Gösen kliver av - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösen kliver av

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gösen kliver av

Var ute igår kväll och det small två gånger, men båda gångerna så gick gösen av efter någon sekond. Har haft samma problem hela sommaren, svårt att få gösarna krokade under trolling. Kör med stora nissar. Är det ett vanligt problem? Bör man byta krokarna trots att det är helt nya nissar?
    Bloggen | Portfolio

Vad har du för lina?

Kommentera

Ja byt krok!
      Gösen är stenhård i munnen och tar försiktigt, samt att Nissar har halvtaskig krok, nån rätt grov galvad sak om jag mins rätt. Ett rejält mothugg är även på sin plats då det händer att gösen bara nyper tag om vobblern och helt enkelt spottar ut den när den känner att nått är fel utan att ens röra krokarna.

Häng på riktigt vassa krokar, jag kör med Owner, men det finns säkert andra märken som är lika bra

Kommentera

Hur stora nissar kör du med? Iaf på 15 cm-modellen så är wobblerns kropp bredare än den främre kroken. Jag har därför tagit bort de två främsta krokarna och har nu bara en strl 2 vmc 9651 i ett lekande i främre kroköglan. Detta ger bättre krokning enligt mig, men givetvis också större risk för trassel med krok/tafs/lina/wobblersked.

I bakre öglan har jag en vmc 9651 i strl 4, vilket motsvarar orginalstorleken ganska bra.

Kommentera

Vissa gånger tappar jag också mycket gös vid trolling. Ibland tar inte gösen ordentligt. Annars som tidigare inlägg - Nya krokar som är tunna i godset och flätad lina.

Kommentera

Tipps på helt ok krok med bra pris hittar du på dittdrag.se, jag har kört dom ett tag och är helt nöjd! Storlek 2 är det som sitter på Nils Master 15cm.

Kommentera

Använder 18cm. Tack för alla tips, var och köpte nya krok förut. Som du säger Träben så är överkroppen bredare än krokarna, och det är över ryggen gösen tar, så det är nog därför.

Ps. mothugg hinner jag inte göra, de släpper innan jag får ur spöt.
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

Owner lr gamakatsu storlek 1..

Kommentera

Har också haft att gösen har släppt efter 1-2 sek,dem tar ju oftast försiktigt och som sägs över ryggen.
                  Min fiskeblogg:
                  www.marcusfiske.blogspot.se

Kommentera

Hur har du bromsen ställd när du trollar? Ha den inte för lös, låt spöt, nylonlinan och farten på båten kroka fisken åt dig, du kommer aldrig att sätta ett ordentligt mothugg.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    424 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X