Bästa tafsen till Gös fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa tafsen till Gös fiske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    jag säger så här: Var och en blir salig på sin tro....tror du ståltafsen har betydelse för antal hugg, så byt till nåt annat.
    Förmodligen kommer du att fiska på ett helt annat sätt och därmed blir det också skillnad på antal hugg...
    Men skall du få mig att verkligen tro på att det bara berodde på att den såg tafsen så får du banka in det i skallen på mig med en stor slägga....
    Senast ändrad av byggarn; 2012-07-25, 21:15.
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Stratos Visa inlägg
      Jag blir väldigt nyfiken på hur vissa kan säga tvärsäkert att Gösen skyggar för en tunn ståltafs, finns det någon seriös undersökning på detta eller vad?
      Man anser alltså att Gösen skyggar för en tunn ståltafs, ofta på djup runt 4-10m med i princip obefintlig sikt. Samtidigt klarar den inte av att avslöja ett konstgjort bete oavsett färg, den skyggar inte för flera trekrokar och inte heller för en grov tafs av annat material.
      Samtidigt anser man att Gäddan inte skyggar för extremt grov vire, inte heller för rostfri pianotråd. Detta ofta väldigt ytligt vid jerkfiske.
      Jag vet inte, säger heller inte att någon har fel men vill väldigt gärna veta hur vissa är så bombsäkra.
      Förövrigt så får jag en hel del öringar som slumpfiskar vid Gösfiske med ståltafs i mina hemvatten.
      Om det finns någon direkt undersökning på om gösen ryggar för en ståltafs eller inte tror jag inte är gjord haha. Det är väl som det mesta vid fiske, att det är sina egna erfarenheter som spelar in. Förstår inte varför du skriver att vissa säger att gösen tvärsäkert ryggar? Har någon ens skrivit det?
      Däremot så anser jag precis som många ovan också att det märks en markant skillnad vid trolling med/utan ståltafs. Vem vet det kanske inte bara handlar om huruvida gösen ser tafsen eller ej? Att jämföra gäddan med gösen är helt urpuckat enligt mig eftersom fiskarna skiljer sig något enormt. En gädda kan du fånga genom att binda en krok i en cigarettfimp, försök det med en gös.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av karbo001
        ,

        Nu får du ändå ge dig.. ska man hålla på och knyta och byta metervis med fluorocarbon bara för att man fiskar gös.. nej tack..
        Ja självklart? Jag gör det och visst märks det stor skillnad... Om inte så skulle jag gladligen låta bli...

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
          Visst är det konstigt, men jag måste ju gå på mina egna erfarenheter...
          Och bara för att du tycker att sikten är obefintlig, så kanske inte gösen tycker det
          Eller?
          Nja, även om Gösen har ögon som gör det bästa av saken så handlar det ju om brist på ljus och partiklar i vattnet, samma sak angående färger, att säga att tex en röd jigg fungerar bäst när man fiskar 8m ner är lite lustigt.
          Tror också att det är mycket myter runt Gösen, något som borde ha kommit på skam i samband med tex vertikalfiske, anser inte att Gösen är ett dugg svårare att lura än Gäddan.
          Däremot köper jag helt att man måste gå på egna erfarenheter, man fiskar förmodligen bättre när man tror på det man gör, men att som Old firehand tvärsäkert konstatera att Gösen skyggar för en ståltafs det har jag svårt att köpa.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Stratos Visa inlägg
            Jag blir väldigt nyfiken på hur vissa kan säga tvärsäkert att Gösen skyggar för en tunn ståltafs, finns det någon seriös undersökning på detta eller vad?
            Man anser alltså att Gösen skyggar för en tunn ståltafs, ofta på djup runt 4-10m med i princip obefintlig sikt. Samtidigt klarar den inte av att avslöja ett konstgjort bete oavsett färg, den skyggar inte för flera trekrokar och inte heller för en grov tafs av annat material.
            Samtidigt anser man att Gäddan inte skyggar för extremt grov vire, inte heller för rostfri pianotråd. Detta ofta väldigt ytligt vid jerkfiske.
            Jag vet inte, säger heller inte att någon har fel men vill väldigt gärna veta hur vissa är så bombsäkra.
            Förövrigt så får jag en hel del öringar som slumpfiskar vid Gösfiske med ståltafs i mina hemvatten.
            Hej Micke Sundell;

            Jag har fiskat Gös sedan 1945 när jag som liten grabb låg på Nockebybron mellan Nockeby och Kärsön och metade Gös och Abborre på Löja tillsammans med "de stora grabbarna".

