Beten till Göstrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beten till Göstrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Beten till Göstrolling

Tjenare ska trolla mycket gös nu i sommar och undrar vilka beten som är bra?
    Vi trollar mitt på sjön och där är det bara 5 meter djupt.
    Vi har fått ganska dåligt resultat när vi fiskat gös, max en per tur, men då har vi fiskat på dagen.
    Är nattfiske bättre tror ni?
    Sjörekordet ligger förövrigt på strax över 6 kg.

Ursprungligen postat av JerkHunter
    Tjenare ska trolla mycket gös nu i sommar och undrar vilka beten som är bra?
    Vi trollar mitt på sjön och där är det bara 5 meter djupt.
    Vi har fått ganska dåligt resultat när vi fiskat gös, max en per tur, men då har vi fiskat på dagen.
    Är nattfiske bättre tror ni?
    Sjörekordet ligger förövrigt på strax över 6 kg.
    Hej JerkHunter;

Att fiska gös är som att lägga pussel. Bra gösbeten kan variera från sjö till sjö. Är sjön bara fem meter djup kan trolling med 4-5 wobbler som går på olika djup vara effektivt. Välj gärna två grundgående wobbler som går på 1,0 - 1.5 m djup och två som går på 3,5 - 4 m djup. Fiska med dessa fyra wobbler med 12-20 m linlängder och låt den femte wobblern få gå på 25-35 m linlängd bakom båten. Bra gösfärger är ofta gul, grön/gul, orange, orange/guld, röd/vit, blå/silver och ljusblå/vit. Små wobbler på 8-12 cm fångar alltid gös. Stora wobbler på 15-25 cm fångar oftast stor gös. Fångstgivande göstrollingfart är 1,2-1,7 knop sommartid. Eftermiddagsfiske och kvällsfiske brukar antalsmässigt ge bättre fångster än nattfiske.
    Go for them!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
      Hej JerkHunter;

Att fiska gös är som att lägga pussel. Bra gösbeten kan variera från sjö till sjö. Är sjön bara fem meter djup kan trolling med 4-5 wobbler som går på olika djup vara effektivt. Välj gärna två grundgående wobbler som går på 1,0 - 1.5 m djup och två som går på 3,5 - 4 m djup. Fiska med dessa fyra wobbler med 12-20 m linlängder och låt den femte wobblern få gå på 25-35 m linlängd bakom båten. Bra gösfärger är ofta gul, grön/gul, orange, orange/guld, röd/vit, blå/silver och ljusblå/vit. Små wobbler på 8-12 cm fångar alltid gös. Stora wobbler på 15-25 cm fångar oftast stor gös. Fångstgivande göstrollingfart är 1,2-1,7 knop sommartid. Eftermiddagsfiske och kvällsfiske brukar antalsmässigt ge bättre fångster än nattfiske.
      Go for them!
      Jag håller med ovanstående inlägg. Dock skulle jag satsa på dessa:

Rapala orginal 18cm, blå/silver
      Bomber A15 SAL39
      Cotton cordell walley diver 221
      Cisco kid 600 flourröd
      Bomber A25 Firetiger

Detta är en uppsättning som täcker de flösta djupen du fiskar på samt olika färger. Här har du en blandning av stora samt små wobbler för både stor/lite fisk. SKITFISKE på dig

Kommentera

Tjenare, tack för tipsen men jag har bara möjlighet att köra med tre spön..
        Det finns en liten sträcka som har ett djup kring 9 meter är det bättre att köra där tror ni?

Kommentera

Det finns en liten sträcka som har ett djup kring 9 meter är det bättre att köra där tror ni?
          Det är alltid svårt att veta men du får välll prova dig fram
          Där skulle jag hänga på en lil'ernie eller en baby depthraider.

Skitfiske på dig

Kommentera

bara att testa sig fram. testa det nya betet från cwc, buster deep. har inte testat det själv men kompisar har fångat mycket på det.

Kommentera

Det tycker jag... Försök att lokalisera vart kanten från 5-9 m går.

Har tagit en del gös på Westins jätte. Den brukar åka fram när jag inte fått något på de mer "traditionella" gös wobblerna. Min idé är att får jag ingen gös kan jag alltid ta en stor gädda. Då händer det att en och annan gös väljer denna "dildo".

Annars är mina favoriter Strike Pro Buster deep, både +4 och +6. Blå rygg, silversida och röd under brukar fungera bäst. Beror iof lite på sjön. Du får prova dig fram. En annan göskiller är Storm wiggle wart.

Kommentera

Tackla iaf ett spö med en REFLEX Silver / Blå.

Sedan är wobblerna Judas & Nilsmaster bra.

Kommentera

Spinnaren reflex?
                  Har bara fått borre på den..

Kommentera

JerkHunter;
                    Om du bara har möjlighet att trolla med tre spön kan du ha två spön rakt ut från båtsidorna med wobblerna på samma korta avstånd från aktern och med det tredje spöt med den sista wobblern 15-20 meter bakom de båda andra wobblerna. Om gösen hugger och missar eller ratar de två första wobblerna finns det tredje spöt med en extra "lockelse" strax bakom.
                    Försök att trolla av eller jigga utmed branterna ner till 9-metersdjupet om du fiskar mitt på dagen. När solen står lägre kommer gösen högre upp närmare ytan. Speciellt vid eller efter solnedgången går gösen gärna ytligare. Djurplankton följer ljuset och söker sig mot ytskiktet när solen gått ner. Småfisk, som livnär sig på plankten, följer efter och börjar "beta" plankton nära ytan. Grov abborre, gös och annan rovfisk som lever av småfisk följer efter för att jaga ytligt stimmande och sprättande småfisk.
                    Go for them!
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    424 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X