Lax som fightas?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lax som fightas?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lax som fightas?!

Många påstår att laxar är fighters, men jag har fortfarande inte fått någon lax som tagit lina från rullen. Hur stora måste laxar vara innan de lär sig simma?! Jag har inte fått någon lax över 9 kg - är det en storleksfråga?

Jag har även hört rykten om att lax drar ut lina direkt i hugget - men de jag varit med på har vi endast sett hugget som en knackning i spötoppen, ungefär som ett id-napp på quivertipp. Hur löst måste man ställa slirspärren för att de ska dra ut lina från rullen direkt i nappet?
    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Hav eller i älv? Tror att laxen i havet är en hårdare kämpe?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

På tal om niokilosfiskar.

/Storfiskaren.
      The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
      Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
      Klickbara länkar följer nedan
      Nattplockad mask
      Gädda äter Sissy
      Abborre vs mask
      Abborre vs mört
      Måånga gäddor samlade vid betet
      Gädda äter gädda
      Spännande fiskemetod efter gädda
      FS SPARADE TRÅD
      Laxhugg!

Kommentera

Insjöar tänkte jag. I älv borde de väl iaf kunna åka med strömmen bortåt?

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
          Många påstår att laxar är fighters, men jag har fortfarande inte fått någon lax som tagit lina från rullen. Hur stora måste laxar vara innan de lär sig simma?! Jag har inte fått någon lax över 9 kg - är det en storleksfråga?

Jag har även hört rykten om att lax drar ut lina direkt i hugget - men de jag varit med på har vi endast sett hugget som en knackning i spötoppen, ungefär som ett id-napp på quivertipp. Hur löst måste man ställa slirspärren för att de ska dra ut lina från rullen direkt i nappet?
          Min erfarenhet är från älv. Fiskar nästan bara med spinnfluga.Oftast tycker jag att fisken efter hugget kommer med snällt ända in till stranden,sedan är det precis som om den märker att den sitter fast.den blir då oftast som tokig...långa ytliga rusningar som resultat..mindre lax 5-8kg är väl dem som oftast brukar hoppa och ha sig,större är oftast som en stooor gädda,sega

Vet inte var du får för laxar,men själv tycker jag att det är nästan jämt bra krut i dem,gör oftast det man inte vill att dem skall göra...Härlig fisk!
          iofs,det är ju alla fiskar

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg

Hej igen Limnos; Vid trollingtävlingar i Hanöbukten händer det inte alltför sällan att någon i en rasande fart får hela rullen tömd "R-R-R-R-R-R-R-R-R-R-R" med en skarp knallkorkssmäll på slutet när linan går av i spolaxelknuten!
            I dessa fall handlar det om rejäla multirullar som ABU Ambassadeur 7000, Daiwa SG47LC eller Shimano Triton 200G, dvs rullar som rymmer flera hundra meter 0,40 - 0,45 mm nylonlina.
            Nu är det hög tid att du vänder din "Båt-Nos" söderut mot Hanöbukten och Simris!
            Go for the Big Salmons but save One For Me!
            Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2007-04-24, 13:49.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
              Hav eller i älv? Tror att laxen i havet är en hårdare kämpe?
              Hej Alessandro; Min största "kämpelax" från Steinfossen, Altaälven (1964) vägde 24,8 kilo och den tog det drygt 1,5 timme att få upp på land. Jag har fått åtskilliga storlaxar i älvar som varit betydligt starkare och kämpat längre än de jag känt på och varit med om att fånga vid trolling i havet.
              Go for the Giant Salmons!
              Old Firehand
              Senast ändrad av Old Firehand; 2007-04-24, 14:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Alessandro; Min största "kämpelax" från Steinfossen, Altaälven (1964) vägde 24,8 kilo
                Go for the Giant Salmons!
                Old Firehand
                Gråter när jag läser sådant !!! ALTA är och förblir min stora våta dröm....
                Orkla, Gaula, Stjördal, Rauma mfl i all ära men kungen av dem alla är ALTA.
                .................................................. ......................
                :popcorn

Kommentera

Aha. Sådana rulltömningar brukar jag tillskriva effekten av att laxfiskare ofta har så många spön ute att det är omöjligt att stanna båten. Många vittnar ju om att laxarna rusar mindre snabbt när de fiskas med löja i insjöarna och snabbast vid fiske i "avet". Löjfiske brukar gå 1 knop = ~0,5m/s i båthastighet = 0.5m/s laxrushastighet (om laxen endast står stilla). Trolling i havet kanske bedrivs i 3 knop => 1,5m/s => 100 meter rusning i minuten = 500 meter om det tar 5 minuter att rensa bort andra spön och få hejd på båten.

Kommentera

Tagen i en norsk älv som är lite stridbar och lite grov fisk så blir det rassel i knäna tro inget annat fy fan ryser bara jag tänker på det kan det bli roligare!!
                    I havet är den betydligt lättare om sanningen ska fram normalt i alla fall men tjusningen ligger kanske nog inte riktigt i stridbarheten enligt min åsikt snarare i känslan av att ha tagit en äkta Salmo Salar den blankaste av alla kungen bland sötvattensfiskarna det är ALDRIG en lätt uppgift dessa fiskar finns bara i älv under kortare perioder resten av tiden uppehåller den sej normalt långt från land nu pratar jag lax i havet inte insjöfisk som iofs också är fantastiska men inte som äkta havsvandrande fisk alltid en svår uppgift även i älven men man blir lika glad varje gång den sitter där oavsett älv eller hav min åsikt
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                    9 svar
                    424 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Arbetar...
                    X