Riktad Abborrtrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Riktad Abborrtrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Riktad Abborrtrolling

Tjenare!

Har haft lite tankar inför sommaren att testa på riktad trolling efter abborre, har ett par sjöar i närheten där grov abborre över kilot är vanligt som bifångst vid gäddtrolling under sommarmånaderna. Sedan får man ju nog köra med någon typ av lättare tafs ifall en gäddsnipa skulle kliva på, möjligtvis en flourocarbontafs á 0.50-0.60 mm, borde hålla för de flesta mindre gäddor samtidigt som den inte torde skrämma abborren på samma sätt som en rejälare gäddtafs. Min tanke är iaf att köra 6-8 spön i ytan med Bomber/Strike Pro/Rapala efter spöparavan/alternativt något eller ett par spön på riggen. Men detta kanske blir krångligt om småabborrar går på och paravanerna inte löser ut?

Någon annan som testat på eller bedriver denna typ utav fiske?

Har kört en del trolling efter abborre och för att uppskatta det fisket bör man fiska med lätt utrustning och skippa paravanerna. Med spöna rakt bakom båten kan man stryka nära kanter osv.

Mina erfarenheter är att en levande betesfisk fångar bättre än vobblers.
    Prova flötestrolling finns en del skrivet om det här på forumet.

/Johan
    Senast ändrad av JohanP; 2014-04-01, 19:12.

Kommentera

Okej, jo det har du nog rätt i, kan tänka mig att man blir lite hämmad av flera spön och inte kan komma åt där man vill. En abborre är väll heller inte så mycket till kamp på ett rejälare spö.

Kommentera

Tänke prova lite trolling jag med då vi har haft riktigt fina Borrar på löjmete.Bekväm som man är tänkte jag prova trolla med död löja och Lipp skull. Skönt att slippa panikfiska löja från bryggan innan fisket.
        Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	9,6 KB
ID:	1773028
        Senast ändrad av krisseh; 2014-04-02, 21:00.

Kommentera

1st UL-spö, långsmala wobblers 10-12cm, handen agerar spöhållare, mjuk volframtafs. Räkna med många smågäddor för varje storabborre.
          All you need is Lubb.

Kommentera

Fiska fort efter abborre med 4 spön. Två efter båten och två paravaner. Kör runt grynnor och kör fort. Minst 3knop

Kommentera

3 knop för abborre??

Kommentera

Läste en gammal artikel i fiskejournalen eller liknande (80tal) där någon trollade abborre i 6-7 knop med stor framgång. Han glömde eller sket i att ta upp spöt och då högg det när han skulle byta fiskeplats och då fortsatte han att trolla på det viset.

Kommentera

Vet inte om detta bekräftar ovanstående eller inte, men förra helgen var jag ute och fiskade med poppers.
                  Efter ett misslyckat kast skulle jag bara ta hem min popper för att sikta in mig lite bättre, så jag vevade på som tusan.
                  Det small ca 1,5m från båten. En abborre på 500g hade lyckats simma ikapp min toksnabbt hemvevade popper!
                  Hur jag än försökte så fick jag ingen mer abborre på den hastigheten, men jag undrar ändå om det inte ligger något i det du skriver..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                  5 svar
                  707 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg RK99
                  av RK99

Arbetar...