Nybörjar frågor om djuprigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar frågor om djuprigg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nybörjar frågor om djuprigg

    Hej.
    Efter testat fiske på olika sätt ville jag testa att komma ner lite på djupet efter ädelfisk.
    Har en cresent styrpulpeten med en 25 hp tohatsu, ekolod ifrån Lowrance Hook 4x.
    Lite besviken på det ekolodet då hur jag än har testat med olika inställningar inte fått in jiggen när jag försökt vertikala.
    Jag har nu köpt en djuprigg ifrån easy catch och ett trollingspö med Okuma räkneverks rulle.
    Jag kommer rakt ut i dalbosjön nära Hjortens udde och det jag tänker på är vilket djup jag ska trolla på? Är allt från 10-40m djup där, vad är att föredra för en amatör i drag väg?
    Lite tips till en amatör på djupriggs fiske.
    När jag låg och körde på 15m djup hade jag riggen på 10m (och draget 15m bakom lodet) kom det en topp på 10m det jag tänkte då var vad fan händer om lodet fastnar?? Riggens broms verkar inte släppa ut någon vajer utan nyper åt när man drar i den.
    Fläcks låset upp på lodet om man har tur eller smäller det till och hela skiten åker i sjön och man har ett hål i båten där riggen satt?

  • #2
    Djupriggar har en slirbroms likt en vanlig rulle även om det är av en betydligt enklare typ.
    Hur bromsen justeras beror på vilket märke det är på djupriggen, på t.ex Cannon justeras det beroende på hur hårt man vevar bakåt, alltså åt fel håll.
    På många andra riggar sitter en stor mutter på centeraxeln istället, ungefär som mekaniska bromsen på en multirulle.

    MEN! Och det här är viktigt.
    Vid fiske med djuprigg ska alltid en rejäl avbitare finnas i båten. Går djupriggarna in i nåt bråte eller spöknät gäller det att blixtsnabbt klippa av vajrarna till loden.
    Det är mer än en trollingbåt som sjunkit efter djupriggsloden fastnat i något och dragit ner båten.

    Ang. djup är det ytterst sällan det ger något att köra riggarna djupare än 12 meter på Vänern.
    Men visst finns det undantag även här.
    Helst väljer man beten med litet eget djupgående så slipper man tänka på det alternativt kör med korta släpp.
    Tomic pluggar i 3 och 4 tum, skedar, Bomber 15 och Strike Pro:s mindre wobbler är trevliga beten att använda. Men det finns en hel uppsjö att välja bland.
    Gången på betet påverkas av hur långt släpp du har, alltså hur långt efter lodet ditt bete går.
    Kortare släpp = aggressivare gång.

    Ang. ekolodet så bör du utan problem kunna se din jigg.
    Har du givaren rätt monterad? Hur ser fiskbågarna ut? Lutar de åt nåt håll eller är de jämna och fina med lika långa "ben" på varje sida?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Botten Visa inlägg
      Hej.
      Efter testat fiske på olika sätt ville jag testa att komma ner lite på djupet efter ädelfisk.
      Har en cresent styrpulpeten med en 25 hp tohatsu, ekolod ifrån Lowrance Hook 4x.
      Lite besviken på det ekolodet då hur jag än har testat med olika inställningar inte fått in jiggen när jag försökt vertikala.
      Jag har nu köpt en djuprigg ifrån easy catch och ett trollingspö med Okuma räkneverks rulle.
      Jag kommer rakt ut i dalbosjön nära Hjortens udde och det jag tänker på är vilket djup jag ska trolla på? Är allt från 10-40m djup där, vad är att föredra för en amatör i drag väg?
      Lite tips till en amatör på djupriggs fiske.
      När jag låg och körde på 15m djup hade jag riggen på 10m (och draget 15m bakom lodet) kom det en topp på 10m det jag tänkte då var vad fan händer om lodet fastnar?? Riggens broms verkar inte släppa ut någon vajer utan nyper åt när man drar i den.
      Fläcks låset upp på lodet om man har tur eller smäller det till och hela skiten åker i sjön och man har ett hål i båten där riggen satt?
      Hej Daniel;

      Jag tävlingsfiskade Lax och Öring på 1980- och 1990-talet i Vänern tillsammans med fiskeguiden Johan Abelsson och göteborgaren Reinhold Teramo...

      De skicligaste trollingfiskarna i Vänern på den tiden var Stig Söderstrom och Gösta Vadh (in memoriam) som bodde utanför Mellerud . Stig var ordförande i Vänerns sportfiskeförening och lärde oss en massa knep om hur man fångade Lax vid trolling. Gösta hjälpte till med att visa oss de fångstsäkraste platserna...