            Fiskedagbok började jag föra sporadisk tio år senare och med början 1962 har jag fört mycket noggrann Fiskejournal vid samtliga mina fisketurer. Det handlar om mellan 7.000 och 8.000 fiskedagar inklusive ganska många fiskenätter.

            Jag skrev en bok om Gäddfiske åren 1959 - 1972 som heter "Gäddfiskarens Specialknep". Min nästa bok "Gösfiskarens Specialknep" blev aldrig helt klar...

            Om man trollar efter Gös varje sommar massor av år med upp till tio spön i båten tacklade till olika beten får man ganska bra underlag när det gäller att jämföra om ren nylonlina direkt till betet eller ståltafs mellan lina och bete påverkar Gösens humör och vilja att hugga eller nafsa på betet.

            GÖSÖGAT ÄR SKAPT FÖR MÖRKERSEENDE.

            Fiskar har inte ögonlock som däggdjur och fåglar och fiskögats iris är ingen ställbar bländare. En fisk kan inte dra ihop ögats iris i starkt solljus eller expandera den i beckmörker. Däremot har Gösögats iris, i motsats till flertalet andra fiskarters, nästan fullt öppen bländare. Det mattglasliknande Gösögat är skapt för att Gösen ska kunna jaga och äta under mycket dåliga ljusförhållanden och nattetid. Fiskar har två typer av sinnesceller i sina ögon, stavar och tappar. Tapparna är de sinnesceller som gör att fiskar kan se och urskilja olika färger. De används mest vid dagsljus. Stavarna är de sinnesceller som gör att fiskar kan se i svartvitt och de används vid låga ljusnivåer och på natten.
            Det kan ta upp till två timmar för Gösen att ställa om synen från tappseende till stavseende. Gösen söker skugga eller går ner i djupare och mörkare vatten när solen går upp. Den känner sig mycket besvärad av intensivt, direkt solljus. Detta kan också förklara varför Gösen hugger så bra mulna dagar med mycket regn och sedan helt lägger av när solen bryter igenom. Av denna anledning bör vi söka Gösen mycket djupt under soliga dagar. Igenmulna och regniga dagar med riktigt busväder går Gösen grundare och brukar vara mycket aktiv. Bästa Gösfisketiden på dygnet är ofta timmarna efter solnedgången och gryningstimmarna före soluppgången.

            Go for the Big Walleyes!

            Old Firehand
            www.trumman.com - http://www.trumman.com/cordell/cordell.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2012-07-25, 22:33.

            Kommentera


            • #16
              Case closed!
              Jag instämmer i kören som förespråkar flourcarbon framför annat.
              Vänd på steken, det blir absolut inte sämre med FC så varför inte använda det!?

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Micke Sundell;

                Jag har fiskat Gös sedan 1945 när jag som liten grabb låg på Nockebybron mellan Nockeby och Kärsön och metade Gös och Abborre på Löja tillsammans med "de stora grabbarna".

                Fiskedagbok började jag föra sporadisk tio år senare och med början 1962 har jag fört mycket noggrann Fiskejournal vid samtliga mina fisketurer. Det handlar om mellan 7.000 och 8.000 fiskedagar inklusive ganska många fiskenätter.

                Jag skrev en bok om Gäddfiske åren 1959 - 1972 som heter "Gäddfiskarens Specialknep". Min nästa bok "Gösfiskarens Specialknep" blev aldrig helt klar...

