentera


          • #25
            Tack för tipsen Cannonball och Sigtunafiskaren.
            Dessa båda knutar har jag provat och den som ger minst knöl är den sista av dem, den brukar jag använda på flätlinan med.
            Jag ska köpa lite tunnar FC lina så kommer det problemet att lösa sig.

            Kommentera


            • #26
              Jag körde mycket göstrolling för några år sen. Flyttade sedan norrut och har nu inga gösvatten i närheten. Kan dock dela några erfarenheter från mitt gösfiske:

              Tafs: Jag körde i huvudsak i ett ganska grumligt vatten. Fiskade till en början med FC, men gick sedan över till grann vajer typ Wolframtafsarna. Provade oxå med Strikewire, den mjuka varianten som går att knyta. Inte kört något med plastad grövre vajer. Har själv alltid trott mer på FC, men baserat på väldigt många fiskepass där jag körde olika visade det sig inte spela någon roll.

              Beten: Ska jag fiska gös behöver jag bara 3 sorters beten: Nils Master 15 cm, Manns stretch 15+ eller 20+ & Bomber 16A. Dessa täcker in olika djup & har helt olika gång. Många färger att välja bland breddar fisket, men personligen vill jag inte kladda runt med en massa olika sorters wobbler, utan skaffar hellre en stabil tilltro till ett fåtal. Tafsen har betydelse för betets gång, men det finns andra faktorer som är lika viktiga. Det spelar lika stor roll hur du riggar dina wobbler och i vilken fart du kör. Jag fiskade inte gös med strela tafsar, men jag var oxå noga med att ha lätta, smidiga krokar eftersom jag föredrog ganska låga farter. Nils master 15 cm riggade jag med 2 st gamma strl 2, med 2 fjäderringar på den främre kroken och en på den bakre. Mittersta kroköglan lämnade jag tom.

              Fart: Kan variera lite från dag till dag, men min snittfart vid göstrolling har varit 1,2 knop.

              Paravaner: Förbättrar resultatet avsevärt och gör att du fiskar bättre med flera spön. 3-4 spön tycker jag är ganska optimalt. Risken med att mangla ut 8-10 spön är att man har för mycket att kladda med och blir ofokuserad. Detta beror så klart på reglerna i ditt vatten, om paravaner ens är tillåtet och hur många spön man tillåter. Antalet spön står ju oxå i relation till hur stor och kursstabil båt du har, samt om du fiskar ensam eller inte. Jag bedrev mitt gösfiske från liten plastbåt med rorkult. 3 spön när jag fiskade ensam och 2 var när vi va 2 tyckte jag va lagom. Paravanspön tog generellt mer fisk än bakspön.

              Kommentera


              • #27
                Felpost
                Senast ändrad av Bowen; 2012-08-03, 13:08.
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

                Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                -Okänd

                Kommentera


                • #28
                  [QUOTE=karbo001;745787]Fördelarna med wire är ju uppenbara

                  Det håller bättre än flourcarbon, och du slipper byta och knyta om tafsen efter minsta nagg.

                  Detta blir förstås med tiden mycket billigare och inte minst enklare.

                  Sen kan ju wire/ståltafsar se olika ut, om ni syftar på nåt som man kan bygga klädgalgar med så förstår jag att det inte är helt optimalt. Men en smidig tunn nylonöverdragen wire, det märks ju knappt någon skillnad...

                  Inte för att verka spydig, men om någon kunde förklara hur gösen totalt ignorerar att få ett par skramlande trekrokar i fejan men uppenbart är mycket känslig för tafsen 15 cm längre fram vore jag tacksam.[/QUOTE]

                  Hej Kalle;

                  Det är för din och "Tomas" skull jag fortfarande skriver här på FiskeSnack. Ibland kan jag inte skriva tillräckligt tydligt för att alla läsare ska kunna ta till sig det jag skriver:

                  "Eftersom ståltafsar inte bara får Lax och Öring att skygga utan även får Gösen av avstå från att hugga samt också dämpar det mesta av den lockande gången hos små lätta, snabbt vickande Göswobbler använder jag numera sedan några år tillbaka 1,8 meter långa 0,34 mm (10,3 kilo) och 0,38 mm (11,6 kilo) Berkley Trilene Fluorocarbontafsar mellan wobblern och Excalibur nylonlinan vid Göstrolling. Ännu har ingen Gädda bitit av mina Berkley fluorocarbontafsar, som jag kortar av vid minsta lilla nick eller hack på linan."

                  Att jag själv använder 1,8 meter långa Berkley fluorocarbontafsar är också för att det både i dagsljus och mörker går snabbare att kapa någon decimeter av tafslinan och knyta om en Palomarknut i wobblerns nosögla eller CrosLok-hake än att knyta om en dubbel UniKnot som skarvknut mellan nylonlinan och fluorocarbonlinan.

                  Att Gösen liksom Laxen och Öringen helt ignorerar skramlande trekrokar betyder att de erfarenhetsmässigt mycket sällan vet att vassa krokar kan vara farliga. Fiskaren å andra sidan vet att vassa krokar betyder bättre fiskelycka! De skramlande trekrokarna fungerar på samma sätt som rasselkulor i wobbler...de lockar och attraherar rovfisken till hugg. Många Lax- och Öringfiskare har lärt sig att använda förkromade och försilvrade krokar på blänkande wobbler vid spinnfiske och trolling i soligt väder samt svarta eller bruna krokar på mörka beten vid fiske i mulet väder, regn och mörker.

                  Go for the Big Walleyes!

                  Old Firehand

                  www.trumman.com - http://www.trumman.com/rebel/spoonbill.htm

                  Kommentera


                  • #29
                    Kan man också tänka sig att linan spelar in?, jag har en grön flätlina av okänt märke med en diameter kring 0,15mm.. finns det någon annan ni skulle vilja rekomndera till just gösen? kanske är overkill men skadar inte att fråga tänkte jag.

                    Kommentera


                    • #30
                      Det är oxå ett ämne där jag provat mig fram. Tänkte väldigt diskret till en början och körde konsekvent med nylonlina. Men liksom med FC kontra wire har det inte spelat någon roll för mig om det varit flät eller nylonlina.

                      Jag tänker så här. Om du är osäker på ifall flätlinor och wiretafsar stör fisket så börjar du med att vara så diskret som möjligt. Nylonlina, FC-tafs, ögleknut mot wobblern istället för beteslås. På så vis vet du att du riggat så diskret du kan och kan koppla bort dessa tankar. När du fiskat in dig i ditt vatten och fått en del fisk kan du byta till wire & flätlina på nåt eller några spön och se om du märker någon skillnad. Om dessa inte försämrar ditt resultat kan du byta på alla spön och åtnjuta de fördelar som wire och flätlina ger, (skydd mot gäddtänder, kontakt med fisken i drillningen, bättre krokningsegenskaper osv)

                      Allt är en avvägning mellan fångstchanser och säkerhet, (tafsbrott & krokning).

                      Oavsett om det gäller wire & flätlinor eller likströmspänning i djupriggsvajer eller lintjocklek på flugtafsar, så är det inte bra att sitta i båten & noja över om nåt är fel. Börjar du med diskret utrustning kan du koppla bort allt det där & fokusera på att skaffa dig erfarenheter om ditt vatten. Lokalkännedom, artkunskap & koll på hur olika faktorer påverkar fisket kommer i slutänden vara mer betydelsefullt för hur du lyckas med ditt fiske - än vad val av tafs & lina någonsin kan vara...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                      125 svar
                      19 723 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                      3 svar
                      242 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                      7 svar
                      549 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                      7 svar
                      218 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Arbetar...
                      X