Trolla gädda efter islossning i norra Vättern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolla gädda efter islossning i norra Vättern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolla gädda efter islossning i norra Vättern

Tja...

Jag har bara än så länge trollat röding och öring på Vättern men är nu intresserad av att testa köra förleksgädda i norra delen av sjön.

Frågan är väl mer, var ska man fiska och rampa?...

Jag har satt ner båten från Olshammar förut och därifrån har ju på våren några båtar åkt ut för att köra gädda, är det mer värt att köra från Askersund istället?

Har som sagt inte en susning var jag ska börja från..

MVH Tero
    Skitfiske då!!!

Ursprungligen postat av Tervo Visa inlägg
    Tja...

Jag har bara än så länge trollat röding och öring på Vättern men är nu intresserad av att testa köra förleksgädda i norra delen av sjön.

Jag har satt ner båten från Olshammar förut och därifrån har ju på våren några båtar åkt ut för att köra gädda, är det mer värt att köra från Askersund istället?

MVH Tero
    Hej Tero Nevala;

I mars månad har det via trolling i Vättern fångats åtskilliga Gäddor över 15 kilos vikt genom åren på stora wobbler som Bomber B16A, Bomber B17A, Cisco Kid 600, Cisco Kid 1800, Nils Master, Rapala Magnum CD18, Swim Whizz Nr 7 och 23 cm Westins Jätte. Det mest kända området där det trollats upp riktigt Stora Gäddor, "Monstergäddor" i Vättern är troligtvis Motalaviken ....även om Gädddorna "dokumenterats" som fångade längre norrut utanför Olshammar....

Go for the Monster Northerns!

Old Firehand

Kommentera

Är inte trolling förbjudet i motalaviken?
      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av Tervo Visa inlägg
        Tja...

MVH Tero
        Olshammar och Aspafjärden är klassiska gäddtrollingvatten men Askersund, Alsen och sträckan fram till Stora Hammarbron är också populära. Läge för beslutsångest...
        Det är dock fiskekort som gäller för trollling. Tråkigt nog flera olika kort om man vill köra på lite olika områden.
        Efter islossningen fiskar du knappast ensam, tag kölapp och tänk på högerregeln
        N Vättern är inte vad det en gång var, kanske för många fiskare och högt fisketryck som ställt till det.
        Som OF också påpekar, många fina gäddor har fångstplats "N Vättern" för att inte röja andra bra platser eller otillåtna metoder från annat håll.

Kommentera

Tack...

Jag tycker dock inte det varit så fasansfullt mycket fiskare vid Olshammar då vårisarna börjat släppa.

Brukar inte behöva köa speciellt vid rampen i alla fall.

Jag hittade lite info på vattern.org om fiskekort på enskilt vatten för trolling som krävs, dock vet jag inte riktigt vilket kort som gäller för just Olshammar.

När man har kortet, är det 10 spön som är begränsning som med är med fria trollingen på allmänt vatten?
          Skitfiske då!!!

Kommentera

Jag anar ugglor i vassen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
              Jag anar ugglor i vassen.
              Ugglorna brukar bo uppe i träden, ja kanske de även lever i vassen där ute på Vättern...

Nåt speciellt vassdrag att dänga med efter dessa?
              Skitfiske då!!!

Kommentera

Nattugglan är ju du själv

Du verkar vara finne, då är väll Rapala ett självklart val?

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg

Du verkar vara finne, då är väll Rapala ett självklart val?
                  Det är snarare Nils Master som regerar på Vättern...

Kommentera

Äta popcorn ska man inte göra halv nio på morgonen, ut o spring istället.
                    Skitfiske då!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    445 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X