ekolod+trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ekolod+trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ekolod+trolling

Jag brukar köra vertikalfiske, o då kör jag med ekolod. Men har fastnat för trolling nu med, i min sjö är det alltid fisk typ på lodet. Hur ska man gå tillväga när man kör med ekolod när man trollar? är det när man ser ett stim tex så vänder man och kör över det igen elle?

Som du säger: Använd ekolodet till att leta betesfisk med, men även större bågar.
    Observerar du att stimmen med betesfisk går på säg 6 meter, lägger du en wobbler strax ovanför, en under och kanske en mitt i på 6 meter. Det beror ju på hur många spön du kör med givetvis men sprid betena runt det djup som ekolodet visar mest aktivitet på.
    Man kan även använda ekolodet till att visa vart branterna är om man vill trolla över lite olika djup för att testa sig fram.
    Ekolodet används även för att leta varmare vatten på våren resp. på hösten. Så enligt min mening är ett ekolod vid trolling mycket "mer värt" än att man har de senaste "mode-betena" på linan.
    //Micke

Kommentera

Ok, tack för ett bra svar.. Dock har jag problem med att veta hur djupt mina wobblers går, jag har 2 st bomber sedan en abu tormentor står flytande på, 2-3st rapala 10cm.. Så när jag fiskar bara bytar jag bete var 20 minut. Utan att veta vilket djup mina wobblers går på. :/

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
        Ok, tack för ett bra svar.. Dock har jag problem med att veta hur djupt mina wobblers går, jag har 2 st bomber sedan en abu tormentor står flytande på, 2-3st rapala 10cm.. Så när jag fiskar bara bytar jag bete var 20 minut. Utan att veta vilket djup mina wobblers går på. :/
        Alla wobblers du räknar upp går olika djupt beroende på vilken specifik modell det rör sig om. Tex Tormentor går väldigt grunt(max 1-1,5m)i 7cm och 9cm medan 11cm modellen förmodligen går ner till c:a 3m. Bomber tillverkar ju massor av olika modeller, som går på olika djup, Rapala likaså. Ett tips är att googla på namnet på din specifika modell och på så sätt hitta uppgifter om hur djupt de kan tänkas gå. Annars finns siffror för hur djupt olika Bomber modeller går här; http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm Rapala beten; http://www.rapalaworld.com/products?..._tid_i18n=3194 Sen beror det exakta djupet också på sånt som fart, hur mycket lina som är ute och lindimension.

Ett knep jag blivit frälst i(och jag har dessutom en fallenhet att predika det som en nitisk missionär)är trolling med 3-way rig. Här har du grundprincipen; http://topfishingtackletipsvideos.co...humbs/1175.jpg

Med denna metod kan du trolla en wobbler som går grunt i "naturligt tillstånd" strax ovanför botten, oavsett djup, så länge du använder tillräckligt tungt sänke. Jag brukar ha c:a 1m 0,25 nylon(tanken är att sänkestafsen ska vara svagaste länken)som sänkestafs, med ett beteslås i änden så att jag enkelt kan byta sänke vid behov. Betestafsen är nån decimeter längre än sänkestafsen och i mitt fall är det 0,45 fluorocarbon(men andra dimensioner och nylon borde gå bra också beroende på vilket fiske det är frågan om)och beteslås i änden(eventuellt också en gäddsäker tafs om det behövs). Har använt sänken från 50-150 gram vid denna typ av fiske beroende på djup, fart och hur stor wobblern är.

Ta fart, släpp ut lina tills sänket tar i botten och justera linsläppet vid behov. Jag håller alltid spöt i handen när jag 3-way rig trollar på botten så att jag ska känna hur sänket släpar i botten. Dra med spöt då och då för att känna att wobblern har rätt gång, annars är det nog skräp på.

Metoden borde också funka för att få ett bete att gå djupare än vad det gör i "naturligt tillstånd", bara att släppa ut mindre lina än vad som krävs för att den ska gå i botten. Svårt dock att veta exakt hur djupt den går, bara att den går djupare med sänke än utan sänke. Med hjälp av ekolod, kunskap om hur många decimeter lina rullen tar per varv, bra ögonmått vad vinkelbedömning anbelangar och nån form av matematisk formel borde det gå att räkna ut djupet
        All you need is Lubb.

Kommentera

Tackar och bugar för hjälpen. Ska verkligen testa din metod. Tack!

