Teknik för dragrodd? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Teknik för dragrodd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Stora beten är mitt tips, de syns och hörs långt. Djup beror på betesfisken, dvs var de står. I en klar sjö kan man ofta köra grundare för gäddan ser betet även en god bit nerifrån. Kör säg 2-5-7 meter och försök hitta melodin för dagen. Fart 1-2,5 knop beroende på vattentemperatur, riktigt kallt vatten kan kräva ännu lägre fart där få artificiella jobbar effektivt och då kör vissa med live/deadbait som har lukt/rörelse/lukt... (Jag orkar inte...)

    Rodd är bra om man har åror, ger betet en varierad fart men att ha linan i munnen när det finns spöhållare och slirbromsar låter 50-tal! Jag är varken ung eller gammal men den tekniken, om än känd är lite gammal och borde ha försvunnit med 60-talets inträde när linvindorna började göra sorti...
    Senast ändrad av anteman; 2018-11-10, 23:52.

    Kommentera


    • #12
      Jag har vid åfiske och bonnatrolling haft mycket framgång med gummibeten, pig shad Jr med jigg skalle på 10g och en enkel stinger i ryggen. Där jag fiskat har det vart ca 2,5-4m.

      Kommentera


      • #13
        Då finns det egentligen ingenting om hindrar mig från att använda sidoparavaner tillsammans med åror. I en hel vatten är trolling förbjudet men inte dragrodd.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
          Lånar denna tråd lite. Jag har upptäckt dragrodd som en simpel och anspråkslös metod som kräver väldigt lite. Jag har testat lite men inte fått något. Undrar vilka drag som är speciellt bra till det här fisket. Djupet är mellan 6-13 meter.

          Spontant tänker jag att jiggar med en skalle på 20-30 gram måste vara bra och mörrumspinnare. Eller ska jag köra med flytande trollingvobblers?

          Mörrumspinnare, eller spinnare i allmänhet, är ingen höjdare att köra med. Väldigt svårt att hålla skeden igång när du ror. Vissa drag är ju heta när de stannar till lite men spinnare tillhör inte dem.
          Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
            Då finns det egentligen ingenting om hindrar mig från att använda sidoparavaner tillsammans med åror. I en hel vatten är trolling förbjudet men inte dragrodd.
            Frågan är om inte dragrodd klassas under trolling i ditt vatten? Kolla med fiskevårds föreningen som håller i sjön. Där brukar man få rätt svar!

            vad gäller dragrod så finns det väl inga sätt som är fel igentligen.
            Går ju lösa spö problemen med massa bra idéer bara man är lite påhittig. Tving, stövlar,
            portabla spöhållare, finns massa olika! Gummi fastband. Mm men hålla i spöt när man ror är krångligt!

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
            125 svar
            19 721 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg lsjonsson  
            Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
            3 svar
            241 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg profilnamnet  
            Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
            7 svar
            549 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Classe69  
            Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
            7 svar
            215 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg tre S
            av tre S
             
            Arbetar...
            X