BFt Heavy trolling Vs Light trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFt Heavy trolling Vs Light trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• BFt Heavy trolling Vs Light trolling

Hej!
    Behöver råd. Ska köpa ny trollingutrustning. Valet står i dagsläget mellan dessa spön. Lutar åt light 8`. Mest för att jag fiskar från liten båt och att det då är behändigt med kortare spön. Men samtdigt vill man ha tillräckligt med power att pressa in en rejäl gädda. Har aldrig testat eller knappt kännt på dessa. Nån som har erfarenhet av båda spöna och kan ge bra råd?
    Mvh Krizz

Kommer du köra efter Gös med, eller blir det bara Gädda? Ska du köra bara gädda, tänker jag nog heavy, ska du köra gös med så kanske light är ett bättre alternativ.
    Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
    http://www.ichtys.se

Kommentera

Ffa är det tänkt till gädda men visst kör man en del gös också. Har dock lite andra spön till det i så fall. . Frågan är egentligen om det är så stor skillnad mellan dessa spön? Värderar högt att det ska vara smidigt i båten samt lätt att pumpa in storgäddan.

Kommentera

För större tunga vobblers av amerikansk stuk med mycket motstånd då man vill vräka dom i över 2 knop ibland kräver nog rätt mycket, sedan är det bekvämt med styvare om man kör med sidoparavan också.

Skulle kört Heavy på gädda alla dagar i veckan om jag bara hade haft det som åtanke.
        Skitfiske då!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av krizz Visa inlägg
          Hej!
          Behöver råd. Ska köpa ny trollingutrustning. Valet står i dagsläget mellan dessa spön. Lutar åt light 8`. Mest för att jag fiskar från liten båt och att det då är behändigt med kortare spön. Men samtdigt vill man ha tillräckligt med power att pressa in en rejäl gädda. Har aldrig testat eller knappt kännt på dessa. Nån som har erfarenhet av båda spöna och kan ge bra råd?
          Mvh Krizz
          Jag har 2 bft Heavy trolling 7" spön och kan starkt rekomendera dom trots att ja inte haft dom så länge. Bra kvalité och riktigt stabila saker. Ja använder dom tillsammans med några okuma rullar till trolling med sidoparavaner. Kanon spön!

Kommentera

Kör du med spöhållare och fiskar gös skulle jag kört Heavy! Annars missar du säkerligen några gösar som inte krokas pga mjukt spö på trolling.....

Kommentera

det var sena svar
              Har redan införskaffat några Savagear-spön. 8`Baltic Salmon. Ännu mer tryck i dom än BFT Heavy trolling enl Olssons fiskes testkurva. Rekommenderas. Inte fått nån riktig bamse på dom än men mer än nöjd än så länge.

Kommentera

Lånar tråden lite...

Är det någon som kan ge en jämförelse på dom här två spöna då? Vad är minus med light spön om man nu skulle vilja trolla gädda med det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Jojjen82 Visa inlägg
                  Lånar tråden lite...

Är det någon som kan ge en jämförelse på dom här två spöna då? Vad är minus med light spön om man nu skulle vilja trolla gädda med det?
                  Att det är svårt att kroka och sätta press på stora gäddor..

Kommentera

Om man jämför light med ett glasfiberspö i 400:- klassen som många trollar med? Har fått ett bra paketpris på lightspöt nämligen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    798 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...