Göswobblers och trollingfarter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göswobblers och trollingfarter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Göswobblers och trollingfarter

    Nyfiken på era erfarenheter angående vilka farter era olika wobblers till gös funkar i.
    Här är mina erfarenheter/spekulationer:
    Mann's : misstänker att både 15+ och 20+ behöver lite fart. Har nog inte fått fisk på dessa under 1,4 knop.
    Nils Master invincible 15 cm: funkar i alla farter från 0,9-1,4 knop.
    Cotton Cordell Wally Diver CDS7: funkar i alla farter 0,9-1,4 knop.
    Bomber B25: som ovan.
    Bomber B16: misstänker att den behöver lite fart, har inte gett mig något.
    Smithwick ASSRB 1200 ( hoppas jag minns beteckningen rätt) : samma som B16
    Cabelas Walleye Runner: funkar iaf i 1,4 knop...
    Rapala Magnum plastsked: som Cabelas...
    Det var iaf några, men vad har du för erfarenheter? Jag kör bara i 0,9-1,4 knop.
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

  • #2
    Tillägg.
    Nils Master Invincible Shallow Runner 15 cm: den dyker inte alls i för låg fart. Har inte testat vad den behöver men bör vara minst 1,1 knop.
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
      Nyfiken på era erfarenheter angående vilka farter era olika wobblers till gös funkar i.
      Här är mina erfarenheter/spekulationer:
      Mann's : misstänker att både 15+ och 20+ behöver lite fart. Har nog inte fått fisk på dessa under 1,4 knop.
      Nils Master invincible 15 cm: funkar i alla farter från 0,9-1,4 knop.
      Cotton Cordell Wally Diver CDS7: funkar i alla farter 0,9-1,4 knop.
      Bomber B25: som ovan.
      Bomber B16: misstänker att den behöver lite fart, har inte gett mig något.
      Smithwick ASSRB 1200 ( hoppas jag minns beteckningen rätt) : samma som B16
      Cabelas Walleye Runner: funkar iaf i 1,4 knop...
      Rapala Magnum plastsked: som Cabelas...
      Det var iaf några, men vad har du för erfarenheter? Jag kör bara i 0,9-1,4 knop.
      Göswobblers och trollingfarter

      GÖSEN ÄR EN LÅNGSAM OCH KLUMPIG JÄGARE.
      I gösens mun hittar man många små griptänder spridda bland dubbla rader av stora, sylvassa huggtänder. Gösens sätt att jaga och hugga ett byte motiverar också användande av spöhållare. Gösen ligger inte i försåt och kastar sig inte över sitt byte som gäddan. Tvärtom är gösen både långsam och klumpig och har därför ett helt annat jaktsätt. Gösen simmar uthålligt och målmedvetet efter sitt byte tills den hinner ikapp det. Då försöker den gång på gång med försiktiga nafs svälja bytet bakifrån. Svarar man som trollingfiskare med ett hårt mothugg i fel ögonblick, då blir gösen skrämd och går ner i djupet. En spöhållare förblir oberörd och gör inget plötsligt mothugg på ett litet gösnafs eller en serie lätta stötar ”tap..tap.. tap” mot wobblern. Spöhållaren bryr sig inte om att gösen simmar i samma fart som wobblern och skjuter på den bakifrån. Men när gösen hugger på riktigt, då blir det tvärstopp tack vare spöhållaren!

      LÅNGSAM GÖSTROLLING ÄR OFTA RÄTT TAKTIK.
      Vid göstrolling gäller det alltid att snabbt hitta för dagen exakt rätt trollingfart. Det duger alltså inte att köra med 1,7 knop om gösen hugger bäst vid 1,1 knop. Man måste variera trollinghastigheten tills man funnit den fart som gösen hugger vid just idag och just nu!.Det är sällsynt att någon trollar för långsamt för att få storgösen att hugga! Alltför ofta är det tvärtom! En extra långsam trollingfart ger gösen längre tid att besluta sig för att ta betet. Genom att köra båten i sicksack eller S-formade banor får man sina wobbler att sakta ner och öka farten på ett naturligt, huggstimulerande sätt. Man kan också köra båten i stora åttor så att wobblerna tappar fart i innersvängarna och ökar fart i yttersvängarna. Många gånger hugger gösen när betena stannar upp och ibland är fartökningen i yttersvängarna dagens melodi.

      SIDOPARAVANER MÅNGDUBBLAR FÅNGSTRESULTATEN.
      Sidoparavaner (sideliners) är ett måste vid göstrolling. Dels fiskar man över mycket större ytor och dels skrämmer man inte gösen på samma sätt som när man kör direkt över gösen med båten. Den ytnära gösen skyggar för båten och simmar därför rakt ut mot betet bakom sidoparavanen. Bättre kan det inte bli! Offshores gula OR12 med röda, uppfällbara flaggor syns bra och sträcker otroligt bra som sidoparavaner både vid gädd-, gös- och laxtrolling när man vill ha lite extra horisontell spridning av betena. Gary Roach, Mr Walleyes röda sideliner samt Cannons Rover är andra sideliner som sträcker och fungerar bra. Undvik för långa linor bakom sidoparavanerna. För bäst fångstresultat och bra kontroll är 15 meter lagom linlängd. Längre linor ställer bara till problem och smågös som nappar blir svåra att se.

      Old Firehand
      www.trumman.com

      Kommentera


      • #4
        Man säger inte emot Mästaren när man befinner sig på min göskompetensnivå. Senast blev det bara hugg på paravanspöna. Dessutom envisades jag med att försöka hålla 1,2-1,3 knop trots att kompisen ville vi skulle öka. I fortsättningen börjar jag i det fartintervallet i den sjön såhär års.
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

        Kommentera


        • #5
          Måste ha varit en rackarns atletisk och pigg gös som ville ha min Lassewobbler i drygt tre knops fart

          http://35819.shop.textalk.se/sommarf...-vanerskracken
          Senast ändrad av Sälstryparn; 2017-07-30, 18:49.
          Spiggpimplare

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
            Måste ha varit en rackarns atletisk och pigg gös som ville ha min Lassewobbler i drygt tre knops fart

            http://35819.shop.textalk.se/sommarf...-vanerskracken
            Smågösar under 2,0 kilos vikt hugger liksom Gäddor vid högre farter...
            Större Gösar är betydligt långsammare....

            Old Firehand
            www.trumman.com

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
              Senast blev det bara hugg på paravanspöna.
              Samma här, har fått nästan 90% av fisken (gädda och gös) på paravan denna säsong. Det har varit olika färger och djup men farten har varit ganska likvärdig, c:a 1,4 knop. Jag släpper c:a 16-18m bakom paravanen.

              Kommentera


              • #8
                Strax efter leken i juni är dem mer aggressiva och hugger bäst i 1,3 till 1,7 knop för att senare på säsongen hugga bäst vid 1,0 till 1,3 knop.
                Större gös tar oftast i 1,0 till 1,1 knop har jag noterat.
                Nilsmasters,Halco samt Abu garcia killer optic går alla fint i de hastigheterna
                Min fiskeblogg:
                www.marcusfiske.blogspot.se

                Kommentera


                • #9
                  Måste säga, prova wobblern Hawg Boss Super Toad..Har funkat ruskigt bra i vårt gös vatten. Micke.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                  125 svar
                  19 720 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson  
                  Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                  3 svar
                  240 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg profilnamnet  
                  Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                  7 svar
                  548 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Classe69  
                  Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                  7 svar
                  215 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg tre S
                  av tre S
                   
                  Arbetar...
                  X