Lämplig propeller göstrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lämplig propeller göstrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lämplig propeller göstrolling

Hej
    Testade häromdagen trollingfunktionen på min Yamaha F60 (på en Buster LX) och kunde sänka varvtalet till 600rpm och ca 1,85knop. Jag vill kunna få ned farten till 1 knop. Är det vara broms typ drivankare som gäller? Tänkte annars på propeller med mindre stigning och diameter för att hålla låg fart och kanske högre varv för att spara på motorn.

Jag tror det blir svårt med propellerbyte och en knop om motorn samtidigt ska kunna jobba på rätt varvtal vid marsch- och maxfart. Ta omaket med hinkar/strutar...

Kommentera

Tänkte att det skulle bli en kompromiss och att marsch-/maxfart sänks och att man inte kan köra med full gas eftersom motorn kommer övervarva (övervarvningsskydd finns). Men kanske är det orealistiskt med propellerbyte utan att det påverkar övriga användningsområden för mycket...

Kommentera

Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
        Hej
        Testade häromdagen trollingfunktionen på min Yamaha F60 (på en Buster LX) och kunde sänka varvtalet till 600rpm och ca 1,85knop. Jag vill kunna få ned farten till 1 knop. Är det vara broms typ drivankare som gäller? Tänkte annars på propeller med mindre stigning och diameter för att hålla låg fart och kanske högre varv för att spara på motorn.
        Hej Richard;

Det finns trolling speed, running speed, attack speed och ramming speed....

1,2 - 1,3 knop är optimal trollingfart vid trolling efter Stor Gös och 2,2 -2,8 knop vid Lax- och Öringtrolling....

Hör med Kallhälls Marina om de har någon passande propeller till din Yamaha F60 och Buster LX för att få ner båten i trollingfart och samtidigt fungera vid planing... Alternativt får du köpa en Minn Kota elmotor....

Minn Kota elmotorn är nästan ljudlös, miljövänlig och betydligt billigare i drift än den bränslesnålaste bensinmotor. Elmotorn är dessutom en reservmotor om den stora motorn krånglar..http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm..

http://www.trumman.com/cordell/wally_stinger.htm
        Old Firehand
        Senast ändrad av Old Firehand; 2017-07-27, 18:15.

Kommentera

Kanske läge att testa propulse-prop? Dom kan man ändra stigning på har jag för mig.

Kommentera

Dubbla djupriggar å 6 paravaner borde lösa problemet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
              Kanske läge att testa propulse-prop? Dom kan man ändra stigning på har jag för mig.
              nej,nej....inget sånt skit....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman
                Det finns en uppsjö av trolling plates som är gjort för att kunna fälla ner vid behov.
                Här har du en variant.

Vill du inte fästa något i motorn, är det nog strump modell av drivankare som gäller.

Byt av prop. kommer göra dig missnojd både gällande varvtal och köregenskaper.
                Rätt intressant pryl Simon

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Richard;

Det finns trolling speed, running speed, attack speed och ramming speed....

1,2 - 1,3 knop är optimal trollingfart vid trolling efter Stor Gös och 2,2 -2,8 knop vid Lax- och Öringtrolling....

Hör med Kallhälls Marina om de har någon passande propeller till din Yamaha F60 och Buster LX för att få ner båten i trollingfart och samtidigt fungera vid planing... Alternativt får du köpa en Minn Kota elmotor....

http://www.trumman.com/cordell/wally_stinger.htm
                  Old Firehand
                  Tänkte testa running & gunning

Kommentera

Fäller ned ipiloten och anväder som broms. Sen använder den som roder, funkar även att låsa riktningen så den håller kursen om det inte blåser för mkt

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    442 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X