Gösen kliver av - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösen kliver av

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
    Var ute igår kväll och det small två gånger, men båda gångerna så gick gösen av efter någon sekond. Har haft samma problem hela sommaren, svårt att få gösarna krokade under trolling. Kör med stora nissar. Är det ett vanligt problem? Bör man byta krokarna trots att det är helt nya nissar?
    Hej Joakim Åberg;

Ska du ut och trolla efter Gös har det ingen betydelse om dina wobbler heter "Nisse" eller "Kalle" ...

Färgen, djupgåendet, de wobblande rörelserna och trollingfarten är helt avgörande om Gösen ska hugga på dina "Nisse-wobbler"... Ska du dessutom klara av att Gösarna som hugger ska fastna och inte komma loss efter någon sekund är det oerhört viktigt att alla krokarna på dina wobbler är nålvassa och även se till att du hinner kroka Gösarna som hugger innan de gapar och spottar ut de beten du bjuder dem på...

Själv brukar jag gasa till några meter om Gösen har huggit på någon wobbler bakom "Sidelinerspöna" eller de trollingspön som sticker rakt ut eller snett bakåt från båtsidan. Hinner du få tag på trollingspöt där Gösen huggit på ditt bete gäller det att göra en blixtsnabb handledskrokning så att krokarna tränger in i Göskäften förbi hullingarna...

VMC ConeCut BZ7650 är mina favoritkrokar!

Nålvassa krokar betyder bättre fiskelycka!

Old Fírehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2014-09-11, 08:57.

Kommentera

Detta är väl nackdelen med trolling och att ha spöt sittande i en spöhållare.Jag brukar bara köra med 2spön och håller det ena i handen.Det i handen krokar mycket mycket oftare och bättre än det sena mothugget från det i spöhållaren.

Kommentera

När jag trollade i Västersjön, Skåne, så hände det samma för mig, att Gösen steg av!
        Jag fick ett Tipps: Dra åt slirbrommsen och sväng 90gr från spöet där hugget är = Vänster spö sväng höger och vise versa och Du dra dit kroken!

Krokarna var fästa i Woblern med beteslås - fjäderring - krok! så det var lätt att byta till Gäddtrolling!

Kommentera

Dra kroken över fingrarna, den ska i princip "häfta" för ingenting, om den inte gör detta byt till kvalitetskrok.... lovar kostnaden är en skitsak i sammanhanget och de sitter (iaf för mej och då på trolling) ledord Owner möjligen Gamakatsu
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
          9 svar
          424 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg brollann  
          Arbetar...
          X