JerkHunter;
Personligen har jag fiskat gös sedan mitten av 1950-talet. Vissa beten går igen år efter år och vissa försvinner. Här har du några av mina egna favoriter under de senaste 25 åren.
Några grundgående Bomber wobbler som går på 1,5-2,0 m djup som fångat otroligt många gösar vid vårt gösfiske runt Mörkö i Trosaskärgården och på Norra Björkfjärden samt Ekoln i Mälaren under senare år är Bomber 15A-215 (helt i guld), 15A-CC5 (saffransgul rygg med vita sidor och buk), 15A-CC7 (silvergrå sidor med fluororange buk), 15A-GLO2 (gul rygg, självlysande sidor och fluororange buk), 15A-MOCH (fluorgul rygg och buk, silversidor och orange huvud), 15A-PBCR (gul och orange rygg, pärlvita sidor med silverrevben, 15A-PLO (ljusblå rygg och vita sidor), 15A-PYRG (blekgul rygg, vita sidor med längsgående silverprickar och röda gälstrålar).
Bra göswobbler som går på 2,5 -4,5 m djup är Bomber 7A, 8A och 24A i motsvarande färger som på 15A.
Andra grymt gösfångande wobbler som går på 4,0 - 6,0 m djup och även djupare är Bomber 25A, Cordell CD6 och CD7 Wally Diver, Cordell CD9 Deep Red Fin, Manns 20+ och 30+, Rapala Magnum CD13 och CD18, Rebel Fastrac FTJ20 och FTJ30, Smithwick ASSRB-1200, ASSRD-1200 och ASSRD-1200 Flash Deep Suspending och Flash Super Rogue i diverse gula, grön/gula, orange och blåsilvriga färger. Många av färgkoderna hittar du på www.trumman.com och flertalet av dessa wobbler finns att köpa hos välsorterade butiker. Lundgrens i gamla stan och Sportfiskeboden i Täby brukar vara mycket välsorterade.
Nu är det göstid!
Old Firehand
JERKHUNTER, japp jag men ar spinnaren Reflex är väldigt effektiv för gös vid trolling / Dragrodd.
Ofta när vi varit ute på insjöar och kört dragrodd har den varit det enda alternativet för att få bra med fisk.
Fiskar i en liknande sjö, där är det enbart skymmningsfisket som ger utdelning under sommaren. Försöka ta gös där före klockan 20 på kvällen är meningslöst. Ett tips är att köra mer och mer ytgående beten desto senare på kvällen du fiskar.Wobblers som funkar bäst för mig är westin (tidig kväll) ,bomber och rapala huskey funkar alldeles utmärkt senare på kvällen när gösen jagar ytligt. Färger som är bäst varierar med vädret guldfärgat har tex funkat fint vid solsken. Skrikiga färger tycker jag funkar bäst allround. Skitfiske
Kommentera