Vilket är er bästa göswobbler vid trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket är er bästa göswobbler vid trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

fick precis hem några ck. Dom här har varit med länge ser det ut som. Känner inte igen färgvarianten. Blir nog att lämna på lack, men den rödvita funkar ju alltid! Dom är riktigt läckra den stora varianten 18 alltså!!
    Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80 Visa inlägg
      fick precis hem några ck. Dom här har varit med länge ser det ut som. Känner inte igen färgvarianten. Blir nog att lämna på lack, men den rödvita funkar ju alltid! Dom är riktigt läckra den stora varianten 18 alltså!!
      Hej JoJon 80; De gamla, förnäma Cisco Kid-färgerna du visar på bild tillverkades av Art Wallstein, Cisco Kid Tackle, Boca Raton i Florida redan på 1950-talet. Några av mina allra bästa gäddwobbler från den tiden var Cisco Kid 600 i färgerna CK613, CK618, CK619, CK621 och CK625. Allt jag berättar om den tidens monstergäddfiske på Cisco Kid 600 väcker bara avund och ses som skryt. Därför hoppar jag över detta. Numera tillverkas Cisco Kid av www.suick.com och där kan du se flertalet av dagens Cisco Kid-färger. Förra årets hetaste färger var G5, G7 och 09 både i Cisco Kid 600 och 1800.
      Go for the Monster Pikes and Walleyes!
      Old Firehand
      Senast ändrad av Old Firehand; 2007-04-04, 11:57.

Kommentera

Westins jätte i normal storlek (någon liten har jag aldrig testat till gös). Nedslipad sked vid ytligt fiske.

Cotton Cordell Deep Red Fin med limmad sked. Annars får man upp bara skeden lite för ofta när stora gösar knakar på. Med limmad sked händer det bara ibland.

+ några andra som jag inte kommer på namnen på.
        "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Limnos, ja skeden på Cotten Deep Red Fin skulle behövas ett gäng lim. Eller en helgjuten konstruktion typ Bomber skulle göra susen till tusen. En sån toppen vobbler behöver en gjutform för helheten. Men limmar man bara lite så blir den ju bra ändå.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jo Elanen och Limnos, Red Fin är lite vek i sin konstruktion, var det bättre på dom tidigare modellerna måntro?
            Ingen som nämner gamla trotjänaren Hi-Lo, verkar vara ett favvobete hon småländska gösgurus, tror jag ska damma av mina gamla 40 grammara inför sommarens fiske.
            Storms Deep thunder är underskattade, fiskade absolut bäst under juli augusti när det var som varmast. Speciellt den utgående färgen vit med fluoröd rygg. Hittar ni den i reabingen så KÖP!

Kommentera

mann´s stretch
              eller de där billghets wobblerna Kinetic .. (de får man justera lite)
              kör inte på nått annat... fått fett mycket gös.

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
                Westins jätte i normal storlek (någon liten har jag aldrig testat till gös). Nedslipad sked vid ytligt fiske.

Cotton Cordell Deep Red Fin med limmad sked. Annars får man upp bara skeden lite för ofta när stora gösar knakar på. Med limmad sked händer det bara ibland.

+ några andra som jag inte kommer på namnen på.
                Hej Lim-Nos; Alltför många gånger har det hänt mig att jag bara fått skruvöglan i nosen kvar på Westins Jätte efter mothugget! Det har hänt några gånger vid gösfiske och mycket ofta vid gäddfiske! Nere i Trosaskärgården runt Mörkö, Askö och Fifång gick många gäddor "Lost Monsters" omkring med en Westins Jätte utan nosögla i käften efter vårt fiske. Vi fick förstärka nosöglan och de andra skruvöglorna med en bygelmonterad, genomgående rostfri cykeleker för att få behålla några av våra, gamla beprövade Westins Jättar. Förlåt oss däruppe i din himmel, Ingvar Westin!

Det är bra att du tipsar om att limma fast Nos-Skeden på Cordell CD9 Deep Red Fin. Egentligen borde nos- eller hakskedar vara fastlimmade ordentligt eller ingjutna i själva wobblerformen vid tillverkningen av alla wobbler som på Bombers samtliga modeller. Flera modeller av olika wobblerfabrikat som Cotton Cordell CD6 Wally Diver och CD7 Wally Diver Magnum samt Rebel Spoonbill D22, DJ30S och D30S har fastskruvade skedar. Min egen Cordellfavorit CS8 Suspending Wally Minnow har däremot ingjuten sked liksom alla Smithwicks göswobbler inklusive min superfavorit Smithwick ASSRD-1200F Flash Super Rogue. Kanske något för dig att fresta storgösen med i sommar?
                Go for the Monster Walleys!
                Old Firehand

Kommentera

Bara du och Herr Folkesson har kallat mig Lim-nos. Måste vara något giftigt i stora gäddor. Eller så är storgäddfiskare i allmänhet dåliga på grekiska.

Saltvatten och Westinare gick inte bra ihop lärde man sig snabbt. Alla öglor fick lov att tätas med epoxy så att inget saltvatten trängde in. Jag lyckades inte missa någon gädda på det, men kasserade relativt många efter ett år eller så - när öglorna började bli lösa. Ibland byttes öglorna ut mot grova skruvöglor som även limmades (då kunde man dessutom ta bort den förhatliga mittenkroken och flytta bak det främre fästet - och därmed slapp många gäddor få en av krokarna i ögat). Även Zalt var (är?) kassa. Öglorna sitter i en bisarrt mesig plastknopp. Min ömme far fick upp en halv hi-lo efter en kvarts fight på grundet i Järnafjärden ca 86-88 också, så den höll inte heller måttet. Har kvar hi-lo huvudet som något slags minne. Cardinal-77an blev aldrig sig lik efter det. Men minst tålig är nog den ej djupgående Cordellen (som även den är bra till gös). Skeden lossnar bara en gös tittar på den.

Ush vilken materialsport - tacka vet jag det simpla metet.
                  "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

håller med om att Storms Deep Thunder är riktigt bra Göswobbler. En annan underskattad göstrollare är Rapalas Super Shad Rap abborrfärg. Hepp va feta de var...
                    Brottar fett...

Kommentera

Jesse http://www.opm.fi/showpage.asp?id=4992

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      443 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X