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
            Alla wobblers du räknar upp går olika djupt beroende på vilken specifik modell det rör sig om. Tex Tormentor går väldigt grunt(max 1-1,5m)i 7cm och 9cm medan 11cm modellen förmodligen går ner till c:a 3m. Bomber tillverkar ju massor av olika modeller, som går på olika djup, Rapala likaså. Ett tips är att googla på namnet på din specifika modell och på så sätt hitta uppgifter om hur djupt de kan tänkas gå. Annars finns siffror för hur djupt olika Bomber modeller går här; http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm Rapala beten; http://www.rapalaworld.com/products?..._tid_i18n=3194 Sen beror det exakta djupet också på sånt som fart, hur mycket lina som är ute och lindimension.

Ett knep jag blivit frälst i(och jag har dessutom en fallenhet att predika det som en nitisk missionär)är trolling med 3-way rig. Här har du grundprincipen; http://topfishingtackletipsvideos.co...humbs/1175.jpg

Med denna metod kan du trolla en wobbler som går grunt i "naturligt tillstånd" strax ovanför botten, oavsett djup, så länge du använder tillräckligt tungt sänke. Jag brukar ha c:a 1m 0,25 nylon(tanken är att sänkestafsen ska vara svagaste länken)som sänkestafs, med ett beteslås i änden så att jag enkelt kan byta sänke vid behov. Betestafsen är nån decimeter längre än sänkestafsen och i mitt fall är det 0,45 fluorocarbon(men andra dimensioner och nylon borde gå bra också beroende på vilket fiske det är frågan om)och beteslås i änden(eventuellt också en gäddsäker tafs om det behövs). Har använt sänken från 50-150 gram vid denna typ av fiske beroende på djup, fart och hur stor wobblern är.

Ta fart, släpp ut lina tills sänket tar i botten och justera linsläppet vid behov. Jag håller alltid spöt i handen när jag 3-way rig trollar på botten så att jag ska känna hur sänket släpar i botten. Dra med spöt då och då för att känna att wobblern har rätt gång, annars är det nog skräp på.

Metoden borde också funka för att få ett bete att gå djupare än vad det gör i "naturligt tillstånd", bara att släppa ut mindre lina än vad som krävs för att den ska gå i botten. Svårt dock att veta exakt hur djupt den går, bara att den går djupare med sänke än utan sänke. Med hjälp av ekolod, kunskap om hur många decimeter lina rullen tar per varv, bra ögonmått vad vinkelbedömning anbelangar och nån form av matematisk formel borde det gå att räkna ut djupet
            Trevägs rigg en grym metod vid dragrodd och "snäll" botten... använd grundgående flytwobbler och rätt längder mellan sänke och huvudlina, ta nåt rejält årtag och låt båt glida, ta nytt och sedan glida.... bara tänka efter vad händer med wobblern därnere, hur uppför den sej där då på förhoppningsvis rätt djup ovan botten vid årtagen....
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

För trolling efter botten funkar trevägs-tacklet väldigt bra.
              Men för vanlig trolling tycker jag det funkar bättre med vanliga päronsänken.
              Börja med att skaffa dig några wobbler som du vet hur djupt de går (står på förpackningen) eller googla fakta om de du redan har.
              Släpp ut wobblern 6-10 meter och häkta dit päronsänket med en gummisnodd, släpp sedan ut wobblern till önskat släpp. När det nappar vevar du in tills päronsänket kommer och rycker helt enkelt av gummisnodden. Sedan landar du bara fisken.
              Här nedan följer en grov tabell om hur djupgåendet påverkas av sänkena men det varierar lite beroende på fart, lintjocklek, bete mm.
              Lina: Nylon 0,40. Fart 2 knop. Linsläpp 90 fot (ca 27 meter).
              20 gram bly=1 meter. 30 gram=2 meter. 40 gram=3meter......Ja ni fattar. Det blir alltså en meter grundare än första siffran på sänkets vikt. Lägg också till wobblerns eget djupgående.
              Ett exempel: Nils Master Invincible 15 cm. Eget djupgående 3 meter + 40 gram päronsänke = 6 meters djupgående.
              //Micke

Kommentera

Sommartrolling efter gös - Rapala Pro Guide

Själv trollar jag i Zig - Zag för att variera farten på betena!

Ha så kul och skit fiske

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                9 svar
                419 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg brollann  
                Arbetar...
                X