Trolla gös ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolla gös ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jerkbait
    Det är verkligen inte fel att ha ett stort päronsänke som studsar mot bottnen fastsatt med ett gummiband i linan.. annars är ju djuprigg mycket bra..
    Ett välkänt "knep" med päronsänke som rekommenderas!

Kommentera

Ursprungligen postat av MälarGösen
      40g päron bly som du sätter fast med en gummisnodd runt linan..
      Tycker du inte att det trasslar linan mycket?

Jag brukar använda avlånga sänken som jag fäster en tafs på 50-100 cm i och ett beteslås som jag fäster wobblern i.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
        Beror alldeles på hur du tänkt fiska vid släp efter båten dvs rakt akteröver är det ingen problem eller från utstickande spö direkt från båtsida, dock använder du bly får du en kraftigt ryckig gång vid ständiga fart förändringar pga vikten.
        Svårare vid användning av yellow birds och liknande de får problem med vikten större inlines grejar detta men du får dålig spridning.
        Gott råd använd räkneverksrulle ca 0,45 nylon vill du använda flät blir det kortare linor samt dipsy av mindre modell som har utlösare viktigt inte den minsta av dem ställ vikten på undersidan läge rakt fram släpp ca 100 fot på rullen så bör du vara i målområdet dock använder du wobbler i stora storlekar ökar motståndet och grejorna går grundare, köp dipsyn spendera några timmar med den i sjön kör mot uppgrundande stränder efter ett tag får du en känsla för var den befinner sej när den tar botten dvs om du har ekolod och har koll på djup du passerar.
        Det går även med stora Kuusamos men de har inte möjligheten att sidoriktas som dipsyn har en mycket användbar grej.
        Bägge de större storlekarna är användbara men de kräver spön med ryggrad speciellt den största som har mycket kraftigt motstånd good luck
        Hade problem med att läsa ditt inlägg, och eftersom att jag hade dötrist skrev jag om det lite.
        Ifall någon skulle klaga.

Beror alldeles på hur du tänkt fiska, vid släp, eller efter båten (dvs. rakt akteröver) är det inga problem, inte heller från utstickande spö direkt från båtsida.
        Använder du bly, får du dock en kraftigt ryckig gång vid ständiga fartförändringar, pga. vikten.
        Det hela blir svårare vid användning av yellow birds och liknande, just pga. vikten.
        Större inlines grejar detta, men du får dålig spridning.
        Gott råd; använd räkneverksrulle med ca 0.45-nylon, vill du använda flätlina blir det kortare linor samt dipsy av mindre modell som har utlösare.

Viktigt; kör inte den minsta av dem. Ställ vikten på undersidan, läge rakt fram, släpp ca. 100 fot på rullen så bör du vara i målområdet.
        Använder du wobbler i stora storlekar ökar motståndet och grejorna går grundare, så köp dipsyn, spendera några timmar med den i sjön och kör upp mot uppgrundande stränder efter ett tag, så att du får en känsla för var den befinner sej när den tar botten.
        Om du har ekolod och har koll på djupet du passerar, dvs.
        Det går även bra med stora Kuusamos, men de har inte möjligheten att sidoriktas som dipsyn har, vilket är en mycket användbar grej.
        Båda de större storlekarna är användbara, men de kräver spön med ryggrad. Speciellt den största som har ett mycket kraftigt motstånd.
        Good luck!
        Hoppas det inte gör någonting.

Kommentera

Mina erfarenheter när det gäller gös är att ska du ha dom stora leta på ett schyst djup hål o botten meta det har gett mig dom största gösarna trolla med wobbler funkar det med men inget slår botten mete med levande mete där jag har fiskat iallafall

Kommentera

Ursprungligen postat av Fredda
            Är det åtta meter där du ska trolla gös?.. Låter lite i underkant för större gös om det finns större djup i sjön.

Det jag menade var att ska man trolla gös ska man inrikta sig på den aktiva fisken, gösen står ju inaktiv vid botten när den inte jagar. Det är fullt möjligt att reta dessa inaktiva fiskar till hugg genom exempelvis djuprigg, jigg eller mete, där det bästa alternativet för stor gös enligt mig är mete. Djuppriggen skrämmer och jigg gillar inte jag.

Den aktiva gösen måste ju upp till språngskiktet under sommaren där betesfisken är, däremot är det ovanligare med att större gös går där men det är ju så att säga bästa alternativet man har vid trolling. Det finns ju andra fördelar med denna metod.

Jag börjar djupt under dagen och rör mig något mot ytan allt efterom skymmningen och natten kommer.

Jag blyar alltid de vobbler jag har djupt, mycket bättre än djuprigg. Försöker hålla 14m kurvan ofta ibland ut över djupare och in mot grundområden, lite sick-zack. Viktigaste är att du håller låg fart 0.8-0.9 knop optimalt..

Sen har ju alla olika erfarenheter..

8m djupt. Alldelles för GRUNT i min "hemmasjö" där typ <1m är det som gäller. Testa olika för att hitta det som fungerar för din egna sjö/vik.

13cm, vad skall du med sådana leksaker till. Ta ett mkt större bete!
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
              8m djupt. Alldelles för GRUNT i min "hemmasjö" där typ <1m är det som gäller. Testa olika för att hitta det som fungerar för din egna sjö/vik.

13cm, vad skall du med sådana leksaker till. Ta ett mkt större bete!

Håller med där.. Visst om du fiskar med 4spön kan du ha 13-15 cm på 2 av dom.. men bör gå på nåt större på dom andra 17-23 cm.
              i "min" fjärd har delade Cisco kid och stora westinaren skördat många framgångar. Rapala Magum 18 cm och Orginal inte att förglömma.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
              5 svar
              878 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg RK99
              av RK99

Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
              9 svar
              418 visningar