Trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trolling

    Hej!

    Jag har varit ute i sjön några gånger och har svårt att fiska effektivt. Problemet består av att sjön är mellan 4-13meter djupt och man kommer inte åt (till djupet) när man ska spinnfiska med drag eller wobbler lite längre ut, hur gör jag?

    Ett annat problem som uppstår när man ska fiska av strandområdena är att det snabbt blir djupt och går ner till 6-7 meters djup bara 15 meter ut från land. Hur löser jag detta problem?

    Är det trolling som gäller i mitt fall? Ska jag skaffa djupparavaner? Finns det något enkelt rigg för att kunna fiska/trolla djupt med deadbaits?

    Känns som jag behöver en bok i ämnet men tar gärna emot tips.

    MVH

  • #2
    Om du vill nå djupare med wobbler vid trolling kan du hänga på päronsänken i gummiband på linan. Det fungerar fint. Ögla i päronsnket i gummibandet och ögla på det 2m från wobblern. Päronsänken köper man billigt på biltema. Man lär sig ganska fort hur mycket sänke som ger ett visst ökat djupgående.
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

    Kommentera


    • #3
      Du får köpa såna programmerbara motordrivna djupriggar helt enkelt

      Kommentera


      • #4
        jag personligen hade trollat med paternoster tackel. antingen en högt flytande wobbler eller ett shallow riggat gummi.
        funkar bra för mig iaf

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
          Om du vill nå djupare med wobbler vid trolling kan du hänga på päronsänken i gummiband på linan. Det fungerar fint. Ögla i päronsnket i gummibandet och ögla på det 2m från wobblern. Päronsänken köper man billigt på biltema. Man lär sig ganska fort hur mycket sänke som ger ett visst ökat djupgående.
          PÄRONSÄNKE OCH GUMMISNODD VID TROLLING.

          Själv använder jag ofta päronsänke och gummisnodd vid trolling därför att Catrinesänken och spiralsänken ofta skadar linan.
          Ett bra sätt att fästa päronsänket vid trollinglinan är att använda en vanlig beige kontorsgummisnodd (1,5 x75 mm). För gummisnodden genom öglan på päronsänket. Trä sedan gummisnodden genom öglan på gummisnodden utanför päronsänket och dra åt så att det blir en snara. För sedan päronsänket med gummisnodden två varv runt linan och trä därefter päronsänket igenom öglan på gummisnodden igen. och dra försiktigt åt knuten. Där sitter päronsänket på trollinglinan utan att glida! Trär du sänket endast ett varv runt linan innan du drar åt knuten glider sänket garanterat ner till betet...

          Vid trolling efter Gös använder jag ofta kort lina mellan päronsänket och wobblern eller trollingdraget. Det brukar inte uppstå några problem med 1,5 - 2,0 meter lina mellan sänke och bete vid Göstrolling eftersom Gösen är en relativt lugn och långsam fisk som sprattlar först när den kommer in i båten.

          Vid trolling efter Lax och Öring har jag 8 - 10 meter lina mellan päronsänke och wobbler eller trollingdrag. Anledningen till detta är att både Lax och Öring ofta är mycket stridbara fiskar och jag vill därför kunna dra av gummisnodden i knuten med den snabba och starka laxen 8-10 meter bakom båten och de båda motorerna. Drillar jag själv laxen brukar jag hålla i spöt med sänket bredvid axeln på fiskekompisen så att han i lugn och ro kan dra av gummisnodden och stoppa päronsänket i fickan eller i plastburken bland de andra päronsänkena. Sedan kan jag fortsätta drillningen tills Laxen är färdig för håven.

          Med 30 grams päronsänke går betet 1,5 - 2,5 meter djupare.
          Med 50 grams päronsänke går betet 3,0 - 4,0 meter djupare.
          Med 70 grams päronsänke går betet 4,5 - 5,5 meter djupare.

          Ovanstående uppgifter kan variera 20 - 30 % beroende på lindiameter, linutsläpp och trollingfart.

          Go for the Big Ones!

          Old Firehand
          www.trumman.com

          Ps. Det finns ytterligare skäl till att ha 8-10 m mellan päronsänke och bete vid laxtrolling. Både Lax och Öring tillhör de skyggare fiskarterna. Ofta får du färre laxhugg ju närmare betet du har sänket. En annan fördel med att ha sänket långt framför betet är att fritt svävande växtdelar och annat skräp i vattnet brukar fastna på sänket i stället för att fastna på betet och blockera dess lockande gång. Ds.

          Kommentera


          • #6
            Går bra att spinnfiska ner mot 10-12m djup om.du använder vanliga shadjiggar och lite tyngre skalle på 25-30g. Så.länge det inte blåser för mycket i alla fall. Man behöver inte alltid heller fiska i direkt anslutning till botten. Ibland går fisken pelagiskt och då är det bättre att fiska närmare ytan eller i mellanvattnet.
            Instagram: mattiasandersson90

            Bara ett kast till...

            Kommentera


            • #7
              Jag hade provat med lite enkel Flötestrolling, då ställer du ju in exakt det djupet du vill fiska av, och sen driva lite sakta över området. Garanterat effektivt!

              Kommentera


              • #8
                Om du ska trolla på djupt vatten rekommenderar jag Cisco Kidd 1800. Går ner mot 6-7m vid trolling.
                Instagram: mattiasandersson90

                Bara ett kast till...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
                  Om du ska trolla på djupt vatten rekommenderar jag Cisco Kidd 1800. Går ner mot 6-7m vid trolling.
                  Hej Mattias EuroPike;

                  När LEF Sport & Marinprodukter AB var agent för Cisco Kid och Pradco testade vi hur djupt olika beten gick vid både kastfiske och trolling...

                  Vid 1, 7 knops fart och 30 meters 0,28 mm PowerPro som linutsläpp bakom båten går Cisco Kid 1800 max. 7,5 meter djupt .. Med grövre lina, lägre fart eller kortare linutsläpp minskar det maximala trollingdjupet..

                  Den djupgående Bomber BSW26A går på 8,5 meters djup med samma lindiameter, linlängd och trollingfart.

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

                  www.trumman.com

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                  125 svar
                  19 733 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lsjonsson  
                  Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                  3 svar
                  242 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg profilnamnet  
                  Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                  7 svar
                  551 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Classe69  
                  Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                  7 svar
                  219 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg tre S
                  av tre S
                   
                  Arbetar...
                  X