      För att du snabbt ska komma in i trollingfisket med djupriggar och planerboards i Vänern bör du försöka komma i kontakt med Stig Söderstrom ...


      Go for the Big Salmons!

      http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
      Old Firehand
      Senast ändrad av Old Firehand; 2017-06-03, 16:33.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
        Djupriggar har en slirbroms likt en vanlig rulle även om det är av en betydligt enklare typ.
        Hur bromsen justeras beror på vilket märke det är på djupriggen, på t.ex Cannon justeras det beroende på hur hårt man vevar bakåt, alltså åt fel håll.
        På många andra riggar sitter en stor mutter på centeraxeln istället, ungefär som mekaniska bromsen på en multirulle.

        MEN! Och det här är viktigt.
        Vid fiske med djuprigg ska alltid en rejäl avbitare finnas i båten. Går djupriggarna in i nåt bråte eller spöknät gäller det att blixtsnabbt klippa av vajrarna till loden.
        Det är mer än en trollingbåt som sjunkit efter djupriggsloden fastnat i något och dragit ner båten.

        Ang. djup är det ytterst sällan det ger något att köra riggarna djupare än 12 meter på Vänern.
        Men visst finns det undantag även här.
        Helst väljer man beten med litet eget djupgående så slipper man tänka på det alternativt kör med korta släpp.
        Tomic pluggar i 3 och 4 tum, skedar, Bomber 15 och Strike Pro:s mindre wobbler är trevliga beten att använda. Men det finns en hel uppsjö att välja bland.
        Gången på betet påverkas av hur långt släpp du har, alltså hur långt efter lodet ditt bete går.
        Kortare släpp = aggressivare gång.

        Ang. ekolodet så bör du utan problem kunna se din jigg.
        Har du givaren rätt monterad? Hur ser fiskbågarna ut? Lutar de åt nåt håll eller är de jämna och fina med lika långa "ben" på varje sida?
        Jättebra svar, avbitare ska med! Då har jag många drag som passar.
        Ekolodet är rätt monterat och bågarna är jämna och fina, lyckades en gång i fjol att få in jiggen. Får väl försöka någon dag igen och ligga still och trixa med inställningarna.
        Tack så mycket

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Daniel;

          Jag tävlingsfiskade Lax och Öring på 1980- och 1990-talet i Vänern tillsammans med fiskeguiden Johan Abelsson och göteborgaren Reinhold Teramo...

          De skicligaste trollingfiskarna i Vänern på den tiden var Stig Söderstrom och Gösta Vadh (in memoriam) som bodde utanför Mellerud . Stig var ordförande i Vänerns sportfiskeförening och lärde oss en massa knep om hur man fångade Lax vid trolling. Gösta hjälpte till med att visa oss de fångstsäkraste platserna...

          För att du snabbt ska komma in i trollingfisket med djupriggar och planerboards i Vänern bör du försöka komma i kontakt med Stig Söderstrom ...


          Go for the Big Salmons!

          http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
          Old Firehand
          Hej!
          Är uppväxt i Mellerud, ska ta ditt tips fast kolla om jag kan hänga med några arbetskollegor som fiskar väldigt mycket lax på Vänern och se hur dom erfarna gör.
          Tack!

          Kommentera


          • #6
            Sommartid är det värt att prova riggen på 16-22meter ute på djupare vatten! Och blya paravan spön med 30-90gram! Höst, vinter och vår när tempen är lägre brukar riggarna inte ge något vidare under 9-10meter! Men som alltid finns undantag! Mitt emellan kållandsö och mellerud finns Megrund som kan ge bra fiske i högsommar vissa dagar! Då kör du 4spö på rigg mellan 8-15m och blyar 30-80gr på resten och kör i branterna runt där... Gärna runt 2,1-2,4knop om dina beten simmar bra då! Ca 5-9meter släpp på rigg och 35-40meter på pulka/paravan. Är det bleke så öka till 50-60meter på släp spö och dubbla längden på rigg släppen....

            Kommentera


            • #7
              Tackar, nu är jag amatör på trolling med en rigg men ska testa att gå på djupare vatten

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
              125 svar
              19 733 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg lsjonsson  
              Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
              3 svar
              242 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg profilnamnet  
              Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
              7 svar
              551 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Classe69  
              Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
              7 svar
              219 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg tre S
              av tre S
               
              Arbetar...
              X