Trolling efter Helleflundra - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling efter Helleflundra

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nils, det är förbjudet med levande bete i norge (har jag för mig).

Flodström, var i norge håller du till med ditt fiske?
    Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
      Nils, det är förbjudet med levande bete i norge (har jag för mig).

Flodström, var i norge håller du till med ditt fiske?
      Ja levande bete er förbjudet.

Ola, Jag håller till i Hordaland, närmare bestämt ca 4 min gångtid där 2 rekord Häller har tagits. Platsen jag bor på heter Sunde och ligger lite söder över i "Kvinnherad" kommun. Här finns ett eldorado av fiskemöjligheter som jag varit jävligt dålig till å utnyttja, men det skall bli ändring på det från nu av då vi har investerat i en bättre, 23-fots båt.

det är bara ca 15-20 min. gångtid med båten till värdsrekordplattser i Bømlafjorden (söder om Bømlo) som du kan läsa om här:

Långa på upp mot 36-40 kg kan vara møjligt att ta här, också värdsrekord på Hälleflundre, och mycket annat.
      Nä, nu börjar låta som en researrangör och nu väntar jag bara att få hem en hel del nya betestackel (B2 Squid) och jiggar (storm).
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Har en reklamtidning där det står en gnutta om just det fisket du frågar efter. Tog en bild på sidan så du kan få läsa. Bilden blev stor och kanske inte av bästa kvalitet men det går nog att se vad det står iaf, så håll till godo! Det är stycket nere till vänster.

mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Fartlek Visa inlägg
          Har en reklamtidning där det står en gnutta om just det fisket du frågar efter. Tog en bild på sidan så du kan få läsa. Bilden blev stor och kanske inte av bästa kvalitet men det går nog att se vad det står iaf, så håll till godo! Det är stycket nere till vänster.

mvh

http://img116.imageshack.us/img116/4314/img1145pz8.jpg
          Fartlek, tack för det intressanta inlägget. Ok, då har jag fått ytterligare några små tips på hur man skall/bör trolla efter Hälle. V-21 också, hmmm, det är mitten till slutet av Maj det. Också bra att veta. Rapala magnum har jag en del av också så då är det bara att rigga fram i vår, he he he . mvh
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Hej,

Vi har trollat ett par säsonger utanför vannöja, det har vart sjukt kul och rätt givande. Vi har kört med Rappala magnum och Swim whiz(8"). Har även försökt med lite "live bait" lr vad det nu kan tänkas heta, dvs kört me halvkilos sej efter, men det va sjukt svårt att få till. Blev mest trassel. Tror man måste tackla på nåt lite mer avancerat sätt än vi gjort.

Det kan vara ganska tradigt/stört omöjligt att få till effektiv trolling ute på grunden då det är så mycke torsk och sej. För att undvika detta har vi kört på de stora platåerna och på sluttningarna. Har legat på 25 meters djup och haft beten 5-10 meter ovanför botten.

Ett bra tips som vi inte tänkte på från början (alla är dum i huvet nån gång ) är att ha en stadig tafs, vi har typ gjort 1 meters 1mm nylontafsar, som har fungerat bra.

Har även hört om folk som fått flundror på 10m djup, men vi har upplevt att det är så mycket skit(växter) i vattnet på de djupen så det inte blir nåt vidare.

Har även upplevt att vissa punkter är bättre än andra, så det kan va värt att notera var man får hugget, för att återkomma dit senare. Det har visat sig va förvånansvärt effektivt för oss.

Lycka till
            När drar vi?

Kommentera

Häftig fisk onekligen, tvinnar den mycket i vattnet, räcker ett par kullagerlekanden?
              Jo, levande betesfisk är förbjudet i Noreg.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Menar du om trolling med 'live bait' gör att betet spinner - isf ja det va det som va struligt. Men asså vi hade ba tacklat upp det och satt på ett kullager lekan, betet hade öppen mun och blev säkert lite böjd av tacklet. Som jag förstått det skall man typ "sy" ihop munnen och försöka få betet helt rakt, kanke me en bit pianotråd eller nåt? Sen gärna tynga ned det i buken. Det var inte direkt så vi hade tacklat.

Jag hade en annan ide att man skulle sätta en platta som tog upp rotation mellan tafsen och lekanen, men jag har inte testat och inte riktigt fått nåt gehör för den iden. Har för mig jag la upp nån ritning här.
                Jag tror på den här iden med styrfena, om man ba kunde lista ut hur fan man skall tillverka en

Vi har kört med Berkleys kullagerlekan tror jag det är.

Själva flundran spinner inte mycket, eller nåt alls för den delen.

Och ja levande bete är förbjudet, däremot inte dött

Det sjukaste är att vi hade två hugg på sejen vi trollade med så det måste absolut gå, sen var det säkert torsk som va på och nafsade men ändå.
                När drar vi?

Kommentera

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
                  Menar du om trolling med 'live bait' gör att betet spinner - isf ja det va det som va struligt. Men asså vi hade ba tacklat upp det och satt på ett kullager lekan, betet hade öppen mun och blev säkert lite böjd av tacklet. Som jag förstått det skall man typ "sy" ihop munnen och försöka få betet helt rakt, kanke me en bit pianotråd eller nåt? Sen gärna tynga ned det i buken. Det var inte direkt så vi hade tacklat.

Jag hade en annan ide att man skulle sätta en platta som tog upp rotation mellan tafsen och lekanen, men jag har inte testat och inte riktigt fått nåt gehör för den iden. Har för mig jag la upp nån ritning här.
                  Jag tror på den här iden med styrfena, om man ba kunde lista ut hur fan man skall tillverka en

Vi har kört med Berkleys kullagerlekan tror jag det är.

Själva flundran spinner inte mycket, eller nåt alls för den delen.

Och ja levande bete är förbjudet, däremot inte dött

Det sjukaste är att vi hade två hugg på sejen vi trollade med så det måste absolut gå, sen var det säkert torsk som va på och nafsade men ändå.
                  Tack för linken. Det är nog så att jag är inte mer erfaren än du. Här på Vestlandet i Norge så använder dom flesta havsfiskarna beten typ naturligt (inte levande, men dock oftast med hela fiskar). tror inte att fiske med type rappala magnum, bomber och den typ av fiske riktigt hat slått igenom här. Mest p.g.a. att få har testat med trolling-metoden. Inte heller tror jag det är så vanligt med Jigg-fiske som t.ex. med Storm Swim Shads. Här finns mycket att göra, jag lovar. mvh Flodström
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                  9 svar
                  419 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg brollann  
                  Arbetar...
                  X