Öringtrolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öringtrolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Öringtrolling?

Jag bor precis jämte en stor klarvattensjö i V-götland som har mycket stor öring. Dety djupaste stället i sjön är 30m, medel på kanske 10 m. Hur ska jag göra för att fånga de stora öringarna, vad ska jag fånga dom på och vilken fart ska man hålla???????
    Alla tips hjälper, har nämligen inte så jättestor kunskap vad gäller trolling efter öring...
    Senast ändrad av Alwe; 2006-08-24, 13:44.

Ursprungligen postat av Alwe
    Jag bor precis jämte en stor klarvattensjö i V-götland som har mycket stor öring. Dety djupaste stället i sjön är 30m, medel på kanske 10 m. Hur ska jag göra för att fånga de stora öringarna, vad ska jag fånga dom på och vilken fart ska man hålla???????
    Alla tips hjälper, har nämligen inte så jättestor kunskap vad gäller trolling efter öring...
    Beror på vad du har tänkt dej att använda för utrustning och hur mycket pengar du vill lägga. Antar att du redan äger en båt.

Viktigt att införskaffa.
    Ekolod för att se djupet.
    Gps. För att få exakt klarhet i vilken fart du håller, samt för att kunna lägga in huggpositioner. Glöm knopmätarn som finns till ekolodet. En sån visar sällan exakt. Visar tex fel i strömmar samt i blåst.

Djupriggar
    Mast- Pulkor.

Alternativt yellowbird (spöparavaner)

Bomber 15 A och tomic 4" är säkra kort på höstöringen.

Kommentera

Eller så kan du helt enkelt köra på den billiga nötvarianten, stick ut vid 8-9 på kvällen släng på ett par mindre rappala wobbler, når djup runt 2 - 3 meter.

Håll en ganska hög hastighet säg halvfart på en 4 hk motor, vet ej exakta knopen men kanske mellan 2,5 - 4 knop. Vi har kört denna metod kvällar och nätter på klarare sjöar, vi brukar ligga på djup mellan 4 - 8 meter, fångsterna har varit fisk mellan några hekto till 2 kilo, Men har även haft ett par rejäla bitar på.

men ska du söka öring på +4 kilo så kanske det behövs djuprigg osv osv är ingen expert.

Kommentera

En budgetvariant är att du kör med typ två spön och försöker höra dig för var det tagits öring tidigare (på nät kanske?) och börjar leta där. När vattnet är kallt brukar öringarna inte dra sig för att gå nära ytan så då har du en ärlig chans även utan djuprigg. Men räkna med att lägga ner många timmar innan du har en öring i båten...

Kommentera

Tack Gustafsson!

Jag går på gymn. och hasr inte råd med för mycket, så din metod kunde ju vara något! Kunde du specificera vilka wobblers ni kör på vore det bra! Går det inte lika bra på morgonen???
          Tack!

Kommentera

Norden!

Hu djupt går öringen nu? Hur djupt kommer den gå nu framåt höst? Går den grundare eller djupare än nu? Hur många meter? Går de olika djupt beroende på om det är morgon, kväll, natt eller dag!

Tackar så mycket!

Kommentera

Tack Gustafsson!
              Jag går på gymn. och hasr inte råd med för mycket, så din metod kunde ju vara något! Kunde du specificera vilka wobblers ni kör på vore det bra! Går det inte lika bra på morgonen???
              Tack!

Morgonen funkar säkert men kvällar och nätter är helt klart bäst. Vi kör Orange / gula rappala på 4 - 8 cm.
              Svartvita rappala den lite långsmala varianten är väl kanske 5 - 7 cm vet ej riktigt längden.
              Sedan äre bara köra längs kanterna på sjön i ganska hög hastighet kommer garanterat ge dig många öringar.

Lycka till.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alwe
                Hu djupt går öringen nu? Hur djupt kommer den gå nu framåt höst? Går den grundare eller djupare än nu? Hur många meter? Går de olika djupt beroende på om det är morgon, kväll, natt eller dag!

Tackar så mycket!
                Lite svårt att säga.. Öringen gillar inte för varmt vatten och är därför oftast inte sugen på att gå ytnära på sommaren. Fast bara för att vattnet är kallt är det ingen garanti att öringen finns i ytan, men chansen är större. Precis som Gutavsson skrev så är strandnära ett bra tips (om det inte finns allt för mycket gädda i sjön). Nu på hösten kan man ofta hitta öringen strandnära när den börjar röra sig mot sina lekbäckar. Oragne/guld Rapala är bra. Bomber 14 A och 15 A är inte dumma de heller. Gärna i färgen guld/svart eller RT. Hittar du ett säkert ställe där de går grunt så kan du även testa med fluga, är svinkul

Kommentera

Är det bara att köra nära land runt hela sjön? Ska man åka runt öar också? Är det bra i grunda vikar eller ska det sluttta brant från land?
                  Tack för all hjälp!

Kommentera

När du fått en så kör vidare i samma område, leta liknande platser i sjön osv. Det är ungefär så att 95% av fisken står i 5% av sjön...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                    5 svar
                    793 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RK99
                    av RK99

Arbetar...