Trolling efter gös på hösten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling efter gös på hösten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trolling efter gös på hösten

    Hej, jag flyttade till Värmland förra året. Jag har försökt fiska gös och gädda här och där. Jag har fått några
    fiskar, men inte de storlekar som vattnen är kända för.
    Nedre Fryken är en av dem. Jag har fått några tips här i forumet, men jag förstår fortfarande inte riktigt vad
    som händer i den sjön. Folk skrev att det bästa fisket på sommaren är pelagiskt mitt i sjön där det är 20-40 meter djupt.
    Jag började försöka i början av september med vattentemperaturer på cirka 17 grader som nu minskar till 15 grader.
    Jag fick inte inga napp alls i dessa pelagiska zoner, och såg inte de flesta betesfiskarna där heller.
    Fisken som jag såg var mestadels djupare än 10 meter. Faktiskt såg jag de flesta fiskarna vid kanterna från 15 meter
    till de grundare områdena. Det verkar som att tiden när gösen kommer ner till de lägre djupen är över nu i september.
    Så jag försökte få mina wobblers ner till 10 meter. Det gav bara resultat i de grundare delarna. Till exempel fick
    jag hugg vid 7 meters djup över 9 meter djupt vatten. Några små gäddor.

    Jag vet inte vad jag missar här. Borde jag vara mer tålmodig och trolla i det pelagiska området, eller är den
    här tekniken bara användbar på sommarnätter? Vet någon något om gösens migrationsmönster i de djupa
    sjöarna på hösten?

  • #2
    Tid på dygnet är nog viktigt. På hösten får jag ibland bonusgös vid gäddtrolling, de flesta av dessa har kommit i samband med gryning. Börjar jag tidigt får jag ofta ett par gösar som första fiskar, och sen tar gäddorna över helt.

    Kommentera


    • #3
      Fiskar i nedre delen av Fryken söder om Sunne till nedanför malön , tycker gösen varit jävligt seg i år generellt, folk som fått bra har antingen kört trolling djupt eller nedfiskat på grunden.
      bonntrolling eller bottenknackande med jigg har gett dåligt generellt i sommar
      livefiskarna har ju bättre koll på den pelagiska gösen ett vanligt sommarhalvår ger ju ofta frivattentrolling bra på dom djupen

      Kommentera


      • #4
        Är det värt att trolla ännu djupare, ner till 15 meter? Vad är deras erfarenheter av hur villiga fiskar är att stiga i vattenpelaren för betet? Är gösen mer känslig för djupförändringar medan gäddan gillar att gå några meter uppåt för att få bytet? Jag frågar eftersom jag är ganska nybörjare när det gäller gösfiske. Antar att det har något att göra med vattenstratifikation. När lagret blir instabilt senare på hösten blir i alla fall gäddorna mer rörliga och rör sig upp och ner menar jeg.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
          Är det värt att trolla ännu djupare, ner till 15 meter? Vad är deras erfarenheter av hur villiga fiskar är att stiga i vattenpelaren för betet? Är gösen mer känslig för djupförändringar medan gäddan gillar att gå några meter uppåt för att få bytet? Jag frågar eftersom jag är ganska nybörjare när det gäller gösfiske. Antar att det har något att göra med vattenstratifikation. När lagret blir instabilt senare på hösten blir i alla fall gäddorna mer rörliga och rör sig upp och ner menar jeg.
          Har du tänkt att släppa tillbaka fisk så ska du absolut inte gå så djup som 15 meter.
          Nu fiskar jag inte jättemycket gös, men jag försöker undvika att ta dem djupare än 7-8 meter för att minska risken för tryckskador.

          Kommentera


          • #6
            Du kan ta Gös ner till 10-11m utan att dom får tryckskador, däremot för snabb drillning kan ge tryckskador men oftast händer inget.

            Jag bottenknackar och Livefiskar Gös och har haft ett mycket bra fiske i år med många fina Gösar :-)

            När jag botterknackar letar jag branter från 5-6m ner till 10-11m.

            Och har märkt att Gösen inte alltid står på den hårda botten :-) jag hittade ett fint ställe där jag tänkte att jag skulle dra några fina Borrar, mjuk botten blandat med någon enstaka hårdhet men Helvete vad Gösen högg just där :-)

            Skitfiske
            Classe
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera


            • #7

              Jag var ute igår kväll och provade med dropshot längs branter på 5-10 meters djup. Ingen gös, igen bara en gädda. När ni talar om "bottenknackar," menar ni vertikalt fiske från drivande båt eller stationärt fiske från ankrad båt med en jigg?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
                Jag var ute igår kväll och provade med dropshot längs branter på 5-10 meters djup. Ingen gös, igen bara en gädda. När ni talar om "bottenknackar," menar ni vertikalt fiske från drivande båt eller stationärt fiske från ankrad båt med en jigg?
                Ankrad båt, kasta ut, låt sjunka och sen jigga hem den längst botten ända fram till båten. Tror benämningen Bottenknack kan komma av att man oftast fiskar Gös på Stenhård botten :-)
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                7 svar
                304 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg tre S
                av tre S
                 
                Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                1 svar
                271 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg hnkm
                av hnkm
                 
                Arbetar...
                X