Det där med fart. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det där med fart.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Det där med fart.

    Har alltid läst max 1.5 knop för abborre. Även i beck filmerna tar dom upp att abborren är vår långsammaste fisk med sina 3km per timme.
    Dom sista kartläggningspassen har det varit trögt med napp (mat med hem). Brukar försöka ligga på en fart runt 1.5 knop mest för att kunna köra så länge som möjligt etc

    Sista passet tänkte jag verkligen försöka tömma batteriet. Se vad det går för. Så jag drog upp till en 2.0-2-2 knop. Och då fick jag abborren. Flera stycken. För många att säga det var slumpen eller att man passerade precis framför näsan. Dom satt dessutom bra. Annars tycker jag dom sitter dåligt. Har ofta napp som lossnar halvvägs in.

    Förklara för mig varför det blev rätt?

  • #2
    Skulle tippa på att du hittat en hastighet som utlöser reaktionshugg. Eller så är det helt enkelt så att när du kör sakta får aborren för mycke tid på sig att syna bluffen.
    Lite högre fart när betet passaerar inom hör / synhåll för fisken gör att dom får bestämma sug direkt. Hugga bytet eller låta bli.

    Kommentera


    • #3
      Har knappast trollat abborre men 1,5 knop låter mer som min gösfart, borren känns lite piggare och att den maxar 3km/h låter mkt lågt, 3 knop kanske? Jag skulle pröva 2-2,5 knop nu på sommaren å nu såg jag denna https://www.miekofishing.se/blog/tro...er-abborre-n16

      Kommentera


      • #4
        Att med vobbler på släp gasa på som en båttjuv i sund och bland grynnor är en kanon metod för borre.
        Har beprövat denna metod med gott resultat sedan slutet av -90 någonting då jag läste en artikel av Mikael Engström om detta.

        Själv har jag endast testat med bensinare som rör om rejält i vattnet och skapar bubblor som abborrarna lockas fram till i tron att det är fiskstim. När dom sen ser din wobbler i hyperfart likt en flyende betesfisk så smäller det till av bara fan.

        ​​​​​
        ​​​​​​

        Kommentera


        • #5
          Jag är mest van att man ror båten. Det här med motor är lite lyx och nytt för mig. Tredje sommaren. När man ror då man spöet som riktlinje, när den gungar är man i rätt fart.
          Och jag är så tvärsäker på att jag läst abborre 1.5 knop, gädda 1.8 knop och öring 3.0 knop. Därför är jag också lite rädd att köra för snabbt. Tackar inte nej till en fin matgädda. Men oftast blir dom för stora när man kommer på lite djupare vatten. Med öringen har jag som vana från vintern i den sjön att dom förstör allt dom biter på. Blir lite som att sätta wobblern i ett skruvstäd frivilligt.
          Jag blev mest så paff. Det var så inbankat i skallen på mig att ej för fort för abborren. Särskilt då jag ser dom står nere på 7 meter och mina wobbler går 2-3 meter under ytan. Hur hinner dom upp.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
            Att med vobbler på släp gasa på som en båttjuv i sund och bland grynnor är en kanon metod för borre.
            Har beprövat denna metod med gott resultat sedan slutet av -90 någonting då jag läste en artikel av Mikael Engström om detta.

            Själv har jag endast testat med bensinare som rör om rejält i vattnet och skapar bubblor som abborrarna lockas fram till i tron att det är fiskstim. När dom sen ser din wobbler i hyperfart likt en flyende betesfisk så smäller det till av bara fan.

            ​​​​​
            ​​​​​​
            Jag kom också att tänka på detta när jag läste första inlägget. Minns inte riktigt farten men tror det var 5 knop som gällde och det var rapala countdown 7 cm som klarade de höga farterna bäst utan att kantra?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av clarke4
              BTG is a clothing company. we are make stylish streetwear jackets and streetwear hoodies. We believe that fashion should be reachable to each and every individual, At BTG, our aim is to make our customers feel comfortable as well as fashionable. We also make best quality ptoduct just like birthday party shirts, black hoodie men, tie dye polo hoodie, cream hoodie mens etc. our company also make their women clothes just like long sweatshirts for women,womens sweatshirt with pockets, black sweatshirt for women etc .
              Men förfan lägg ner med spaminläggen
              Min fiskeblogg:
              www.marcusfiske.blogspot.se

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
                Har alltid läst max 1.5 knop för abborre. Även i beck filmerna tar dom upp att abborren är vår långsammaste fisk med sina 3km per timme.
                Dom sista kartläggningspassen har det varit trögt med napp (mat med hem). Brukar försöka ligga på en fart runt 1.5 knop mest för att kunna köra så länge som möjligt etc

                Sista passet tänkte jag verkligen försöka tömma batteriet. Se vad det går för. Så jag drog upp till en 2.0-2-2 knop. Och då fick jag abborren. Flera stycken. För många att säga det var slumpen eller att man passerade precis framför näsan. Dom satt dessutom bra. Annars tycker jag dom sitter dåligt. Har ofta napp som lossnar halvvägs in.

                Förklara för mig varför det blev rätt?
                Jigfiske med små jiggar runt grynnor och utanför lovartstränder brukar ge bra fiske i sommarvarmt vatten...

                Nu hoppar vi från 1960-talet ända fram till den 28/5, Kristi Himmelfärdsdag, 1987. Det är soligt, men en kylig (+3 - +5 gr.C) nordostlig bris på 6-8 m/sek. får oss att behålla jackorna på. Ytvattentemperaturen är +8 gr C och vattenståndet är - 4 dm. Pär Lindberg och jag jiggfiskar gös med vita och gula 11 grams Bass Buster Beetle Spin och Mr Twister med Colorado- jigspinnare på Västerfjärden i Furusund. Fångstplatserna är Dubbelgrynnan, 2,2-metersgrynnan, 3,7-metersgrynnan och Gössadeln. Jag har mitt högupplösta LOWRANCE X-15M skrivande ekolod monterat på styrpulpeten på min specialbyggda Flipper gäddracer. På X-15-skärmen kan man tveklöst urskilja gösar som står nere på botten och trycker några decimeter ifrån varandra! Pär sitter i den främre svängbara fåtöljen och myser. Jag visar Pär "två bågar" som står ända nere på botten några meter utanför 2,2:an. "Det är två gösar", berättar jag, "men de hugger inte så länge som det bara är två eller en gös". Vi drar vidare till Dubbelgrynnan och där kan vi se fem, nej sju bågar som står på botten och trycker några meter väster om 1,8-toppen på Dubbelgrynnan. "Jag har en, jag har en", skriker Pär. Efter avslutat jigfiske på Västerfjärden kan vi summera att Pär fått sex gösar mellan 5,5 och 3,0 kilo. Själv har jag bara fått fyra gösar mellan 5,2 och 3,6 kilo samt sju riktigt skapliga abborrar mellan 0,9 och 0,6 kilo. Resten är historia!
                Someday we have to go for the Big Ones!
                Old Firehand


                Old Firehand
                Leif Engström
                Senast ändrad av Old Firehand; 2023-03-30, 11:36.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sigtunafiskarn, 2012-07-25, 12:04
                125 svar
                19 658 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lsjonsson  
                Startad av husbehov, 2021-07-22, 20:08
                7 svar
                907 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Startad av profilnamnet, 2023-06-05, 10:47
                3 svar
                228 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg profilnamnet  
                Startad av kajakmannen, 2023-09-18, 21:46
                7 svar
                534 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Classe69  
                Startad av petterg, 2023-10-11, 17:17
                7 svar
                207 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg tre S
                av tre S
                 
                Arbetar...
                X