                Om man trollar efter Gös varje sommar massor av år med upp till tio spön i båten tacklade till olika beten får man ganska bra underlag när det gäller att jämföra om ren nylonlina direkt till betet eller ståltafs mellan lina och bete påverkar Gösens humör och vilja att hugga eller nafsa på betet.

                GÖSÖGAT ÄR SKAPT FÖR MÖRKERSEENDE.

                Fiskar har inte ögonlock som däggdjur och fåglar och fiskögats iris är ingen ställbar bländare. En fisk kan inte dra ihop ögats iris i starkt solljus eller expandera den i beckmörker. Däremot har gösögats iris, i motsats till flertalet andra fiskarters, nästan fullt öppen bländare. Det mattglasliknande gösögat är skapt för att gösen ska kunna jaga och äta under mycket dåliga ljusförhållanden och nattetid. Fiskar har två typer av sinnesceller i sina ögon, stavar och tappar. Tapparna är de sinnesceller som gör att fiskar kan se och urskilja olika färger. De används mest vid dagsljus. Stavarna är de sinnesceller som gör att fiskar kan se i svartvitt och de används vid låga ljusnivåer och på natten.
                Det kan ta upp till två timmar för gösen att ställa om synen från tappseende till stavseende. Gösen söker skugga eller går ner i djupare och mörkare vatten när solen går upp. Den känner sig mycket besvärad av intensivt, direkt solljus. Detta kan också förklara varför gösen hugger så bra mulna dagar med mycket regn och sedan helt lägger av när solen bryter igenom. Av denna anledning bör vi söka gösen mycket djupt under soliga dagar. Igenmulna och regniga dagar med riktigt busväder går gösen grundare och brukar vara mycket aktiv. Bästa gösfisketiden på dygnet är ofta timmarna efter solnedgången och gryningstimmarna före soluppgången.

                Go for the Big Walleyes!

                Old Firehand
                www.trumman.com - http://www.trumman.com/cordell/cordell.htm
                Hej själv

                Vet inte riktigt vad du är ute efter när det gäller din inledning, men handlar det om att slå sej för bröstet så kanske jag inte kan mäta mej med dina meriter men jag har fiskat i ca 40 år, med alla upptänkliga metoder, i olika länder efter allt från bäcköring till blåfenad tonfisk, med egen utrustning från toppknutet metspö till fullutrustad båt för 1,2 miljoner, med div kändisar (stora grabbar). Bor precis vid en fin Gössjö och ägnar 75% av mitt fiske efter Gös.
                När det gäller sakfrågan så vet jag mycket väl hur Gösens öga anses fungera, faktum kvarstår att den inte ser i totalt mörker och där det finns lite ljus så ska den alltså skygga för en tunn ståltafs men inte för flertalet trekrokar??
                Jag VET inte att den inte skyggar men du VET inte heller att den skyggar!!
                Däremot så ska man självklart göra på det sätt man TROR på, då man troligen fiskar mer koncentrerat och bättre då.
                Jag tex har favoritfärger även på djupt vatten trots att jag tror mej veta bättre.

                Kommentera


                • #18
                  Ok, en liten summering till Trådstartaren:
                  Det finns alltså två alternativ angående tafs till gösfiske

                  Alt 1: Kör med ståltafs och tro på det själv så går det bra.
                  Alt 2: Använd flourocarbon så får du enligt mig mer fisk i båten. (Jag har iofs inte fiskat med någon större grabb...)

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag tackar för era erfarenheter angående denna fisk själv har jag inga att erbjuda er men nästa göskväll ska några nya metoder provas.
                    När det gäller FC linan så har jag inte hittat någon lämplig knut, det blir så stor "knöl" när man försöker knyta en 0.60, några förslag?

                    Kommentera


                    • #20
                      http://www.animatedknots.com/trilene...matedknots.com
                      Trilene knuten använder jag, men jag kör ju som sagt 0,45 FC.
                      Har inte testat 0,60.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                      125 svar
                      19 721 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                      3 svar
                      241 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                      7 svar
                      549 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                      7 svar
                      216 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Arbetar...
                      X