Flötestrolling gös - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flötestrolling gös

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flötestrolling gös

    halloj. Hade tänkt å försöka lära mig flötestrolling efter gös. Har fiskat en hel del med vobblers tidigare efter gös . Har även testat att köra med löja i löjskallar med lyckat resultat. Fast i sjön här hemma vid ,där jag vet att det finns gös ,så har jag aldrig lyckats med vobbler/löja. Så då tänkte jag försöka mig på med flötestrolling... Men då behöver jag få lite tips !! Vilka farter är det som gäller (har en mindre plastbåt med elsnurra ). Typ av tackling med flöte,krok och bete . Är det "stora" döda mörtar som gäller ? Har sidoparavener som jag brukar köra med . funkar det ??
    som sagt , är fullständigt novis på detta Men alltid kul att lära sig något nytt..
    Mvh //

  • #2
    Kommer följa denna tråd med stort intresse, och lägger till frågan; funkar fryst betesfisk på gös?
    All you need is Lubb.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Snobbas Visa inlägg
      halloj. Hade tänkt å försöka lära mig flötestrolling efter gös. Har fiskat en hel del med vobblers tidigare efter gös . Har även testat att köra med löja i löjskallar med lyckat resultat. Fast i sjön här hemma vid ,där jag vet att det finns gös ,så har jag aldrig lyckats med vobbler/löja. Så då tänkte jag försöka mig på med flötestrolling... Men då behöver jag få lite tips !! Vilka farter är det som gäller (har en mindre plastbåt med elsnurra ). Typ av tackling med flöte,krok och bete . Är det "stora" döda mörtar som gäller ? Har sidoparavener som jag brukar köra med . funkar det ??
      som sagt , är fullständigt novis på detta Men alltid kul att lära sig något nytt..
      Mvh //
      Hej Tobias;

      På 1950-talet, när jag var ute och trollade Gös på Mälaren med min fiskekompis Eric Esping från hans ruffade träbåt med inombordsmotor, brukade vi köra med två och ibland tre spön. Som beten använde vi Löja och Nors. ..

      Vi trollade Gös på Mälarens Lambarfjärden, Lövstafjärden och Björkfjärden. ...

      Det var först på mitten av 1960-talet som vi började trolla med skeddrag och wobbler...

      Go for the Big Walleyes!

      Old Firehand
      www.trumman.com

      Kommentera


      • #4
        Hej.
        Tack för det inlägget Old Firehand. Skulle du kunna berätta lite mer om hur ni riggade löjan/nors mm?? Har fått för mig att det numera är mört som gäller. Fast det kanske går med de flesta betesfiskarna. och med dagens motorer så går det ju att få ner farten riktigt lågt . Dock vet jag ju inte i vilken fart det gäller vid detta fiske , har fått för mig att det är låga farter som gäller . Antar att det var svårt att komma ner riktigt låg med en inombordare, men antar att även det gav fisk ?Du kanske kommer ihåg vad som gällde för er i hastighet Old ? Vore kul med flera inlägg ,så man kunde jämför dåtidens med nutidens upplägg... Tekniken har ju säkert förändrats ,fast antar att tillvägagångssättet är detsamma. Tar tacksamt emot all information ifrån alla fiskare där ute.. Har hur många frågor som helst alltifrån bly till antal 3 krokar...
        ursäktar mig för att jag skriver ihop så många frågor på en gång, är bara viljan att vilja lära sig något nytt
        Man kan ju inte bara ligga och köra med snipan på Vätterns vidder och jaga röding , utan man måste ju hela tiden vara sugen på att lära sig något nytt
        Mvh//

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Snobbas Visa inlägg
          Hej.
          Tack för det inlägget Old Firehand. Skulle du kunna berätta lite mer om hur ni riggade löjan/nors mm?? Har fått för mig att det numera är mört som gäller. Fast det kanske går med de flesta betesfiskarna. och med dagens motorer så går det ju att få ner farten riktigt lågt . Dock vet jag ju inte i vilken fart det gäller vid detta fiske , har fått för mig att det är låga farter som gäller . Antar att det var svårt att komma ner riktigt låg med en inombordare, men antar att även det gav fisk ?Du kanske kommer ihåg vad som gällde för er i hastighet Old ? Vore kul med flera inlägg ,så man kunde jämför dåtidens med nutidens upplägg... Tekniken har ju säkert förändrats ,fast antar att tillvägagångssättet är detsamma. Tar tacksamt emot all information ifrån alla fiskare där ute.. Har hur många frågor som helst alltifrån bly till antal 3 krokar...
          ursäktar mig för att jag skriver ihop så många frågor på en gång, är bara viljan att vilja lära sig något nytt
          Man kan ju inte bara ligga och köra med snipan på Vätterns vidder och jaga röding , utan man måste ju hela tiden vara sugen på att lära sig något nytt
          Mvh//
          Hej Tobias;

          Svar: Två nålvassa enkelkrokar varav en glidande på linan inträdd underifrån genom Löjan/Norsens huvud och den andra inträdd genom betesfisken bakom ryggfenan....

          Go for the Big Walleyes!

          Old Firehand
          www.trumman.com

          I Vättern får man idag enligt Länsstyrelsen använda endast en, dvs 1 st enkel- eller 3-krok på betet...

          Ps. ..Jag minns än idag när jag före varje midsommar på 1960-talet bjöds ner till Sven Olov Edholm i Vadstena för att nattfiska efter lax, röding och öring i Vättern. Sven Olov hade en stor ruffad ekbåt med hög mast och rejält akterdäck. Han använde inga trollingspön utan körde med 20 - 25 st fasta tafsar på vardera sidan av båten mellan masttopp och 1,5 m långa dubbeluttrar av plåt cirka 200 m ut från båten. Idag får man trolla med max 10 spön och max 10 beten i Vättern och endast en enkel eller 3-krok per bete är tillåten. Ds.
          Senast ändrad av Old Firehand; 2017-01-31, 16:39.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Tobias;

            Svar: Två nålvassa enkelkrokar varav en glidande på linan som träddes underifrån genom Löjan/Norsens huvud och den andra träddes genom betesfisken bakom ryggfenan....

            Go for the Big Walleyes!

            Old Firehand
            www.trumman.com
            Har du någon vetskap om huruvida fryst fisk är användbart vid fiske efter Gös?
            All you need is Lubb.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
              Har du någon vetskap om huruvida fryst fisk är användbart vid fiske efter Gös?
              Visst funkar det, men färsk eller levande är bättre.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
                Har du någon vetskap om huruvida fryst fisk är användbart vid fiske efter Gös?
                Hej Tomas;

                Fryst fisk som bete är ingen höjdare! Både lukt och smak försvinner delvis när fisken fryses ner. Då är det bättre och lockar till många flera hugg med färsk, nyfångad Löja eller Nors vid trolling efter Gös och annan rovfisk....

                Ett alternativ är att trolla med wobbler som en av de här .. http://www.trumman.com/rebel/windcheater.htm .. frikostigt ingniden med Löja, Mört eller Nors för att lämna ett starkt doftspår efter sig i båtens kölvatten...

                Nålvassa krokar betyder bättre fiskelycka!

                Old Firehand
                www.trumman.com

                Ps. Tomas, du har kundnummer P 9636 hos www.trumman.com sedan 25 Januari 2010. Ds.
                Senast ändrad av Old Firehand; 2017-01-31, 16:19.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                125 svar
                19 733 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson  
                Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                3 svar
                242 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg profilnamnet  
                Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                7 svar
                551 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Classe69  
                Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                7 svar
                219 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg tre S
                av tre S
                 
                Arbetar...
                X